RSS Feed

Wanneer wit eigenlijk zwart is


Moord en brand werd er de afgelopen week geschreeuwd over ‘de’ graaicultuur bij ‘de’ politici in ‘de’ intercommunales. Aan veralgemeningen was er geen gebrek.

Te weinig transparantie, onoverzichtelijk, te duur! Het oordeel van de pers was onverbiddelijk. Gemakshalve vergat ze even haar eigen rol in de wantoestanden. Of beter: de rol die ze niet heeft gespeeld.

De vierde macht is een tandeloze papieren tijger geworden. De voorbije decennia had ze vrijwel geen aandacht voor het reilen en zeilen van intercommunales en bij uitbreiding van het lokale beleid. Het beleid in de grote steden uitgezonderd, wordt het gemeentelijke beleid stiefmoederlijk behandeld in de pers.

In de jaren negentig van vorige eeuw checkten lokale journalisten nog hun bronnen en gingen ze zelf achter nieuws aan. Vandaag zijn de lokale verslaggevers gedegradeerd tot doorgeefluiken die zich er niet zelden toe beperken een titel te bedenken bij het hen bezorgde persbericht. “Als ik één telefoon doe, is mijn winst al grotendeels weg,” legde zo’n scribent mij een tijdje geleden uit. En dus neemt hij elke bewering klakkeloos over, de dag of de week daarna eventueel gevolgd door een bewering van het tegenovergestelde. De winst: twee keer kopij, twee keer betaald. Het verlies: wie maar één van de twee berichten heeft gelezen, heeft maar de halve waarheid gekregen (en misschien de verkeerde helft). En nog erger: lezers worden bevestigd in hun vooroordeel dat er geen feiten meer bestaan, alleen nog ‘meningen’.

Zo bekeken zijn de verkwanselde miljoenen op het lokale niveau noch meer noch minder dan de prijs van de race naar economische efficiëntie in de lokale media. Of hoe maatschappelijk inefficiënt economische efficiëntie kan zijn. Misschien moet ook dat debat maar eens worden gevoerd.

DIGITAL CAMERA

Ik moest er aan denken toen mijn echtgenote mij het “goede nieuws” van onze politiezone voorlas. Het was perfect gekopieerd door een lokale nieuwssite waarvan de ‘onafhankelijke’ journalisten zich verplaatsen met auto’s die ter beschikking gesteld worden door een plaatselijke autodealer. Van de vaak geroemde ‘muur’ tussen advertering en berichtgeving hebben ze hier alvast geen last.

Onder de kop  ‘Criminaliteitscijfers en verkeersonveiligheid dalen opvallend in politiezone Neteland’ werd de korpschef aan het woord gelaten: “Voor het eerst in 5 jaar noteerden we meer letselongevallen in de politiezone. Gelukkig vielen er wel minder slachtoffers, vorig jaar daalde het aantal slachtoffers met 2% (van 307 naar 302). Spijtig genoeg vielen er 2 doden, maar in 2015 vielen nog 8 doden op de wegen van het Neteland.”

Lees het bovenstaande nog eens. De titel: ‘verkeersonveiligheid daalt opvallend’. De tekst: ‘voor het eerst in 5 jaar meer letselongevallen’. Dus toch meer verkeersonveiligheid, zou een kritisch mens denken. Maar nee: er waren immers minder slachtoffers, 302 in plaats van 307. Dat dit statistisch binnen de marge van het toeval valt en dus niet noodzakelijk iets betekent, zou een kritisch mens ook kunnen denken. Maar gedacht wordt er hier weinig. Laat staan kritisch.

Maar goed. Betekent een afname van 8 naar 2 doden dan niks? Misschien wel, misschien niet. Ook hier kan (een gelukkig) toeval nog altijd de verklaring zijn. Bovendien wordt hier ten onrechte de indruk gewekt dat het aantal doden de belangrijkste (en enige) indicator is van verkeers(on)veiligheid.

Het artikel vervolgt: “Het aantal weekendongevallen bleef zo goed als stabiel, er gebeurde één weekendongeval meer. Maar bij deze ongevallen víel wel één slachtoffer minder dan in 2015.” Nog los van de vraag hoeveel weekendongevallen dat dan wel waren, is dit ook niet direct een indicatie dat de verkeersonveiligheid “opvallend is afgenomen”, als je het mij vraagt.

Maar laten wij vooral niet te vlug en te streng oordelen. Mogelijk staat er verderop nog iets wat de titel rechtvaardigt. Helaas, het slotcitaat van de “tevreden” korpschef luidt: “We stelden méér verkeersinbreuken 11.326 of (+37%) vast waarvan o.a. 2.703 snelheidsovertredingen via de ANPR-trajectcontroles op de N13 Lierseweg.”

Is het feit dat er aanzienlijk meer snelheidsovertredingen op één as werden vastgesteld een bewijs van een verhoogde verkeersveiligheid? Dat lijkt mij eerlijk gezegd een vreemde, verwrongen logica.

Het punt is dit: hoe willen we dat een lokaal verkeersveiligheidsbeleid echt vorm krijgt als er over bericht wordt op een domme, kritiekloze manier die herkauwt wat de verantwoordelijken debiteren in een persnota? In het geval van het lokale beleid is de vierde macht zo serviel dat het niet eens nodig is ‘alternatieve feiten’ te bedenken. Het volstaat om te roepen dat iets ‘wit’ is, ook al wijst alles wat erop volgt op ‘zwart’.

Of om weer aan te knopen bij het begin van ons verhaal: het heeft geen zin om volledige transparantie te eisen als we daar vervolgens niks mee aanvangen.

Leve de Apaches van deze wereld. Bananenrepublieken kunnen alleen blijven bestaan bij de gratie van een gebrek aan indianen.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. De plaatselijke redacties, inderdaad om mee te huilen…

    Beantwoorden
  2. Uitstekend verwoord wat velen al lang wisten of dachten maar niet onder woorden wisten te brengen.

    Beantwoorden
  3. Waarom denk je dat ik geen krant meer lees, geen radio meer aanzet en de tv verdwenen is? Mij vielen alleen nog de kronkels op die, zoals hier aangehaald, in de teksten (al dan niet bewust) verweven werden/worden. Ik kon het niet meer aanzien en aanhoren, ik werd er gek van.

    En ondanks dat ik geen nieuws meer binnenkrijg blijk ik toch verassend weinig te missen maar vooral veel rustiger te zijn.

    Beantwoorden
  4. Ik schreef onlangs een brief naar ons stadsbestuur om aan te kaarten dat er toch wel veel vrachtwagens door onze straat reden terwijl er een bord staat max 5t (wel met er onder: uitgezonderd lokale bediening). Het betreft hier een eenrichtingsstraat voor auto’s, fietsers mogen wel in beide richtingen rijden, er zijn geen fietspaden of zelfs markeringen, er passeert heel veel schoolgaande jeugd met de fiets en te voet.

    Ik kreeg een brief terug dat men een tijd geleden een telling heeft laten doen voor de duur van twee weken en dat blijkt dat in die periode 3,77% van de voertuigen vrachtwagens waren. Pas bij 5% gaat men over tot maatregelen om dit tegen te gaan.

    Probleem opgelost…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: