RSS Feed

Rauw/rouw


Onze slachtofferstatistieken kloppen niet. Als we ze naast de cijfers van de ziekenhuizen leggen, dan blijkt dat ze het echte aantal verkeersslachtoffers niet een klein beetje onderschatten.

En als het bij ons al zo erg is, hoe erg moet het dan niet zijn in landen waar registratie nauwelijks bestaat? Waar er amper een overheid bestaat? Of waar die vooral onbetrouwbaar is?

Het indrukwekkende cijfer van 1,3 miljoen dodelijke verkeersslachtoffers per jaar, is dus meer dan waarschijnlijk nog niet indrukwekkend genoeg.

Te meer daar niet alleen de dodelijke slachtoffers moeten worden gerekend. Er zijn ook de zwaargewonden (maal tien, zo wordt geschat) en, last but not least, de mensen rond de slachtoffers: verwanten, vrienden, collega’s, bekenden die allemaal in de klappen meedelen. Vaak levenslang.

Soms neem ik de proef op de som als ik ergens ga spreken: “Wie in de zaal heeft niemand in de kennissen-, vrienden- of familiekring die zwaargewond of gedood werd in een verkeersongeval?” Zelden is er iemand die z’n hand opsteekt.

scalpen

En toch zijn er mensen die geen graten zien in dit soort ‘humor’. De vrijheid om met alles te lachen impliceert ook de vrijheid om dat af en toe niet te doen. Soms vergeten mensen van die laatste vrijheid gebruik te maken.

Je zal maar in de rouw zijn en achter deze chauffeur in de file staan.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Onvoorstelbaar dat iemand met zulke stickers op zijn/haar auto rondrijdt.

    Beantwoorden
  2. Het allergrootste deel van de letselongevallen met auto’s wordt natuurlijk WEL aangegeven.
    De onderregistratie – tot zelfs van dodelijke ongevallen- ligt in grote mate bij de “zwakke” weggebruiker wanneer er géén motorvoertuig bij het ongeval betrokken is.
    Bij 80 of 85% fiets-letsel-ongevallen is geen motorvoertuig betrokken.
    En die worden dan zelden aangegeven …
    Ongevalregistratie in België is ook onbetrouwbaar te noemen.
    Er gebeuren hier ook verrijzenissen die géén bestseller opleveren …
    De norm op D+30 houden zoals nu, is in de huidige medische contekst te kort, maak daar maar minimaal D+90 van.

    In dit land is men liever “preventief” stroboscopisch bezig, in plaats van de feitelijke veroorzakers van ongevallen snel aan te pakken.

    Beantwoorden
  3. Ik ben al blij dat er geen fietser bij staat 😉 Die auto heeft achteraan ook al wat blutsen, dus ofwel is hij zelf ook niet zo onkwetsbaar als hij denkt, ofwel is die humor een manier om zijn eigen onkunde aan te geven.

    Beantwoorden
  4. Walgelijk, degoetant, eigenlijk zijn er geen woorden voor. Even erg en onrespectvol als racisme. Dit is een toonbeeld dat onze maatschappij geen wwaarden of normen meer kent.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: