RSS Feed

Over seks en zelfrijdende auto’s


Elke opstoot over het mobiliteits- of circulatieplan van deze of gene stad toont het opnieuw aan: Vlaanderen telt evenveel feitelijke mobiliteitsdeskundigen als inwoners. In die omstandigheden is het als ‘mobiliteitsexpert’ moeilijk om af en toe nog iets nieuws te vertellen. Iedereen weet immers alles al.

Toch blijf ik dapper mijn best doen. Met wat alternatieve feiten, bijvoorbeeld.

Zoals: wist u dat er mannelijke en vrouwelijke auto’s bestaan? De Italiaanse auteur en chemicus Primo Levi noteert dat General Motors het intern over “he-cars” en “she-cars” heeft en dat ze het bij Fiat over “la Seicento” en “il Millecento” hebben. Of hadden, want Levi schreef z’n tekst in de jaren zestig van vorige eeuw, toen er nog Fiats 600 en 1100 werden gemaakt.

vrouwelijke-auto

Soms is het heel eenvoudig om het geslacht van een auto te bepalen.

Overigens blijken de mannelijke en vrouwelijke auto’s binnen de modelreeksen voor te komen, waardoor het taalgebruik van de Torino’s als een grove veralgemening moet worden geduid: “in de montagelijn van de Fiat 11 (zijn) de ‘he’-individuen duidelijk in de meerderheid, terwijl bij de Fiat 600 het ‘she’-element overheerst.” Dat is echter eerder uitzonderlijk, meldt Levi, want gewoonlijk is de verdeling statistisch gelijk: vijftig procent mannelijke auto’s, vijftig procent vrouwelijke. Levi: “Bij gelijke modellen accelereren ‘he-cars’ beter, hebben een hardere vering, een delicatere carrosserie en zijn vatbaarder voor motorpech en transmissieproblemen; de ‘she-cars’ verbruiken daarentegen minder brandstof en olie en hebben een betere wegligging, maar hebben een slechtere elektrische installatie en zijn zeer gevoelig voor schommelingen in temperatuur en druk. Het gaat echter om nogal subtiele verschillen, die slechts door ervaren ogen kunnen worden opgemerkt.”

Niettemin bleek uit onderzoek dat vrouwelijke en homoseksuele kopers het verschil intuïtief aanvoelen: vrouwen én “mannen met homoseksuele neigingen” kopen significant meer mannelijke auto’s, terwijl heteroseksuele mannen er blijkbaar minder gevoelig voor zijn. Interessanter is wellicht dat heteroseksuele botsingen, dus aanrijdingen tussen auto’s van een verschillend geslacht, meer voorkomen dan homoseksuele botsingen. Levi: “Het is (…) duidelijk dat in minstens een op de tien gevallen een rudimentaire wil (of initiatief) van de auto de overhand heeft over de menselijke wil (of initiatief).”

De tekst van Levi mag intussen ruim een halve eeuw oud zijn, hij wint alleen maar aan relevantie in het licht van de komst van de autonome auto. We moeten ons immers dringend de vraag stellen hoe we, met het oog op de verkeersveiligheid, het libido van onze auto’s onder controle kunnen krijgen.

Tot slot: mocht het bovenstaande volgens sommige sceptici of hardleerse reality-adepten geen enkele relatie hebben met de werkelijkheid, dan heeft het vermoedelijk toch een boost gegeven aan de bezoekerscijfers van deze blog.

img_0194

Auto’s trouwen en scheiden natuurlijk ook wel eens.


=> Kortverhaal ‘Cladonia rapida’, in: De man die door de muur drong, De fantastische verhalen van  Primo Levi, Meulenhoff, Amsterdam, 1993 (1966), 256 blz. Een zekere symbolische en zelfs profetische kracht kan de titel van deze verhalenbundel niet worden ontzegd.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

Eén reactie »

  1. Auto’s hebben vaak ook een lekker kontje, of een mooie snuit. Of ze hebben karakter en temperament. Kent er iemand nog gebruiksvoorwerpen waar we zo over praten? 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: