RSS Feed

Af te schaffen reclame


vrtnmbs

De afschaffing van treinen framen als ‘dagelijkse kost’?  Als een autofabrikant het in zijn publiciteit zou doen, we zouden er verontwaardigd over zijn omdat het ingaat tegen alle maatschappelijke inspanningen om tot een duurzame ‘modal shift’ te komen. Maar au fond zouden we het wel begrijpen. Concurrentie, weet je wel.

Maar wat als het ene overheidsbedrijf, in casu de VRT, het andere, in casu de NMBS, in zijn blootje zet ter meerdere eer en glorie van zichzelf?

Vorig jaar was voor de NMBS een recordjaar wat het aantal afgeschafte treinen betreft, daar niet van, maar het waren er nog altijd ‘maar’ 3,1% van het normale aanbod en het merendeel als gevolg van stakingen. Allesbehalve dagelijkse kost dus.

Er mag natuurlijk al eens gelachen worden, maar cliché’s bevestigen en versterken, het behoort bij mijn weten niet tot de opdrachten van de VRT. Wel integendeel.

Reclame maken voor zichzelf met verwijzing naar feiten die geen feiten maar vooroordelen zijn mag recent dan bon ton geworden zijn, voor een mediabedrijf dat bestaat bij de gratie van zijn geloofwaardigheid, is het ongepast.

En verder kunnen de respectieve voogdijministers zich misschien eens de vraag stellen of het goed bestuur is wanneer ons belastinggeld wordt aangewend om tegengestelde boodschappen uit te dragen.

Om het goed te maken kan Jeroen Meus de komende week misschien eens een hapje voor de reizigers serveren in een station naar keuze.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Probeer de realiteit aanvaarden.
    Probeer de realiteit te veranderen.
    Maar hou op om ze te proberen verdoezelen.

    De NMBS schaft hòpen treinen af, vaak zonder alternatief.
    De stiptheid is -alweer- verder gedaald tot absurde dieptepunten.

    De Lijn volgen, dat is dagelijks nieuwe over een hoop afgeschafte trams.
    Bij het minste incident staan die allemaal vast, maar toch blijft men in dit starre vervoermiddel investeren ????
    Beetje sneeuw ?
    De Lijn past en masse.

    Mijn aantal “afgeschafte” autoritten vorig jaar : 0 …
    Wie betrouwbare verkeersoplossingen nodig heeft, kiest bewust NIET voor OV.

    Probeer iets te doen aan de betrouwbaarheid van het OV, en hou op om mensen die het niet willen gebruiken net omwille van de onbetrouwbaarheid, daarvoor te willen bestraffen.

    Zolang kiezen voor OV geen positieve keuze wordt, zal het géén keuze zijn …

    Beantwoorden
    • De problemen met het OV van De Lijn worden in de meeste gevallen veroorzaakt door stilstaande auto’s. Kiezen voor auto-infrastructuur is pas kiezen voor stilstand. En hoeveel van je autoritten hadden vertraging? Er zullen trouwens heel wat autoritten bijgezeten hebben die je beter wel had afgeschaft want perfect doenbaar met de fiets.

      Beantwoorden
      • En dan hebben we het nog niet over de andere problemen die ‘koning auto’ veroorzaakt: per persoon meer vierkante meters, meer beton, meer broeikasgassen, meer olie-afhankelijkheid, meer fijn stof en andere rotzooi, meer lawaai, meer fatale ongevallen, meer onleefbare steden, meer welvaartsziekten,… Die problemen zijn ook allemaal dagelijkse kost. De VRT doet het op zijn nieuwssite trouwens wel goed: op de verkeerspagina staat er voor elke autosnelweg of gewestweg hoeveel minuten of uren vertraging de auto’s hebben. Gisteren las ik nog iets over ‘twee uur vertraging’ door een ongeval met een vrachtwagen. Wedden dat er in die files personen zitten die graag kritiek hebben op openbaar vervoer omdat ze ‘zo veel vertraging’ hebben? Die filerijders mogen blij zijn dat er duizenden mensen de trein pakken, of ze geraken zelf helemaal nergens meer.

    • In realiteit is 3% afgeschaft, wat geen dagelijkse kost is 😉

      Beantwoorden
  2. Volgens mij vertellen ze zo ook dat ze niet goed kunnen tellen en ook niet correct het woord uur kunnen afkorten.
    Om 18h07 heeft de trein 5 minuten vertraging
    Om 18h12, dus 5 minuten later, heeft de trein plots al 25 minuten vertraging. Die heeft 20 minuten extra vertraging opgelopen op 5 minuten tijd. Dat lijkt me niet logisch.

    Beantwoorden
  3. En ik die dacht dat “dagelijkse kost” rond 18u15 begon?

    Beantwoorden
  4. Inconvenient truth

    Elk mopje heeft een kern van waarheid – de NMBS is een expert in creatief rekenen. In de praktijk ligt het aantal afgeschafte treinen een pak hoger. De beste reclame voor de auto is het openbaar vervoer in ons land.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: