RSS Feed

De (dalende) Lijn


de-lijn-dienstregeling

Sommige dingen intrigeren me. Bijvoorbeeld: hoe kan het dat minister Weyts heel serieus stelt dat het aantal reizigers van De Lijn niet gedaald is, terwijl dit niet zo is? Hij beweerde het naar aanleiding van de kritiek die er kwam op de tariefverhoging van De Lijn vanaf 1 februari 2017.

Ik schrijf bewust ‘tariefverhoging’, al heeft De Lijn het in haar communicatie over een ‘aanpassing van de tarieven’. En daarmee hebben we meteen al de vermoedelijke verklaring bij de kladden: de toenemende gewoonte om de dingen niet meer bij hun naam te noemen, maar zich te bedienen van eufemismen. Orwell noemde het in zijn dystopische, maar intussen meer en meer ‘historische’  roman ‘1984’ newspeak.

Al kan de vraag worden gesteld of iets anders beweren dan wat feitelijk het geval is nog onder ‘verbloeming’ valt dan wel gewoon als ‘leugens’ moet worden gecatalogeerd.

Om te weten of De Lijn nu meer dan wel minder reizigers heeft, is (voorlopig?) de meest logische bron het Jaarverslag van de maatschappij. In het meest recente, dat van 2015, is op pagina 47 een paragraaf getiteld ‘Meer inkomsten, evenveel reizigers’.

Het begint met enkele alinea’s borstklopperij over de gestegen inkomsten (het gevolg van eerdere ‘tariefaanpassingen‘, in combinatie met het gegeven dat 1/6 van de Vlaamse gezinnen geen auto heeft en nog veel meer gezinsleden geen alternatief hebben voor De Lijn, maar dat staat er natuurlijk niet). Daarna  – de volgorde mag symptomatisch heten – lezen we op de volgende bladzijde: “Wat reizigers betreft, deden we het – ondanks onze verhoogde prijzen – dus ook goed: ons reizigersaantal bleef stabiel ten opzichte van 2014.”

Het is best mogelijk dat de minister alleen die zinsneden heeft gelezen en er blind op heeft vertrouwd. Van een Jaarverslag van een officiële overheidsinstelling zou je inderdaad mogen verwachten dat ze de waarheid geen geweld aandoet. Helaas blijkt dat niet langer het geval. Want wie twintig (20) bladzijden verder in de tabellen op zoek gaat naar de naakte cijfers, stelt vast dat het aantal reizigers in vergelijking met 2014 helemaal niet stabiel bleef. Het daalde met meer dan twee miljoen reizigers. Om precies te zijn: van 532.152.569 naar 529.897.233

Sommigen zullen zeggen: twee miljoen op zo’n totaal is verwaarloosbaar.

Prima, dan kijken we even naar de voorgaande jaren. En dan zien we dat er sprake is van een heuse trendbreuk. In 2010 piekte het aantal reizigers op 551.235.185, waarna het jaar na jaar daalde. In vijf jaar tijd verloor De Lijn 19 miljoen reizigers. Al geven we graag toe: het laatste jaar was de afname kleiner dan de voorgaande jaren, maar was de titel van het Jaarrapport 2015, ‘Samen vooruit’, dan niet beter ‘Samen minder achteruit’ geweest?

En is het dan niet een tikje leugenachtig om van een stabilisering te spreken, laat staan te beweren dat De Lijn goed bezig is? In het Jaarverslag valt het nergens meer te lezen, maar ooit was het de ambitie van De Lijn om tussen 2011 en 2015 het reizigersaantal verder te laten stijgen met 10,5%. Die beleidsdoelstelling werd glansrijk niet gehaald.

Misschien is dat natuurlijk helemaal niet meer de beleidsdoelstelling. Maar dan zouden we dat wel graag lezen in het Jaarrapport of in de Beleidsnota van de minister. Dan zou hij dat ook meteen eens kunnen kaderen in andere beleidsdoelstellingen zoals de klimaatdoelstellingen, de modal shift, het verminderen van de files, de verbetering van de verkeersveiligheid of pakweg de armoedebestrijding. Of zie ik nu weer verbanden die er niet zijn?

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Ik ben één van die mensen die de laatste jaren uit dat reizigersaantal is weggevallen. Je bent in een stadsomgeving bijna altijd sneller met de fiets. En je zit op je fiets niet als een hoop haringen in een ton. Men zou in steden een aantal bovengrondse bus- en tramstroken wel eens in vraag mogen stellen en van de vrijgekomen ruimte brede fietscorridors maken.

    Beantwoorden
  2. Op wikipedia is een mooie grafiek te vinden, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Lijn_(vervoermaatschappij)#Evolutie_van_het_aantal_reizigers

    Bij https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Lijn_(vervoermaatschappij)#Evolutie_van_het_aanbod is een mooie samenvatting:

    Het aanbod nam vanaf 2001 snel toe, eerst door de overname van het leerlingenvervoer, nadien ook door talrijke nieuwe projecten gefinancierd vanuit de mobiliteitsconvenants, basismobiliteit, netmanagement en START. Het hoogtepunt werd bereikt in 2009 waarna besparingen en efficiëntieverhogingen leidden tot een lichte daling.

    Inderdaad, zeker geen stijging maar wat mij betreft is dat geen probleem, de bus, zeker in de stad is verre van optimaal t.o.v. de fiets.

    Beantwoorden
  3. Het doed me denken aan we onzingrafieken waarmee op de laatste Staten Generaal Verkeersveiligheid van stad Antwerpen iemand van de verkeerspolitie wilde bewijzen dat de verkeersveiligheid er in de stad op vooruit ging. Ik heb zelden zo’n statistische verkrachting van de cijfers gezien. Maar blijkbaar mag de overheid dat ongestraft doen.

    Beantwoorden
  4. Dat hoogtepunt werd wel bereikt met gratis bussen in Hasselt, waar door het hele gratis verhaal een overconsumptie van busvervoer bestond (mensen namen de bus om 500 m af te leggen, want het was toch gratis, en mijn schoonmoeder ging met ed kinderen naar Hasselt om in de bus wat rod te rijden, dat voden mijn kinderen leuk)

    Beantwoorden
    • Met de overconsumptie van de auto is het niet veel beter.
      Ken genoeg mensen die de auto gebruiken voor minder dan een km.

      Beantwoorden
    • Inderdaad, zoals de Liggende Fietser al opmerkte, het argument van overconsumptie hoor je nu eens nooit als het gaat over automobiliteit. Terwijl het vooral daar een probleem vormt. Dat je schoonmoeder met de kinderen met de bus ging rijden, hoeft niet noodzakelijk verkeerd te zijn geweest: wellicht houdt je kroost er een levenslange voorliefde voor de bus aan over…
      Overigens was de overconsumptie van het OV in Hasselt wel degelijk een probleem (verschuiving van fiets naar OV, oudjes die hun namiddag op de bus doorbrachten, zodat ze thuis niet moesten stoken => verkeerde oplossing voor een reëel probleem), maar laat ons de dingen in perspectief zetten.

      Beantwoorden
      • Ik wil alleen maar aangeven dat die cijfers een vertekend beeld geven. Zelf blijf ik er bij dat ik geen probleem heb met de prijs van openbaar vervoer (geeft je het recht een kwalitatieve dienst te eisen, een recht dat je verliest wanneer het gratis wordt), privé vervoer met de wagen is véél te goedkoop.

  5. Ter verduidelijking dan: ik hield geen pleidooi voor gratis openbaar vervoer (ik ben er tegen).

    Beantwoorden
  6. Pingback: De wereld warmt op: wat doet Vlaanderen? |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: