RSS feed

Hamburg (7): een staaltje ‘omdenken’

Geplaatst op

We blijven nog even in de HafenCity. In 1962 en 1976 had Hamburg te lijden onder zware overstromingen. Als reactie daarop werd er langs de Elbe een waterkeringsmuur gebouwd met aan de voet ervan een vlakte die in droge tijden als autoparking kon worden gebruikt: het povere soort multifunctionaliteit waar ‘autodenkende’ stadsbesturen tegenwoordig weer mee op de proppen durven komen.

In Hamburg vroegen ze Zaha Hadid om hun vloedprotectiesysteem een vriendelijker aanzien te geven.

En het moet gezegd: daar slaagde ze in. Ze deed dat door het waterprobleem grondig ‘om te denken’. Ze maakte van de last een lust en van de vijand een vriend door het water en alles erop en erlangs te beschouwen als een ‘spektakel’. Logische consequentie was dus dat de waterranden zouden worden ingericht als publiekstribunes.

IMG_3498

Met mogelijkheid tot pootjebaden voor mensen met gevoel voor timing. Zeg nu nog dat spektakelarchitectuur niet duurzaam kan zijn.

Wanneer de nood (en het water) het hoogst is, lopen de zitplaatsen gewoon onder water. Op andere momenten zijn het aangename plekken om te vertoeven.

Als het niet regent tenminste.

IMG_3526

Spelen met niveauverschillen. Op droge, zonnige dagen allicht een place to be. Bij onze doortocht overheerste verlatenheid. Misschien had Hadid toch ook moeten denken aan een overdekt paviljoen met een ‘leven brengende’ functie? (Met excuses voor de druppels op de lens.)

IMG_3502

Let ook op het typisch Hamburgse ‘baksteenexpressionisme’. Zo krijgt zelfs een noodgedwongen blinde muur toch nog letterlijk en figuurlijk reliëf.

Zijn de Elbe-oevers hier tegenwoordig volledig autovrij, dat wil nog niet zeggen dat er geen sprake meer is van ongewenste mobiliteit. Met esthetisch subtiele maar daarom niet minder venijnige metalen doppen worden skaters en skeelers geweerd. Keuze-architectuur die nog weinig keuze laat…

IMG_3516

 

 

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

Eén reactie »

  1. Ondanks de regenachtige dag, getuigt dit vooral van een Oost-Europese tristesse.
    De inrichtings”stijl” die ook in ons land nog teveel opgang maakt bij heraanleg.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: