RSS Feed

De opstand van de experts


benweytskrispeetersgeorgesallaertprijs2016

Foto Dirk Lauwers (UGent)

Gestaltpsychologie. Je kent het wel: één keer je een beeld op een bepaalde manier hebt gezien, kan je het alleen nog op die manier zien. Ik heb het met deze foto, vorige week in de Gentse Vooruit genomen door professor Dirk Lauwers bij de uitreiking van de Georges Allaert-prijs 2016. Sinds iemand opmerkte dat hij een hoog Twin Peaks-gehalte heeft, zie ik het gordijn zachtjes bewegen en vraag ik me af wat minister Weyts zo vastberaden in toom hield in zijn zakken.

Ik kan het niet helpen, het is sterker dan mezelf, want al weet ik niets met zekerheid over het gordijn (ik stond er met mijn rug naar), van de minister weet ik dat hij even later een envelop-met-inhoud tevoorschijn toverde. Hij was bovendien zo vriendelijk die aan mij te overhandigen onder de bemoedigende woorden: “Je hebt nu ongeveer iedereen beledigd, nog één trapje hoger en je kan President van Amerika worden.”

Omdat ik schaamteloos te laat was (dat kon er ook nog bij, die 9e november en Bob Dylan doet nog straffer), heb ik domweg de laudatio gemist. Of dat durf ik toch te veronderstellen, want misschien was er helemaal geen en vroegen de aanwezigen zich luidop af wat de jury in godsnaam heeft bezield. In afwachting van het juryrapport (per post onderweg) kan ik alleen maar fantaseren waarom ik de MoRo-Persoonlijkheidsprijs 2016 in ontvangst mocht nemen.

Daarnaast blijft natuurlijk ook de vraag: héb ik inderdaad iedereen beledigd? Om alle twijfels weg te nemen: dat was geenszins mijn bedoeling. Maar mocht het zo zijn dat ik mensen over het hoofd heb gezien, dan wil ik mij daar best voor verontschuldigen.

Het was ook een uitgelezen kans: als de fine fleur van het wereldje van de ruimtelijke planning en de mobiliteit in één ruimte (sic) aanwezig is, dan zou het zonde zijn om alleen maar beleefdheden uit te wisselen.

Die kans heb ik dus niet laten gaan en oordelen of dat terecht was kunnen jullie na lezing van mijn dankwoord, tevens oproep tot een zachte mobiliteit en een dito ruimtelijke planning, waar te maken via een opstand der experts. Een fluwelen opstand, wel te verstaan, want eigenlijk ben ik een zachtmoedig mens.

Ik weet het alleen goed te verbergen. Nu ik erover nadenk, is dat typisch Twin Peaks: niets is wat het lijkt.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Prachtig dankwoord! Hoewel ik me in elke letter kan vinden, kan ik me inderdaad wel voorstellen dat er her en der pijnlijke grimassen getrokken werden 🙂 Wat was ik daar graag bij geweest!

    Beantwoorden
  2. Het is een wereldje met erg lange tenen …
    Maar gezien de onbeperkte arrogantie en totale straffeloosheid waarmee de mobiliteits experts/professionals in dit land de zelf gebrouwen regelgeving en zelf opgestelde aanbevelingen volslagen mogen negeren bij de inrichting en signalisatie van wegen, verwondert het mij alvast niks.

    Beantwoorden

Geef een reactie

