RSS Feed

Complexiteitscomplex


Waarom het makkelijk maken als het moeilijk ook kan? Als het over ruimtelijke ordening en mobiliteit gaat, lijden wij in dit land aan een complexiteitscomplex.

Niet dat onze ministers zo’n liefhebbers zijn van ingewikkelde toestanden, maar eenvoudige, galante keuzes vergen nu eenmaal meer moed dan kunst- en vliegwerk met halfslachtige compromissen.

Neem nu de kilometerheffing voor vrachtwagens. Die geldt in Vlaanderen op het hoofdwegennet, maar niet op het onderliggende wegennet.

Het gevolg van die keuze hebben we voorspeld: geholpen door hun GPS zoeken truckchauffeurs nu ‘gratis’ routes die hen leiden langs scholen en door dorpskernen. Ongeduldig zwaar verkeer tussen de zachte, per definitie meest kwetsbare weggebruikers: uitgerekend dat wat we kunnen missen als kiespijn als we “de schande van de 400” willen wegwerken.

rekeningrijden-vrachtwagens

Vrachtwagenvoorruiten met een batterij aan ‘kastjes’ (voor bijna elk land een ander systeem) zijn tegenwoordig levende reclames voor méér Europa

Nu steeds meer gemeentebesturen de alarmbel luiden, zou je denken dat de Vlaamse minister van Mobiliteit daar een les uit trekt. Die zou heel eenvoudig kunnen zijn: de kilometerheffing uitrollen over het hele wegennetwerk.

Dat dit kan, wordt bewezen door het Brussels Gewest. Dat maakte van meet af aan de juiste keuze.

Zo’n zelfde regeling in Brussel en in Vlaanderen zou het systeem een stuk begrijpbaarder maken en dus makkelijker communiceerbaar. Bovendien zou het een logische voorafname zijn op wat intussen bijna alle politieke partijen (die, by the way, samen een meerderheid vertegenwoordigen in het Parlement, maar kennelijk terugschrikken om daarvan gebruik te maken) zeggen te willen doen: het rekeningrijden uitbreiden tot het personenverkeer. Tot slot zou zo’n algemene toepassing de snelste, galantste en meest effectieve bijsturing zijn die geld zou opbrengen in plaats van te kosten.

Maar voor zo’n aanpak is een hoeveelheid doortastendheid nodig die momenteel niet voorradig is. En dus wordt er geopteerd voor de lange, dure en ingewikkelde weg.

Omdat de gemeenten blijkbaar niet op hun woord kunnen worden geloofd, heeft minister Weyts dus controlemetingen bevolen. Tegen de volgende zomer “hoopt” hij conclusies te ontvangen. De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) meldt in haar Mobiliteitsnieuwsbrief: “In specifieke gevallen zal men nagaan of lokale ingrepen mogelijk soelaas kunnen bieden, zoals tonnagebeperkingen of asverschuivingen, vooraleer mogelijk een procedure op te starten met oog op een wijziging van de bijlage aan het decreet (lijst der wegen met tarief groter dan nul).”

We onthouden: in specifieke gevallen, nagaan, mogelijk, vooraleer mogelijk (2e x) een procedure op te starten…  De hele reutemeteut wordt in stelling gebracht: machinerie om te tellen, computers om de gegevens te verwerken, mensen om de gegevens te interpreteren, overlegrondes over te trekken conclusies en te nemen maatregelen, verkeersreglementen, ontwerpen voor wegaanpassingen, lastenboeken en ramingen en aanbestedingsprocedures…

Als er tegen half 2018 ook maar iets op het terrein veranderd zal zijn, zullen de gemeenten (en hun inwoners langs de sluipwegen) hun twee handjes mogen kussen. In al haar wollige voorbehoud is de formulering alvast op één punt heel duidelijk: zelfs de minister gaat er niet van uit dat de vastgestelde problemen van de eerste keer uit de wereld zullen zijn geholpen.

We zijn met andere woorden vertrokken voor een tijd-, geld-, energie- en waarschijnlijk ook mensenlevensrovend proces van bijsturen, evalueren en weer bijsturen.

Liever dan resoluut te kiezen voor een therapie die het probleem ten gronde aanpakt, plakt men pleister op pleister, zonder garantie op succes. Integendeel eigenlijk, want zegt de oude volkswijsheid niet dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken?

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Voor het eerst in de geschiedenis hebben we een effectief middel om ongewenst zwaar verkeer uit onze leefstraten te weren: gps bakjes in elk voertuig van 3.5ton+.
    Lopende onderzoeken naar “mogelijk negatief effect” zijn een schandelijke tijd en geldverspilling.
    Men kan beter asap wetten maken om de gps-data op een transparante en billijke manier in te zetten voor verkeersveiligheid.
    Drempels, asverschuivingen enz: forget it, veel te duur, wat met plaatselijke leveringen enz..
    Binnen een “verkeersveiligheid via data” verhaal wordt alles mogelijk. Uitgezonderd plaatselijk verkeer? Als je met een vrachtwagen ergens minstens x min stilstaat, is het plaatselijk, simpel.

    Dit is geen slimme km heffing, maar een extreem domme heffing, dixit een prof verkeerskunde…

    Bij het kabinet Weyts mogen ze stilaan wakker worden: gebruik al die innovatie nu eens!
    De memoranda staan hier al jaren online:

    http://www.its.be/
    Zie ook mijn presentatie op:
    http://www.rdrive.eu

    Beantwoorden
  2. Waarom gemakkelijk als het moeilijk ook gaat.
    Of:
    Waarom eenvoudig als het ingewikkeld kan.

    Van de kracht van verandering merken we bitter weinig.

    Beantwoorden
  3. De ganse verkeerswetgeving is een schrijnende illustratie van de titel en openingsalinea.
    Helaas dekt het artikel verder de -ahum- lading niet meer en wordt het een pleidooi voor universeel rekeningrijden.

    “Universeel” maar de rekening is exclusief voor auto’s uiteraard …

    Beantwoorden
    • Ik gebruik verschillende vormen van transport, zoals auto, fiets, elektrische fiets, bakfiets en heel soms ook het vliegtuig. Ik heb geen probleem met universeel rekeningrijden, ook voor de fiets. Maar dan moeten alle kosten ook wel doorgerekend worden. Dus geen bevoordeling meer voor het vliegtuig, kosten van fijn stof moeten verrekend worden,…

      Beantwoorden
      • Pascal Smet vindt alvast dat er niet nog meer plaats aan de auto moet gegeven worden, omdat dan de stad kapot gaat. Je weet wel, de stad als plaats voor mensen en niet voor auto’s… [1]

        En voor de werken rond Oosterweel zouden er zo’n 100000 auto’s minder moeten zijn, aldus VAB. Interessante artikels bij het Oosterweeldossier [2].

        Dan kan maar lukken met azijnmaatregelen (bv. rekeningrijden voor auto’s) en honingmaatregelen (bv. fietsvergoeding voor iedere werknemer). En als dat allemaal lukt, dan is het voor mensen zoals WegWanBeheer zelfs een voordeel: minder files en daarmee geraken ze autogewijs sneller op hun bestemming (mits ze een eerlijke prijs hiervoor betalen). Iedereen wint!

        [1] http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/brussel/1.2862993
        [2] http://deredactie.be/permalink/2.31834

    • Tristan De Groof

      Ik meen te hebben gelezen dat studies aangetoond hebben dat mensen die fietsen en te voet gaan zelfs netto iets opleveren voor onze staat (door voordelen in gezondheid, etc) – ook als de (magere) investeringen in (fiets/voetgangers-)infrastructuur verrekend worden. Dat zou dan willen zeggen dat wij betaald moeten worden per kilometer :-p

      Beantwoorden
  4. Pingback: Het kind van het rekeningrijden | De Andere Kris Peeters

  5. In de actualiteit: ‘De verliezers van het circulatieplan: “Waarom moeten wij alle lasten dragen?”‘[1]. Een citaat: “Door de kilometerheffing op de autosnelwegen gebruiken transportfirma’s de R40 en de Kennedylaan om naar Zelzate te rijden en zo via de E34 naar Zeebrugge, om de heffing te ontwijken”

    Zoiets was uiteraard al door velen voorspeld. Maar in Vlaanderen hebben we dat ‘Complexiteitscomplex’ 😦

    [1] http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170918_03079325

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: