RSS Feed

Over gaten in de begroting en in de fietspaden


Enkele dagen geleden had ik het over foto’s die geen commentaar nodig hebben, omdat ze voor zichzelf spreken. Soms is dat met brieven ook zo. Daarom ruim ik hier graag plaats voor een brief van een gepensioneerd wiskundeleraar. De titel boven deze blog is trouwens van hem:

“Praktisch elke dag ga ik mijn aan Alzheimer en Parkinson lijdende vrouw bezoeken in een woon- en zorginstelling in Hallaar Heist o/d Berg. Daarvoor moet ik een afstand van 9 kilometer overbruggen en als het weer het enigszins toelaat doe ik dat meestal met de fiets. Eenmaal op het grondgebied van Itegem gekomen doe ik dat niet zonder enige vrees voor m’n leven.

fietsstrookje-001Het fietspad van ongeveer 1,5m breed ligt er zonder enige afscheiding (enkel een witte lijn moet verhinderen dat een automobilist per abuis op het fietspad rijdt of omgekeerd dat een fietser op de rijbaan terecht komt) vlak naast de rijbaan waar een snelheidsbeperking geldt van 70km/u. Dat maakt dat dikwijls op een afstand van amper een halve meter auto’s aan me voorbijvliegen aan 100km/u.

Op één plaats van het traject krijgen de automobilisten een lachend of wenend gezichtje te zien naargelang ze die snelheidslimiet respecteren of niet, maar veel snelheidsmaniakken blijken ongevoelig te zijn voor dat charme-offensief. Elke keer ik dit traject doe (6km, de rest van die 9 km kan ik, gelukkig mijn toevlucht nemen tot binnenbaantjes) stel ik op z’n minst 5 à 10 zware snelheidsovertredingen vast en inderdaad, dikwijls zijn dat auto’s van een hiervoor berucht en bekend merk, dikwijls ook bestelwagens.

Stel nu dat de overheid, die toch het fietsen wil aanmoedigen en dus de fietser moet beschermen, op dit traject een tweetal flitspalen (bij voorkeur met infraroodscherm en verplaatsbaar) zou installeren voorzien van de nodige software die zorgt voor foto van nummerplaat en van de snelheidsmeting, die dit ook doorstuurt naar een centrale verwerkingseenheid waar de boetebons zomaar uit de printer komen gerold. Gedaan met die zever van we hebben niet het nodige personeel om dit allemaal te verwerken. De enige manier om het rijgedrag- en mentaliteit van een Belg te veranderen gaat via z’n geldbeugel; de lachende en wenende gezichtjes wil hij/zij wel leuken en in’t beste geval wordt er ook vertraagd maar even later is dat weeral vergeten.

En nu even rekenen.Op het traject dat ik dus dagelijks trotseer, kunnen op één dag wel een 50-tal overtredingen vastgesteld worden. Wellicht veel meer, zeker als de controle ook ’s nachts doorgaat. Stel een gemiddelde boete van 50 euro, dan is dat op 1 dag enkel voor dit baantje al minstens 2500 euro. Neem nu nog maar 1000 zulke baantjes verspreid in België, dan is dat op 1 dag: 1000 x 2500 = 2,5 miljoen euro. Na één jaar komen we dan al aardig in de buurt van 1 miljard euro. Het fameuze gat in de begroting wordt zo dichtgereden of zouden we dat geld niet benutten om wegen, vooral fietswegen veiliger en dus beter te maken?

Jazeker, na 1 jaar zal het rijgedrag van die chauffeurs veranderen en de inkomsten worden minder, maar daardoor zullen heel wat mensenlevens gered worden, verplaatsingen worden veiliger en fietsen wordt heel wat aantrekkelijker.

Komaan heren politici, doe eens iets.

Ik hoop dat ik dit artikeltje binnen 5 jaar nog eens kan herlezen, want dat zou betekenen

  • dat mijn iPad dat goed bewaard heeft
  • dat de overheid dit misschien goed onthaald heeft en overgegaan is tot actie
  • dat ik mijn dagelijks Chines fietsroulettespel overleefd heb
  • dat ik mijn echtgenote nog kan ondersteunen in haar strijd tegen die vreselijke mensonterende ziekte (Lewy Body Dementie)

J.V.G.”

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Snelheidsovertreders die het gat in de begroting dichtrijden. Niet alleen spreekwoordelijk…

    Beantwoorden
  2. Wat mij veel meer stoort dan die 100 km/h is die halve meter afstand bij het voorbijrijden. 100 km/h is heel snel op een weg waar 70 is toegestaan, maar zolang men vertraagt in de nabijheid van zwakke weggebruikers en kruispunten, vind ik dat niet héél erg (erg, maar niet héél erg). Maar aan die snelheid minder dan de wettelijk verplichte meter zijdelingse afstand houden, dat is ronduit schandalig. Dat is met reden een overtreding van de derde graad, en van mij zou men dit mogen behandelen zoals door rood rijden in sommige arrondissementen behandeld wordt: geen kans op minnelijke schikking, maar direct naar de rechtbank. Jammer genoeg lijkt dit voor veel politiezones onbegrijpelijk genoeg juist geen prioriteit te zijn.

    Beantwoorden
  3. Ik vind niet dat je snelheid moet beteugelen om het gat in de begroting te dichten, wel om onze veiligheid te verhogen. Dat brengt trouwens meer op, want het voorkomt al die slachtoffers en hun dure revalidatie. Mijn voorstel : de-penaliseer een gedeelte van de verkeerswetgeving en besteed de snelheidscontroles uit aan een aantal privébedrijven die zoiets veel efficiënter gaan doen dan de politie, net zoals met de parkeermetercontroles is gebeurd.

    Beantwoorden
    • Politierechters zoals bijvoorbeeld Peter D’Hondt zijn daar absoluut niet voor gewonnen, omdat het een fout signaal zou geven en snelheidsovertredingen zou banaliseren. De praktijk van het privatiseren van parkeercontroles heeft er overigens toe geleid dat fout geparkeerde auto’s niet werden beboet en degene die niet heeft betaald maar wel reglementair staat wél. Het resultaat van dit soort ‘delegatie’ is vaak ook niet dat de politie zich dan meer kan concentreren op belangrijkere verkeersinbreuken, wel dat ze zich er nog minder mee bezig houdt. Sommige politiezones tonen overigens aan dat het wel degelijk anders kan.

      Beantwoorden
      • Daarom zeg ik ook gedeeltelijk banaliseren, dus alleen voor beperkte overtredingen. Maar vooralde registratie van overtredingen openstellen voor privébedrijven

Geef een reactie

