RSS feed

Altijd een beetje afgrijzen


treinlandschapje

Zoek de trein…

Dat is het leuke aan fietsfiles: je kunt praten met je medefilemensen. Vanmorgen nog debiteerde ik, staande naast een oude schoolmakker/nieuwe schooldirecteur-op-de- fiets dat de Ijzeren Wet van de Spoorwegen weer dreigde toe te slaan: als ik vertraging heb, dan heeft de trein dat niet. En vice versa.

Maar neen, vandaag leed de ijzeren wet aan metaalmoeheid. Toen ik het station binnenstormde, bleek ook mijn trein aan de late kant. Veertien minuten vertraging, zeiden scherm en luidsprekers (terwijl de ‘I know nothing’-Infrabelman mij vriendelijk toeknikte vanachter zijn bureau). Over een verklaring of een oorzaak werd natuurlijk niet gerept, dat zijn ook onze zaken niet en dus besloot ik samen met een vlucht anderen het zekere voor het onzekere te nemen. We namen alvast de trein naar Lier. Lier, moet u weten, is een stadje dat zich op de lijn Herentals-Antwerpen bevindt en dat sowieso op het traject Herentals-Antwerpen ligt.

Weggedoken in het nieuws over dingen die politici al dan niet gezegd zouden hebben, werd ik verrast door de treinbegeleider. Verrast, want als het treinverkeer in de knoop ligt hebben treinbegeleiders meestal de reflex om zich in hun hokje te verschansen. Een zekere drang tot lijfsbehoud moet je ook deze mensen gunnen.

De man maaide met mijn abonnement vakkundig voorbij zijn apparaat en grijnsde: “Je zit op de verkeerde trein.” Ik stelde hem gerust: “Ik weet het, ik stap over in Lier. Onze trein had vertraging.”

’s Mans grijns verbreedde: “Kan niet. Je moet de kortste weg nemen. Kijk maar: hij geeft rood aan.” Hij tikte op z’n apparaatje. “Maar dit is de kortste weg,” zei ik, “er is geen kortere.” “Volgens het systeem mag het niet,” argumenteerde de man op een toon alsof daarmee de discussie beslecht was.

Maar dan kennen ze mij nog niet. Dus stak ik een klein maar boos betoogje af over de absurde regeltjes van de NMBS, waarop de treinbegeleider zijn joker inzette: “Ik reken toch geen boete aan? Ik zou het kunnen doen, maar ik doe het niet.” Voorwaar ik zeg u, mijn trein had een kwartier vertraging, ik ben creatief en zoek zonder morren een oplossing, ik krijg op mijn donder omdat ik niet de kortste weg heb genomen (terwijl er geen kortere is) en die man verwachtte van mij deemoedige dankbaarheid.

In de plaats kreeg hij van mij een klein preekje over verantwoordelijkheid, klantvriendelijkheid, redenen om te staken en nog wel wat. Als ik Luk Van Biesen heette, ik zou sommige onderdelen ervan achteraf staalhard ontkennen.

Een andere reiziger voegde nog iets toe en dat was dat. Even later stapten we in Lier over op een trein die er nog wat vertraging bovenop deed. Geen ramp, zo had ik de tijd om mijn verontwaardiging te vertwitteren. Een reactie van de NMBS liet niet lang op zich wachten: “als de routeplanner het voorstelt, is dit normaal gezien toegestaan”. Even later gevolgd door wat vaderlijke raad gespreid over enkele tweets: “De treinbegeleider kent niet alle vertragingen van de andere treinen, dus aarzel niet om het hem/haar te tonen in de app. Zo weet hij welk traject je neemt, en voorkom je misverstanden.”

Kijk, dit is nu de NMBS ten voeten uit.

Eén: het gebruik van een nieuw ‘sociaal medium’ als Twitter verwarren met klantvriendelijkheid. Beste NMBS, het is niet omdat wij snel een reactie krijgen dat wij ook tevreden zijn.

Twee: de absurde consequenties van de eigen regeltjes op geen enkel moment in vraag stellen. In dit geval: het verbod om onderweg in- en uit te stappen. (Wie dat wél wil doen moet voor aankoop van abonnement of biljet een ‘VIA’-station aanduiden).

Drie: het enerzijds doodnormaal vinden dat het eigen personeel niet op de hoogte is van het wel en wee op het eigen net, maar anderzijds wél van de reizigers (jonge en oude, arme en rijke, gewoonte- en gelegenheidsreizigers) verwachten dat die allemaal ‘digitaal’ zijn.

Toen moest de kroon op het werk nog komen. Eenmaal uitgestapt in Berchem kreeg ik door een lief meisje een glossy NMBS-folder toegestopt over ‘Niet alledaagse dingen op je dagelijks traject’ (sic).

Ik had zin om heel, heel, héél luid te schreeuwen: “Waarom mogen wij dan niet uitstappen!!!?” Maar er stonden para’s in de gang.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Wat rigide van die collega van mij ! Ik stuur mensen vaak via een snellere weg op weg, als ik het doorheb natuurlijk. Je mag zelfs een langere weg nemen als die sneller is en als je een absurde reisweg krijgt (soms is dat bv over Lille-Flandres) via de reisplanner, is dat toegestaan. (Als het zoiets bizar is, print dan gewoon de reisweg van de planner af, dan is het euvel ook zo van de baan) En er komt wel meer rood op ons scherm, zolang dat toestel niet functioneert hoe het moet, gebruik ik nog altijd eerst mijn gezond verstand.
    En ik bezit zelf geen smartphone, laat staan dat ik van twitter gebruik maak.

    Beantwoorden
    • Ik neem bijna altijd een traject die in de treinplanner staat aangegeven met het zinnetje “Tip: Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs” en wordt hier nooit op aangesproken, ook met abonnement. Mijn tienerzonen daarentegen krijgen altijd een opmerking, behalve wanneer we samen reizen. De regeltjes der NMBS zijn mij een raadsel en ik vermoed ook voor het personeel gezien de willekeur waarmee ze worden toegepast.

      Beantwoorden
  2. Xavier De Busser

    hoi beste Kris, ik stem volledig in met wat mijn collega Nicole over dit voorval stuurde : gewoon gezond verstand gebruiken en reizigers niet lastig vallen met pietluttigheden en zeker niet op basis van rood op het scherm want om de haverklap kleurt dat scherm wel rood…(sic). En natuurlijk mag jij in zo’n geval al tot Lier rijden, doe gerust verder zoals je deed!!! Van mij zal je geen last hebben 😉 groetjes

    Beantwoorden
  3. Paul Van den Bossche

    Als ik dit lees: ’t Is soms om te schreien…. Wij zitten in een *min of meer ijzeren wurggreep* van gevestigde “machten”. Ik citeer er enkele:

    – De politieke partijen. – De afzonderlijke regeringen, met hun ministeries. – “De administraties” met hun sleutelposten en “sleutel”-figuren. – De politie. – Het gerecht, met af en toe uitspraken die iemand kraken. Getuige soms zaken waar verschillende rechtbanken elkaar tegenspreken. – De Openbaar vervoersmaatschappijen: NMBS (uw voorbeeld hier), De Lijn… – De telecom maatschappijen: ga maar eens een klacht indienen als individu… – Wellicht ook soms de vakbonden – De patroonsorganisaties VBO, VOKA, Unizo. – Grote multinationale ondernemingen…en andere… – De Europese unie – De Europese centrale Bank, De Wereldbank, het IMF. Vraag maar eens aan de Grieken… – Gewoonweg het systeem: de vrije markt, het kapitalisme, het communisme, de dictatuur… – … – De ronduit a-democratische verenigingen zoals IS en andere terroristische organisaties – (Religieus) fundamentalisme – Het misdaadmilieu voor zij die er mee te maken krijgen: ontvoering, car jacking, afpersing, prostitutie…

    Maar men moet bij dat alles als individu die nog (min of meer) vrij kan ademen optimist blijven en relativeren…:

    – Het is bij ons dikwijls even goed of soms beter (en inderdaad soms minder goed) dan in andere landen… – Als individu kan men toch nog in vele gevallen genieten “binnen de lijntjes” of met anders met wat zin voor avontuur en risico. – Veel regels zijn inderdaad goed. Laten we dat niet vergeten, en er van gebruik maken of zelfs er van genieten.

    En dan toch de echte opdracht:

    – Toch risico nemen en zijn comfort toestand durven op het spel zetten voor beter, niet in het minst ook voor de anderen die het minder goed hebben.

    Doe zo voort! En af en toe een beetje succes!

    Beantwoorden
  4. Vreemd verhaal! Artikel 60 van de vervoersvoorwaarden van NMBS vermeldt duidelijk dat dit wel mag:

    “Treinkaarten, geldig tussen twee of meer stations, laten toe te reizen:
    – op de gevraagde reisweg (= aangerekende reisweg) en de reis aan te vangen, te onderbreken en te beëindigen in alle op die reisweg gelegen stations, zonder enige formaliteit.

    – over elke andere reisweg die de vermelde eind- en/of knooppunten van het NMBS-traject verbindt, doch uitsluitend in doorgaand verkeer (d.w.z. zonder in de tussenstations de reis te onderbreken of de reisweg in te korten), indien: de door de reiziger genomen treinen toelaten de bestemming vlugger te bereiken, of dit toelaat dat de reiziger niet moet overstappen op een andere trein. De reiziger mag daarvoor de duur van zijn reis met maximum 30 minuten verlengen.”

    Lier ligt duidelijk op de aangerekende reisweg tussen Herentals en Zone Antwerpen, dus is het eerste puntje van toepassing. Dus zelfs mocht er geen vertraging zijn, mag je perfect je abonnement Herentals-Antwerpen gebruiken om naar Lier te sporen met gelijk welke trein, niet enkel die die verder rijden naar Antwerpen.

    Vreemd dat de conducteurs dit blijkbaar niet weten en nog vreemder dat ook hun apparaten fout zijn.

    Beantwoorden
  5. Klantvriendelijkheid en NMBS/Thalys, het blijft een moeilijk gegeven. De antwoorden die ik van de ombudsman krijg als ik ergens over klaag zijn hilarisch. En dus ook bij de NMBS

    Beantwoorden
  6. Ik krijg bij dit verhaal spontaan een film voor ogen (blijk ik toch een beelddenker te zijn). Heerlijk om te lezen, los van de bittere realiteit die het verhaal beschrijft.
    Maar los daarvan: niet iedereen heeft een smartphone, laat staan de app van NMBS erop, of heeft zijn reis dusdanig kunnen voorbereiden dat hij of zij op voorhand mogelijke routes heeft kunnen afdrukken. Het lijkt wel of men dit stilaan van iedereen verwacht.
    Gelukkig zijn er nog genoeg treinbegeleiders die hun logisch verstand gebruiken en klantvriendelijk zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

