RSS Feed

Wat er nog meer mis is met het spoor


Openbaar Vervoer Trein

Het zijn de NMBS haar beste weken niet. Nog maar net had Jo Cornu een ballonnetje opgelaten over zelfrijdende treinen of daar ging er al eentje helemaal loos. De ironie wou dat het een menselijke fout was, maar Cornu’s visionaire momentum was wel naar de knoppen.

Enkele dagen later was er een ‘informaticaprobleem’, waardoor de treinen in de Brusselse flessenhals vast kwamen te zitten, met domino-effecten over het gehele net tot gevolg. Het informaticaprobleem (of was het een ander?) zorgde er ook voor dat de computers van de loketbedienden er de brui aan gaven, waardoor geen tickets meer konden worden verkocht.

Volgden later deze week (en ik maak abstractie van de gebruikelijke ‘personen op het spoor’ en de bomalarmen in twee grote stations): defecte treinen (goederentreinen, werktreinen, reizigerstreinen) en storingen aan de seininrichting, aan de bovenleiding, aan overwegen en wissels. De NMBS-tijdslijn op Twitter leest als één lange stoet van grote en kleine calamiteiten. En het winterde dan nog niet eens.

Als voorlopige apotheose was er vanmorgen een pantograaf die bleef hangen in de bovenleiding, waardoor het treinverkeer tussen Brussel en Gent helemaal stilviel en het treinverkeer in een brede kring rond Gent ontregeld geraakte. Het laatste nieuws is dat de NMBS het Noodplan in werking heeft gesteld.

Raar maar waar: tot nu toe heeft er nog geen enkele politicus duidelijkheid geëist over de verantwoordelijkheid voor zoveel defecten en onregelmatigheden.  Zou het kunnen dat er jarenlang te weinig is geïnvesteerd in nieuw treinmaterieel? Dat het onderhoud niet goed gebeurde?  Treinverkeer is dan ook helemaal iets anders dan autoverkeer door tunnels. Misschien passen zo’n vragen niet goed in de mantra dat de NMBS moet besparen, moet besparen, moet besparen.

Minstens even raar is hoe de NMBS één en ander ondergaat. De televisieschermen in de stations mogen dan bloedrood (om deze normaal gesproken voor de beurzen voorbehouden uitdrukking maar eens te bezigen) kleuren, de kaken van de NMBS doen dat niet. Meer dan een obligaat ‘wij verontschuldigen ons voor dit ongemak’ kan er niet af. Integendeel zelfs. Toen ik maandag probeerde een ticket te kopen aan het loket, kreeg ik een brief toegestopt met het droge commentaar: “De computer ligt plat. Deze brief afgeven aan de conducteur en betalen op de trein.”

Zover kwam het niet, want mijn treinbegeleidster geraakte niet tijdig tot bij mij. Ik reed dus gratis en voelde me er niet eens schuldig over.

Eenmaal thuis zette ik mij toch eens aan de lezing van het epistel, blijkens de hoofding afkomstig van de ‘SNCB Marketing & Sales’. Twee talen, maar voor de mijne moet ik wachten tot de titel: ‘Onmogelijkheid tot verkoop’. Blijkt dat ze, omdat hun computers kapot waren, mij een ‘toeslag’ wilden aanrekenen. Die had ik dan weliswaar nadien kunnen terugvragen (sic) aan de stationsloketten, zij het ‘binnen de 14 dagen’ (want reizigers met vertraging kunnen ze niet hebben bij de spoormaatschappij). Hoe heette dat bij Hautekiet? “Komafmetkafka”, de NMBS is er immuun voor.

Achteraf gezien heb ik spijt dat de treinbegeleider niet tot bij mij geraakte. We hebben een boeiend gesprek gemist.

Onmogelijkheid tot verkoop NMBS

 

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Je zal maar treinbegeleider zijn de laatste weken. Eindeloos respect voor die mensen die dagelijks door de bagger van de reizigers (want je hoort wat op een trein) moeten om de bagger van de NMBS uit te leggen terwijl er eigenlijk geen woorden voor zijn!

    Beantwoorden
  2. Na de verkoop (19 jaar geleden) van de auto heb ik jaren het openbaar vervoer gebruikt als basis transportmiddel. De eerste jaren gebruikte ik ook veel de trein (lange afstanden), daarna zowat uitsluitend de bus. Maar in de zomer van 2010 kwam plots de fiets weer om de hoek kijken en zowat 6 maand later was de fiets uitgegroeid tot het belangrijkste transportmiddel. Nu 6 jaar later blijk ik toen een hele goede stap te hebben gezet door het openbaar vervoer vaarwel te zeggen (en toch niet terug in de auto te stappen, welke nooit een optie is geweest).

    Het lijkt wel of er in de fiets nog het meest beweging zit, het openbaar vervoer wordt afgebouwd (zal het duren tot er echt rampen gebeuren?) en het autoverkeer gaat alsmaar trager.

    Beantwoorden
    • Inderdaad, de fiets blijft het betrouwbaarste en meest zelfstandige voertuig. Geen files, geen vertragingen, zelf op te lossen defecten, het goedkoopst en het gezondst. En dat zonder miljardeninfrastructuur of overheidssubsidies.

      Beantwoorden
    • Absoluut waar, maar je kan er niet omheen dat je geen volledig systeem kan bouwen op fietsen. Openbaar vervoer moet beschikbaar zijn en zeker voor langere afstanden goed presteren. Het aantal fietsers dat bereid is om elke dag 20+ km te rijden voor het werk zal (denk ik) altijd beperkt blijven tot zij dit dat echt graag doen.

      Met 40% van het stedelijk woonwerk verkeer met de fiets in Antwerpen, en bijna 20 % van de pendelaars met de trein in Brussel, verschillen stedelijke modal splits sterk van de Vlaamse cijfers. Politici realiseren zich nog steeds niet dat ze (met hun vaak landelijke achtergrond) hopeloos achter lopen op de stedelijke realiteit.

      Beantwoorden
      • Hier zal niemand beweren dat je een volledig systeem op de fiets kan bouwen. Een goed werkend openbaar vervoer is noodzakelijk, zelfs ik maak er sporadisch gebruik van.

        Maar een volledig systeem opbouwen rond de auto lukt ook niet, dat is al meer dan eens bewezen en toch zijn er zovelen die persé willen bewijzen dat het wel kan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: