RSS feed

De Bubsus


DIGITAL CAMERA

De halte voor de bubsus

Herinnert u zich de superbus van de Chinezen? Ze tourde deze zomer weer over het internet. In onze technofiele maatschappij ging het onmiddellijk van ‘oh’ en ‘ah’, “want de bus reed letterlijk over de file”.

Dat het probleem ten gronde, het teveel aan auto’s (met doorgaans slechts 1 persoon aan boord), op die manier letterlijk onaangeroerd bleef, kennelijk was dat geen punt. Dat eenvoudig op en van de bus stappen op die manier een complexe en dure aangelegenheid werd, was dat nog minder. En dat ook een pak bruggen en tunnels zouden moeten worden aangepast, nu ja, dat was een detail.

Intussen blijkt de Transit Elevated Bus (TEB) vooral een vehikel te zijn geweest voor het binnenrijven van spaargeld van goedgelovige investeerders. Er is een probleem met de in China gangbare financieringsmechanismes, zo weten onze media nu te melden.

Daarnaast is er duidelijk ook een probleem met de kritische zin van onze media als het gaat over mobiliteit – iets wat onze media dan weer niet weten te melden.

Dit gezegd zijnde. In Vlaanderen blijven we niet achter. Lezer Jozef Van Breuseghem ontdekte dat tussen Zwijndrecht en Melsele alvast een eerste halte werd aangelegd voor wat zich aandient als een heel nieuw vervoermiddel: de Bubsus.

Voorlopig heeft nog niemand het nieuwe tuig gezien, maar de reputatie van De Lijn op het vlak van innovatie kennende, moet de Bubsus niets minder dan een doorbraak betekenen in ons denken over openbaar vervoer.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Ik ben groot voorstander van de Bubsus, zolang het maar niet ten koste gaat van de schitterende Belgische fietspad dat er naast ligt. Maar geen probleem, er is in dit geval zelf ruimte voor de voetgangers behouden, ware het niet dat die vervloekte fietsers hun fiets altijd in de weg zetten! 😉

    Beantwoorden
    • En ware het niet dat het bushokje zelfs het volledig voetpad in neemt.
      Ook de haag laat zich van zijn breedste kant zien, hoeveel dals zijn hier al overgroeid?

      Beantwoorden
  2. (En toch moet ik leren mijn teksten nog eens na te lezen voor ik ze verzend. ‘De fietspad’ of ‘het fietspaden’ behoort niet tot mijn dagelijks woordgebruik.)

    Beantwoorden
  3. De foto toont ook met hoe weinig oog voor detail zo’n bushalte in Vlaanderen ontworpen wordt: wanneer er een Bubsus stopt komen uitstappende passagiers en aankomende fietsers in conflict. Iets waar ik als fietser regelmatig ondervind bij bushaltes in Mechelen en Leuven. Er is nochtans meestal (ook hier) voldoende ruimte om de passagiers te laten wachten en uitstappen op een apart “eiland” en een bypass te voorzien voor de fietsers, zoals verscheidene voorbeelden aangehaald in deze link: https://twitter.com/visionzeroca/status/726505860558639105 . Waarbij de mooiste (die van Kopenhagen denk ik) de fietsers gewoon rechtdoor laat rijden. Een kleine moeite voor een wereld van verschil….

    Beantwoorden
    • Fietsers moeten stomweg stoppen …
      Dat conflict is er omdat fietsers nagenoeg nergens voorrang verlenen aan voetgangers.
      Het nieuwe archetype aso-bestuurder, trapt immers goed door.

      Beantwoorden
      • Mensen doen uitstappen óp het fietspad getuigt toch van een gebrekkig ontwerp, dat men die voorsorteerstrook in het midden eens opoffert, die is toch meestal leeg. Kan zelfs met enkel wat verf.

      • En dat fietsers geen voorrang verlenen aan uitstappende busreizigers is omdat niemand die regel kent, vooral omdat die regel nog stamt uit de tijd waarbij men dacht dat een ontwerp als dit ook maar enigszins een goed idee is. Gelukkig worden bushaltes als dit voor zover ik weet niet meer aangelegd.

        Ik zou wel eens een steekproef willen zien van hoeveel procent van de mensen die regel kent, zowel onder fietsers als onder automobilisten. Of nog beter, men kan eens bij wijze van experiment een halte aan een centrale bus/trambaan inrichten zonder eiland, zodat men de rijbaan naast die bus/trambaan moet oversteken zoals men hier het fietspad over moet. Wedden dat zo goed als geen enkele automobilist stopt?

      • O ja er bestaan regels, dan is zo’n ontwerp geen probleem…. Waarom is Nederland volgens U verkeersveiliger dan België, omdat de regels beter gevolgd worden, of omdat de verkeersinfrastructuur beter ontworpen is (conflictvrije kruispunten, fietspaden, …)? Gelukkig worden bushaltes hier nu inderdaad beter aangelegd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: