RSS feed

“Laat 100 bloemen bloeien”


Laat 100 bloemen bloeien, zei de Grote Roerganger, waarna hij alles wat boven het maaiveld uitstak een kopje kleiner maakte.

Dat was in 1956. Anno 2016 nemen wij de gedachte wél ernstig, zeker in mobiliteitsland. Wie vandaag een ideetje heeft, mag rekenen op ‘ten minutes of fame’ – tenzij er dichtbij een bom ontploft, dan liggen de prioriteit natuurlijk anders.

De burgemeester van Herselt had vorige week geluk. De man had diep nagedacht en was tot de conclusie gekomen dat als chauffeurs sneller rijden dan toegelaten, dat komt doordat de snelheidslimieten niet duidelijk genoeg zijn. De oplossing lag dus voor de hand: we moeten ze gewoon duidelijker maken. Vanzelfsprekend niet met meer of grotere borden, want een bord is zo vergeten, maar met wegmarkeringen. Die zijn er overal en van tijd tot tijd moeten ze toch worden vernieuwd. Voor zones 50 had de van schilderachtige dorpjes dromende burgervader gedacht aan mauve. Naar de andere kleuren hebben we nog het gissen, maar de kleurenpsychologie zou rustgevend groen suggereren voor zones 30, signaalgeel voor zones 70, Seat-oranje voor zones 90 en schaamrood voor de hoogste regionen.

In een normaal land zou men bij zo’n voorstel z’n schouders eens ophalen en toegeeflijk glimlachen: “Lokale folklore.” Een grapjas zou iets geprobeerd hebben met “couleur locale”  of “de K3-aanpak” en that’s it.

Maar niet bij ons. Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid vond het idee “het onderzoeken waard” en ook minister Galant reageerde niet afwijzend: “Alle ideeën zijn welkom.” (maar allicht hadden ze eerst met elkaar gebeld) Gelukkig was er de Vlaamse Administratie Wegen en Verkeer om de wenkbrauwen op te trekken en zich luidop af te vragen: “Willen we er dan een kleurboek van maken?”

Het leuke én geruststellende aan de ideetjessamenleving is echter dat de 100 bloemen mogen bloeien, maar doorgaans slechts één of enkele dagen. Daarna verwelkt de bloem en wordt er nooit nog naar omgekeken.

Maar misschien is dat buiten de Herseltse burgemeester gerekend. Een plaatsbezoek vorige week leerde me dat hij alvast begon met een proefproject. Daarin bakt hij het nog iets bruiner en zet hij het hele wegdek in een kleurtje. Bruin voor de zone 70, iets lichter bruin voor de zone 50.

Het is maar een probeersel natuurlijk en wie niet waagt, niet wint.

Snelheidslimieten

 

 

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Dries Callebaut

    In die putten zitten de bloembollen…

    Beantwoorden
  2. Wel Kris, op zich is dat idee zo gek nog niet. Natuurlijk kan het niet de bedoeling zijn van een kleurboek te maken van de wegen en natuurlijk worden de meeste snelheidsovertredingen niet gemaakt door mensen die niet weten hoe snel ze op een bepaalde locatie mogen rijden. Dus dat lijkt een reden om het idee als absurd af te doen.

    Maar het klopt natuurlijk ook dat een goede leesbaarheid van de weg belangrijk is en dat het kunnen ‘lezen’ van de gewenste (en dus ook liefst toegelaten) snelheid niet zou mogen afhangen van de borden met snelheidsbeperking. En dat is nu spijtig genoeg vaak niet het geval. Als men de borden zou weghalen, dan zou het soms echt wel gissen zijn naar de snelheidsbeperking. En een bord is nu eenmaal snel gemist (of snel verdwenen).
    Dat is ook de reden dat onze huidige wetgeving toelaat om in snelheidszones de gebruiker aan de toegelaten snelheid te herinneren door “binnen de snelheidszone aan verlichtingspalen
    en verkeerspalen een zelfklevend vignet of herkenningsbord bevestigen met een
    afbeelding van het verkeersbord C43 die zonale snelheid in herinnering brengt”.

    En niet dat in Nederland alles perfect is, maar toch verwijs ik hier weer naar Nederland waar men het snelheidsregime niet enkel aanduidt met de borden, maar ook met de belijning. En tussen sommige dubbele middenbelijning wordt en groene kleur aangebracht die wel degelijk iets zegt over de op die locatie van toepassing zijnde snelheidsregime http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/16551-verkeer-nederlandse-wegen-belijning-en-maximumsnelheid.html
    En dat systeem lijkt me best wel goed en heel wat beter dan wat er nu te vinden is in België.

    Dus neen, een kleurboek met alle wegen een aparte kleur kan niet de bedoeling zijn. Het meer leesbaar maken van de wegen met o.a. het van toepassing zijnde snelheidsregime door het gebruik van bepaalde belijning en midden of zijkleuren vind ik nog zo’n gek idee niet.

    Renaat

    Beantwoorden
    • Ik denk dat de bijgevoegde foto van een Herseltse verkeerssituatie voldoende duidelijk maakt wat het echte probleem is met de (duidelijkheid en de adequaatheid van de) snelheidslimieten. Overigens is het niet-naleven van de snelheidslimieten vaak geen kwestie van onduidelijkheid (cf. conatieve aspect van perceptie, heb je bij Willy Miermans geleerd).

      Beantwoorden
  3. Overigens komt elke verwijzing naar het Agentschap Wegen en Verkeer als ‘de partij met gezond verstand’ in zaken over verkeersveiligheid en weginrichting mij bijzonder vreemd over. Het Agentschap Wegen en Verkeer (en dan heb ik het uitdrukkelijk niet over elk individu dat voor dit Agentschap werkt) heeft in haar beleid tot nu toe nooit veel blijk gegeven van goede kennis van verkeersveiligheidsbeleid, leesbaarheid van infrastructuur, …

    Beantwoorden
  4. Op de foto lijken de borden links voor de zijweg te staan ipv er voorbij.
    Als ze het omgekeerde zijn van de borden rechts, klopt dat niet …

    De snelheid op “voorbehouden” wegen is intussen beperkt door wat dwaze parlementariers.
    Daarmee ook op heel wat stukken van de fiets-o-strades.

    Aan paden of zandwegen heeft men nog niet gedacht.
    Aan coherentie evenmin.
    Misschien nog een paar regeltjes bij maken, want we hebben er duidelijk nog niet genoeg.

    Beantwoorden
  5. Er is zo ook een voorstel geweest om de snelheid te laten afhangen van de aan- of afwezigheid van wegmarkeringen.
    (Van dezelfde kwistenbiebels ?)

    Overal buiten de bebouwde kom eindelijk eens de rand van de rijbaan gaan markeren zou een pak meer effect hebben dan er het snelheidsregime door te laten bepalen.

    Beantwoorden
  6. Xavier De Busser

    wat een apenlandje leven we toch in soms : al die borden, probeer er maar eens rustig onder te blijven…(sic). Iemand heeft daar veel geld aan verdiend….

    Beantwoorden
    • Waarom denk je dat men spreekt van de Keizer van de Wegwijzer ?
      Al eens gezien waar die mee rondrijdt en mee op trekt ?
      Duur in onderhoud …

      Per 1/1/2017 verdwijnen alle C43 (70) , plaatselijk en zonaal, uit Vlaanderen.
      Vervangen door een snelheidsregel.

      Tegelijk zullen op een hoop plaatsen C43 (90) BIJgeplaatst moeten worden, want waar dat snelheidsregime nu met een regel geregeld is, zal het in de toekomst met een C43 moeten gebeuren – Art 11.2.2° .
      (Of de snelheid wordt daar ook 70, waarmee men het aantal flits-PVs weer een boost kan geven.)

      http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/170-art11

      Ongeveer de helft van dit artikel – de eerste Vlaamse aanpassing aan de wegcode – is overtollige ballast, resultaat van totale onkunde inzake verkeer en -wetgeving.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: