RSS feed

Foutgestreept?


Een tijdje geleden schreef ik een stukje over het gaybrapad ofte het regenboogpad dat tegenwoordig in Nederlandse steden opduikt als symbool van hun tolerantie tegenover lgbt’s, wat staat voor lesbische vrouwen, gay men, bisexuals & transgenders. (mag ik wat heimwee hebben naar het lekkerder bekkende ‘holebi’s’?)

gaybrapad

Ik verwees toen naar de Nederlandse verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen die er problemen mee had. Niet vanwege de boodschap, wél omdat de afwijkende vormgeving twijfel zou kunnen zaaien over het statuut van de plek: is het nu een zebrapad of niet? Ik zette daar enkele tegenargumenten tegenover: de regenboogpaden spreken een verblijfstaal die beter past in de zones 30 waarin ze liggen, ze vallen nog beter op en de weggebruikers begrijpen de paden wel degelijk als zebrapaden.

Nu ik erover nadenk is dat zelfs een mooie onderliggende boodschap: doorheen de verschillen toch de gemeenschappelijke noemer zien. Gay, lesbisch, bi, transgender of hetero, we zijn allemaal mensen.

Ik besloot mijn betoog met de vaststelling dat de regenboogpaden overlangse strepen hebben, “waardoor de kans op juridische ‘verwarring’ met een echt zebrapad verwaarloosbaar is.”

Nu blijkt dat uitgerekend dit laatste ze misschien wel effectiever maakt dan onze klassieke zebrapaden. Want, eerlijk, ik had er nooit eerder bij stilgestaan, maar van de week vond ik op een Nederlandse site een interessante kanttekening terug van een andere Nederlandse psycholoog.

Frits Visser stelt dat onze voetgangersoversteekplaatsen “psychologisch verkeerd in elkaar steken: de strepen zijn langsstrepen voor het rijverkeer, zoiets als voorsorteerstrepen zonder pijlpunt, dat geeft geen prikkel om op te letten of af te remmen. Terwijl ze voor de voetganger een reeks visuele blokkades vormen dwars op hun looprichting. Het zou juist andersom moeten zijn: dwarsstrepen over de rijweg waar de voetganger in lengterichting overheen of tussendoor loopt.”

Als alternatief stelt hij voor: “twee duidelijke brede strepen overdwars met daartussen een gekleurde ruimte (kleur wettelijk uniform vast te stellen) en aan de aanrijkant voorzien van een onderbroken streep plus haaientanden vóór de brede streep, aan de afrijkant van een onderbroken streep aan de binnenzijde van de voetgangersoversteekplaats. Daarmee is dan gelijk geregeld dat rijverkeer niet via de linkerweghelft mag oversteken.”

oversteekplaats-voetgangers-duitsland

Ver gezocht? Denk de haaientanden weg en we houden over wat in Frankrijk (“passage clouté”) en Duitsland al vrij courant is. Tijdens de Hamburgreis met onze verkeerskundestudenten leidde dat tot boeiende debatten tussen voor – en tegenstanders.

De tegenstanders uitten hun bezorgdheid over de zichtbaarheid. De voorstanders wierpen de vraag op: waarom ingewikkeld als het ook eenvoudig kan? Vrij vertaald voor een wereld die vooral met een economische bril naar de dingen kijkt: waarom met veel verf als het ook met weinig kan?

Zelf behoorde ik tot het kamp van de twijfelaars. Maar intussen heb ik me gerealiseerd dat dwarsliggers meestal toch wel het beste zijn.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Nieuw boek 'Weg van het systeem' verschijnt in februari 2021. Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Geeft les aan de PXL Hogeschool, afdeling Verkeerskunde

Volgende »

  1. Je kan er simpel een STOP-streep leggen, en de betekenis van de stopstreep aanpassen.

    Je kan ook helemaal simpel de bestaande markeringen behouden en overtredingen er tegen eindelijk eens beginnen verbaliseren …

    Kleur is problematisch.
    Om te beginnen voor kleurenblinden.
    Er wordt al gesmost met rood. Of met oker.
    In verschillende betekenissen in verschillende gewesten dan ook nog.
    Er wordt ook al met blauw gesmost.
    In verschillende betekenissen (blauwe zone én gehandicapten !)

    En er is nog zo’n detailke als het VN verdrag over het verkeer dat uitgaat van WITTE (zoals in B) of grijze wegmarkeringen (met enkele omschreven uitzonderingen).

    Like

    Beantwoorden
  2. koen.uyttenhove2@telenet.be

    Beste Andere Etcetera,

    Mijn naam is Koen Uyttenhove uit Kluisbergen, fietsend lid van de Fietsersbond. Ik probeer je al een tijdje te bereiken maar wist niet hoe, daarom probeer ik het langs deze weg. Door de naam Fietssnelweg of Fiets-O-Strade is iedereen hier in Kluisbergen omtrent de aanleg en de afwerking van een Fietsweg in paniek aan het raken… Op een afstand van 3 tot 4 kilometer heeft het Gemeentebestuur van Kluisbergen 11 fietssluizen met 22 fietsbeugels aan 6 kruispunten geplaatst. Fietsers rijden er tegenaan, verliezen er hun evenwicht door het slalom laveren, ze zijn onverlicht en niet voorafgegaan door een ribbelmarkering of een andere aanwijzing. Het is de bedoeling dat fietsers moeten stoppen, afstappen en te voet het kruispunt dwarsen. Fietsers die erdoor vallen of tegenaan knallen durven geen aangifte doen of worden uitgelachen. Zelf reed ik in het begin dat ze er geplaatst waren tegen zo een plots opduikende onverlichte fietsbeugel ” koop een nieuwe bril” of “daar dient een valhelm toch voor” waren de reactie’s… Het Provinciebestuur, de Fietsersbond en een aantal fietsende leden van de Fietsersbond willen een andere aanpak voor het dwarsen van kruispunten op deze Fietsweg.

    Spijtig dat alle partijen tegen elkaar worden opgezet in een pokerspel (of noem het ruzie) tussen de Provincie en het Gemeentebestuur, alsof fietsers blindelings de straten gaan dwarsen…

    Eerst was er de Milieukoepel die het traject liet hertekenen waardoor het kostenplaatje met 25000 euro is gestegen, dan zijn het de fietsers die tegen de voetgangers worden opgezet…

    Nu is het de milieuactie aan de overkant van de Schelde waardoor fietsers in een zandbak zullen terecht komen…dan de Provincie Henegouwen die het laatste stuk niet wil afwerken…

    Momenteel liggen de werkzaamheden in Avelgem en Henegouwen stil zodat de nieuwe fietsersbrug over de Schelde daar ligt te blinken…

    Eerst een miljoenenbrug bouwen en dan pas met het overleg starten hoe men deze ontsluiting kan verwezenlijken???

    Ik heef het eerlijk gezegd op, ben gisteren door de stress op spoed beland…wie liegt tegen wie???

    Wie zal er uiteindelijk met zijn kop op de foto staan als alles is afgewerkt?

    Maar nu laat ik het los,

    Koen Uyttenhove

    Kapellestraat 13

    9690 Kluisbergen

    0499/753449

    Like

    Beantwoorden
  3. Mijn naam is Koen Uyttenhove uit Kluisbergen, fietsend lid van de Fietsersbond.
    Ik probeer je al een tijdje te bereiken maar wist niet hoe?
    Daarom probeer ik het langs deze weg…

    Door de naam Fietssnelweg of Fiets-O-Strade is iedereen hier in Kluisbergen omtrent de aanleg en de afwerking van een Fietsweg in paniek aan het raken…
    Foutgestreept doet me denken aan iets wat juistgestreept zou moeten zijn om elke zwakke weggebruiker veilig aan de overkant van een weg te loodsen…

    Op een afstand van 3 tot 4 kilometer heeft het Gemeentebestuur van Kluisbergen 11 fietssluizen met 22 fietsbeugels aan 6 kruispunten geplaatst.
    Fietsers rijden er tegenaan, verliezen er hun evenwicht door het slalom laveren, de beugels zijn onverlicht en niet voorafgegaan door een ribbelmarkering of een andere aanwijzing.

    Het is de bedoeling dat fietsers moeten stoppen, afstappen en te voet het kruispunt dwarsen. Fietsers die vallen door de slalom beweging of er tegenaan knallen durven geen aangifte doen uit schrik uitgelachen te worden…
    Zelf reed ik in het begin dat ze er geplaatst waren tegen zo een plots opduikende onverlichte fietsbeugel, “koop een nieuwe bril” of “daar dient een valhelm toch voor” waren de reactie’s…
    Het Provinciebestuur, de Fietsersbond en een aantal fietsende leden van de Fietsersbond willen een andere aanpak voor het dwarsen van kruispunten op deze Fietsweg.
    Spijtig dat alle partijen tegen elkaar worden opgezet in een pokerspel (of noem het ruzie) tussen de Provincie en het Gemeentebestuur, alsof fietsers blindelings de straten gaan dwarsen…
    Eerst was er de Milieukoepel die het traject liet hertekenen waardoor het kostenplaatje met 25000 euro is gestegen, dan zijn het de fietsers die tegen de voetgangers worden opgezet…
    Nu is het de milieuactie aan de overkant van de Schelde waardoor fietsers in een zandbak zullen terecht komen…dan de Provincie Henegouwen die het laatste stuk niet wil afwerken…
    Momenteel liggen de werkzaamheden in Avelgem en Henegouwen stil zodat de nieuwe fietsersbrug over de Schelde daar ligt te blinken…
    Eerst een miljoenenbrug bouwen en dan pas met het overleg starten hoe men deze ontsluiting kan verwezenlijken???
    Ik heef het eerlijk gezegd op, ben gisteren door de stress op spoed beland…wie liegt tegen wie???
    Wie zal er uiteindelijk met zijn kop op de foto staan als alles is afgewerkt?
    Maar nu laat ik het los,
    Beste Kris Anders je bent een man van staal in alles wat je voor ons al hebt gedaan…
    KoenVelo

    Like

    Beantwoorden
  4. Je kunt ze ook allebei aanbrengen, zoals in Temse 😉

    Cartoonist Canary Pete is al veel vroeger op dat idee gekomen 🙂

    Like

    Beantwoorden
  5. Pingback: Goed gezien? | De Andere Kris Peeters

  6. Pingback: Ladders als zebrapaden – Jorre Vannieuwenhuyze

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: