RSS Feed

De Vlaamse Mobilistenbond


Ook al opgemerkt hoe de automobilistenclubs van dit land om de haverklap gratis airplay oogsten met zogenaamde onderzoeksresultaten? Doorgaans gaat het over niet meer dan een bevraging en wordt de ervaring van de realiteit gemakshalve verwisseld met de realiteit zelf. Als de bevraging uitwijst dat velen pakweg een verkeerssituatie onveilig vinden, dan is de conclusie al snel dat de verkeerssituatie onveilig is.

Overigens doen de resultaten mij vermoeden dat de bevraagde, schijnbare modusneutrale ‘Vlamingen’ of ‘Belgen’ vaak vooral ‘automobilisten’ zijn. Al kan het niet meer zijn dan een vermoeden: over de samenstelling en representativiteit van de steekproef wordt, net als over de bevragingsmethodiek, meestal geen informatie gegeven.

De voorbije week sloeg de VAB toe met een bevraging van 1000 Vlamingen. Aangezien ze het rijcomfort op de gewestwegen beoordeelden, zullen het niet zomaar Vlamingen zijn geweest, wel ‘autorijdende’ Vlamingen. Slechts 52 procent van deze chauffeurs beoordeelde het rijcomfort positief.*

Gelukkig kunnen onze politici soms verbazend kort op de bal spelen. Vlaams minister van Mobiliteit Weyts liet meteen weten het probleem te onderkennen én er een oplossing voor te hebben. Hij verhoogde het investeringsbudget voor de wegen met 100 miljoen euro, een stijging met niet minder dan 33%. Ze komt  bovenop de eerder aangekondigde extra enveloppe van 50 miljoen euro “voor het wegwerken van de laatste zwarte punten.” Extra budgetten vrijmaken voor auto-infrastructuur, blijkbaar is het een makkie.

Het deed me denken aan een artikel dat ik enkele dagen eerder las in het maartnummer van Lokaal, het blad van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten. Titel: ‘De blikken doos moet wijken voor het stalen ros’. Zou het?

De coördinator van het Vlaamse Fietsberaad, Wout Baert, stelt er minister Weyts deze vraag: ‘Het Vlaamse budget voor fietsinfrastructuur bedraagt ongeveer 90 miljoen euro. Zit daar nog rek op?’ Waarop de excellentie diplomatisch antwoordt: “We zijn erin geslaagd dat bedrag aan te houden in budgettair barre tijden. De komende jaren moeten we naar een groei gaan, al wil ik daar geen bedrag op plakken.”

Voor de ene modus zijn de tijden blijkbaar al wat “barrer”dan voor de andere. Is het voor de fiets al een hele prestatie dat het budget niet kromp, voor de auto is een toename van de middelen met meer dan anderhalve keer het fietsbudget de vanzelfsprekendheid zelve.

Als er al een modal shift zit aan te komen, dan niet ten gevolge van een budget shift. Zeker als het over de verdeling van de middelen gaat is het naar het STOP-principe nog altijd zoeken met een vergrootglas.

Voort

Maar genoeg geschamperd. Er is ook goed nieuws. Terwijl de minister zich uitslooft met het in de verf zetten van de vele wegenwerven, verrast de VAB met de nuchtere analyse dat “in plaats van de infrastructuur van de wegen te wijzigen met allerlei kunstgrepen maximaal moet worden ingezet op trajectcontrole” – ook in zones 30.

Kijk, dat is nog eens een verademing – te meer omdat het niet langer een toevalstreffer lijkt te zijn: de Vlaamse Automobilisten Bond onderscheidt zich wel vaker in positieve zin van concurrent Touring door genuanceerde standpunten die verder kijken dan de eigen modus lang is.

Wetende dat mensen zich meer en meer multimodaal verplaatsen, getuigt het van verstand én welbegrepen eigenbelang. De specimen die zich nog louter en alleen met de auto verplaatsen, worden langzaam maar zeker rariteiten. De toekomst is aan mobiliteitsorganisaties die niet langer unimodaal denken maar multimodaal. ‘Weg van modaliteit’, zeg maar.

Nogal wiedes dat ik er te vroeg mee ben. Vanzelfsprekend dat Fietsersbonden en Voetgangersbewegingen en OV-clubs zullen roepen dat het nog altijd heel hard nodig is om op te komen voor ‘hun’ verplaatsingswijze. Maar toch. Toch durf ik al eens dromen van een heuse VMB: een Vlaamse Mobilisten Bond.

Al mag het ook een Belgische, een Europese of een mondiale zijn natuurlijk.

 

 

* Bij zo’n cijfer kan ik dan nooit nalaten mij af te vragen: hoeveel procent tevredenen zou dezelfde vraag bij fietsers hebben opgeleverd? Minder, denk ik dan, maar naar de mening van fietsers lijkt veel minder vraag te zijn. Ik vind op het net alleen een tien jaar oud cijfer terug: 42% tevreden fietsers.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. VAB heeft al langer een algemeen belangbril op. Dat was ook de reden waarom we pakweg 15 jaar geleden overstapten van Touring naar VAB.

    Beantwoorden
  2. Reden te meer om dergelijke belangenorganisaties – inclusief de fietsersbond etc. – WEG te houden bij de hervorming van de wegcode.

    De Vlaamse wegen zijn intrinsiek onveilig.
    Het probleem voor de toekomst is dat ze na heraanleg volgens de huidige gebruiken, niet veiliger worden.
    In een auto is dat niet zo’n probleem – die worden almaar veiliger, actief en passief.
    Op een tweewieler – al dan niet met motor – is dat een gans ander verhaal.

    Als je op bvb https://fietsbult.wordpress.com/ naar o.a. https://fietsbult.wordpress.com/2016/03/09/mail-drie-sleutels/ gaat kijken hoe die budgetten door Weyts’ administratie werkelijk verknoeid worden aan ONveilige infra die er véle jàren gaat liggen … om te bleiten.

    En om ook de komende jaren in verhouding zeker het dubbele aantal verkeersdoden te behouden als Nederland, GB, Scandinavië, …

    Beantwoorden
  3. Dat de benadering van mobiliteit door Touring en door VAB fundamenteel van elkaar verschillen valt inderdaad al jaren op. Eigenlijk is de naamgeving verkeerd, Touring is nog steeds een echte automobilistenbond, de VAB heeft de oogkleppen jaren geleden afgeworpen en heeft de naam Vlaamse AutomobilistenBond dan ook terecht jaren geleden achter zich gelaten.

    Het is zeker nog niet perfect. Af en toe spreekt de VAB nog ‘Touringtaal’ (het omgekeerde is echt uitzonderlijk maar komt ook voort), maar de positieve evolutie is opvallend.

    Beantwoorden
    • Maar dan laat de VAB weer zien dat ze toch nog een lange weg te gaan hebben:

      http://www.standaard.be/cnt/dmf20160314_02181927

      Ik citeer: “De VAB ziet meer in intelligent speed adaptors (ISA), die de bestuurder niet dwingen maar met zachte hand proberen te overtuigen wat trager te rijden. ‘Technologie die het echt onmogelijk maakt om sneller te rijden dan de limiet , wordt nog altijd door de weggebruiker als een aantasting van zijn vrijheid gezien’, zegt Maarten Matienko.”

      Het gevoel van aantasting van de vrijheid is blijkbaar belangrijker dan verkeersveiligheid.
      En hoewel ik zeker niet altijd voor een harde aanpak pleit is het in mijn ogen wel erg absurd om er een probleem van te maken dat men maatregelen zou nemen die het overtreden van een wet onmogelijk maakt. Waarom zou men mensen enkel met de zachte hand mogen overtuigen zich aan de wet te houden? Het lijkt er wel heel erg op dat men het te snel kunnen rijden als een soort essentieel recht ziet.
      Men zegt niet dat men te snel mag rijden maar wel dat men te snel moet kunnen rijden.

      Beantwoorden
      • En het vreemde is dat een elektrische fiets gekocht moet worden met een wettelijke snelheidsbegrenzer tot 25km/h. Daar lukt het alvast wel.

  4. Pingback: Waar een wi(e)l is… | De Andere Kris Peeters

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: