RSS Feed

Hamburg (2): kleine mobiliteit

Geplaatst op

Als mensen het over de mobiliteit in een bepaalde stad hebben, hebben ze nogal eens de neiging om het vooral of zelfs uitsluitend over de grote infrastructuren te hebben: Ringwegen en grote boulevards, het metronetwerk, de vlieg- en andere havens, ingenieuze bruggen of tunnels…

Voor een grote havenstad als Hamburg is dat misschien nog niet eens zo gek. Maar u kent mij onderhand: altijd een beetje dwars.

Ik begin met wat we, laat ik nog eens een nieuw begrip munten,  de ‘kleine mobiliteit’ zouden kunnen noemen: op het eerste gezicht kleine, weinig spectaculaire initiatieven die op mobiliteitsvlak wel degelijk verschil maken – soms zelfs een groot verschil.

In Hamburg vonden we er ook zo enkele. De fietsen waarmee de Hamburgse postbodes hun werk doen bijvoorbeeld. Deze sympathie opwekkende verschijningen in het straatbeeld lijken perfect toegerust voor de stedelijke omgeving waarin ze worden gebruikt. Ze vallen niet meteen om als ze eventjes onbeheerd worden achtergelaten en zijn in staat om in één keer grote hoeveelheden pakjes en papierwerk mee te zeulen. En het ziet er naar uit dat de vracht daarbij nog eens droog blijft ook.

Vergelijk deze oplossing met de onhandige, fijn stof uitbrakende bromfietsen (‘bezeten’ door topzware gehelmde en dus onaanspreekbare postbodes) waarmee we elders wel eens de post zien bezorgen. Dan weet je meteen dat hier een grote maatschappelijke winst wordt geboekt.

Een ander Hamburgs voorbeeld van ‘kleine mobiliteit’ is, alvast wat zijn mobiliteitsaspect betreft, discreter aanwezig: de Big Belly. Het bijzondere van deze vuilbak is dat hij het afval dat hij te verwerken krijgt mechanisch samendrukt en dus compacter maakt. Voordeel: de container moet minder vaak geledigd worden, wat qua afvaltransporten een slok op de borrel scheelt.

IMG_3336

Nog beter zou het natuurlijk zijn mocht afval voorkomen worden, bijvoorbeeld door een consequente cradle2cradle-aanpak. Daarbij rijst dan de vraag of we zo’n gigantische omslag dan zouden moeten indelen bij de kleine of de grote mobiliteit.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

Eén reactie »

  1. Mooi beeld: Fijn stof uitbrakende bromfietsen, ‘bezeten’ door topzware gehelmde en dus onaanspreekbare postbodes, en mooie oplossing.

    Hier in de stad zie ik nog steeds pakjes afgeleverd worden door bestelbusjes en brengvoedsel door scheurende scooters.

    Het zou mooi zijn als alle pakjes naar een pakketpunt in de wijk worden gebracht en worden aangeboden met z’n fiets of worden afgehaald.

    Voor brengvoedsel heb ik inmiddels de eerste elektrische scooters gezien, wanneer zouden de eerste elektrische fietsen met warmhoudcontainer te zien zijn? Maar goed, eerst maar eens de verkoop van tweetaktscooters verbieden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: