RSS feed

Van VW-gate over Dieselgate naar Cargate

Geplaatst op

Tesla2015

Eindelijk is het dan zover: de automobielwereld zit middenin een reality check. Naar het zich laat aanzien, pakt die niet goed uit. Niet voor de Volkswagengroep, die dacht de waarheid een pootje te kunnen lichten met bedrogsoftware, maar evenmin voor de anderen. Enerzijds omdat net nu de Europese Commissie moet beslissen over een verstrenging van de normen en de controle erop. Anderzijds omdat het met de billen dichtgeknepen wachten is op de volgende onthulling over bewuste manipulatie. Of zou het zedige zwijgen van de concurrentie dan toch ingegeven zijn door een plotse moraalopstoot die nu uitpakken met de eigen betrouwbaarheid als ongepast kwalificeert?

‘We moeten niet naïef zijn,’ zoals onlangs een Vlaamse partijleider niet moe werd te herhalen. De sterkste indicatie dat het techno-optimisme weinig grond heeft om op te staan, kregen we van autojournalist Vic Heylen – iemand die de branche van binnenuit kent. Volgens hem maken de strenge milieunormen de auto kapot, wat eigenlijk een perfide manier is om te zeggen dat de autosector niet aan die normen kan voldoen. Een bevestiging daarvan vinden we ook in de stelling dat de CO2-doelstellingen (maximaal 95 gram CO2/100km in 2010) alleen kunnen worden gehaald “met een voldoende groot aandeel dieselmotoren in de verkoopmix.” Alleen moeten we er dan weer een overschrijding van de NOx-normen bijnemen. Genereus van de sector dat we mogen kiezen tussen de pest en de cholera. 

Wat de voorbij weken aan het licht kwam is een kwaadaardige overdracht van fragiliteit: om zich staande te houden in de concurrentiestrijd verleggen de autoconstructeurs de eigen fragiliteit naar ons milieu en onze gezondheid. De lusten voor hen, de lasten voor ons. En als het toch misloopt, dan is er altijd nog chantage waarop kan worden teruggevallen. Politieke leiders moeten in geen geval denken dat ze de autosector zomaar de wet kunnen doen naleven – zélfs al werd die op maat van diezelfde sector geboetseerd. Dat de familie Quandt, hoofdaandeelhouder van BMW, de verkiezingscampagne van Frau Merkel sponsorde, hoeft dan nog niet eens het zwaarst te wegen. 600.000 werknemers zijn een voldoende grote groep gijzelaars om een en ander gedaan te krijgen. In België volstaan zelfs dik 8000 mensen om de doel-middelverdraaiing haar vernietigende werk te laten doen. Dus betalen drie van onze regeringen in totaal 130 miljoen euro aan Audi Vorst (lees: Koning Auto) om de auto-afhankelijkheid van onze economie met nog een paar jaar te verlengen. Dus wordt de jaarlijkse miljardensubsidie voor salariswagens niet in vraag gesteld. En dus buitelen de politici over elkaar heen als Elon Musk van het ene Europese land naar het andere hopt om te kijken wie the race to the bottom wint.

Als er al één fabrikant de afgelopen week in de handen wreef, dan was het wel Tesla. Dat mocht zich weer verheugen over bakken gratis airplay voor haar mirakelproducten die alleen voor- en helemaal geen nadelen hebben.

Het lijkt te mooi om waar te zijn en dus is het ook niet waar. Maar het is fijner om het wél te geloven. Auto’s kan je alleen ‘groen’ noemen mits voldoende bewustzijnsvernauwing. Een Tesla is alleen milieuvriendelijk voor wie bereid is zich te concentreren op de afwezigheid van een uitlaat en blind te blijven voor al de rest: de uitstoot bij de elektriciteitsproductie (meestal steenkool, kernenergie of gas), het fijn stof van banden en remmen, het enorme ruimtebeslag en de daarmee samenhangende verdrijvingseffecten voor zachte weggebruikers, de conflictgenererende schaarse grondstoffen nodig voor de batterijen, het sluipmoordenaarskarakter van een snel accelererende auto die je niet of te laat hoort aankomen, het perverse reboundeffect en de daaruit voortvloeiende verlenging van de files. Dat Tesla met haar Model X uitgerekend nu toetreedt tot de sufSuv-club, maakt het plaatje er alleen maar triester op, al kan je het ook lezen als een arrogante opgestoken middelvinger.

Dat kortzichtige politici en door de autojournalisten gebrainwashte burgers daarin meegaan, kan ik begrijpen. Maar niet dat ook de milieubeweging Tesla World als een na te streven ideaal blijft zien.

Wie op iets langere termijn durft te denken, weet dat het vandaag niet gaat over de toekomst van Volkswagen of van de dieselmotor, maar over de volhoudbaarheid van het autoregime als het dominante mobiliteitssysteem. Want wat er onder onze ogen gebeurt heet niet Volkswagen- of Dieselgate, maar Cargate.

Naschrift januari 2016: De 130 miljoen euro blijkt intussen te zijn opgelopen tot ‘ruim 140 miljoen euro’.

Over Kris Peeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010), 'Weg van mobiliteit' (2014) en 'Weg van het systeem' (2022). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Lector verkeerskunde aan de PXL Hogeschool in Hasselt.

Eén reactie Volgende »

  1. Met aardgas haal je diesel-verbruiken, erg lage NOx-waarden, én zelfs de mogelijkheid om het op termijn lokaal te gaan produceren.
    95g/km en lager kan nu al probleemloos, zonder diesel, zelfs in een model dat nu vaak met de VW sjoemelmotor uitgerust is – Audi A3.
    Dan moet de doorsnee bestuurder wel terug een wat kleinere, meer aangepaste auto willen kopen ipv een gigantische stadstank.

    Like

    Beantwoorden
  2. Technologie was een excuus van de regering/media/industrie om ons wijs te maken dat een 1 ton, 6m2 vervoersmiddel nog altijd de beste manier is om onze levensstijl/welvaart te verzekeren. Het is simpel een ineffieciënte manier om ons en goederen te verplaatsen, elektrische auto of niet. We hebben zelf niet eens voldoende elektrische energie beschikbaar op middellange termijn ons wagenpark over te schakelen.

    Er word verteld… Nee mensen allemaal niet nodig we zullen de filles oplossen met een mobile apps, slimme auto’s, fille metingen,etc,etcc En vervuiling? Geen probleem de auto’s worden zuiniger en properder. Dit verhaal klopt langs geen kanten… Maar de overheid blijft maar zijn geld hier in pompen in iets dat door de wet van de energie en ruimte niet haalbaar is.

    De enige lange termijnoplossing en ook de meest eenvoudige is gewoon om onze levenstijl aan te passen en ik zie niet in waarom dit direct een probleem zou zijn voor onze welvaart, integendeel.

    Als ik met buitenlandse vrienden in België ben zijn deze altijd verrast hoe klein het land is en hoe dicht alles is dicht de velden bij de dorpen zijn en hoe goed het openbaar vervoer hier is. Maar ook hoeveel mensen hier enerzijds graag fietsen maar anderzijds verknocht zijn aan hun auto.

    Zou het vb zo een grote ramp zijn als we ons ‘privé autogebruik’ (ik bedoel vb max 1 auto per gezin) enorm reduceren en slecht zijn voor de economie? Ten eerste zouden de alternatieven voor auto’s enorm floreren.. Elektrische bakfietsen, scooters en allerhande zouden geproduceerd worden en dit wellicht in België ipv een ander ver land. Met het geld voor het Oosterweel kan je al vb bijna ieder Antwerps gezin een elektrische bakfiets geven. Mensen zouden meer geld hebben ipv het te moeten uitgeven aan hun auto en minder afstand afleggen. De lokale handel zou floreren als nooit te voren. De boeren die nu klagen en protesteren zouden een grotere lokale afzetmarkt hebben. Want het is vrij uniek in de wereld dat boeren letterlijk tussen hun potentiële klanten wonen.
    Thuiswerken zal gestimuleerd worden, mobile aps voor carpooling of kleine privé busbedrijfjes zullen ontstaan. , mensen zullen oplossingen zoeken om van thuis uit geld te verdienen wat met onze communicatietechnolgie niet moeilijk meer. Mensen zullen meer druk uitoefenen op de overheid om lokaal scholen en kinderopvang te organiseren….
    Ikzelf ben tuinier en doe dit met de fiets, best wel mogelijk geen probleem en het is zelfs veel goedkoper. Enige moeilijkheid is dat alle infrastructuur zo gericht is op de auto.

    Ik geloof sterk in de vrije markt en dat deze vrij markt oplossingen zal bieden. Nu is er gewoonweg geen eerlijke concurentie omdat de overheid maar blijft geld pompen in de auto industrie.

    Like

    Beantwoorden
  3. In onderstaande illustratie heb ik eens aangeduid welke problemen de ‘groene’ auto aanpakt:
    -Klimaat & vervuiling: hangt af van hoe de elektriciteit opgewekt wordt, wel minder vervuiling in woonomgevingen
    -Lawaai: Bij stilstand of lage snelheden geen lawaai. Vanaf 30/40 km/u even veel lawaai van rolweerstand als bij gewone auto
    -De overige problemen zullen net hetzelfde blijven (en kosten zelfs nog een stuk hoger)

    Gerelateerd:
    Waarom de elektrische auto geen toekomst heeft:
    http://www.lowtechmagazine.be/2009/03/elektrische-auto-snelle-oplaadtijden-elektriciteitsnetwerk.html

    “Snelle oplaadtijden voor elektrische auto’s worden enthousiast onthaald, maar ze leiden tot enorme pieken in het elektriciteitsverbruik.”

    Europa heeft nu al elektriciteitsproblemen:
    “Europe at risk of blackouts, warns IEA”:
    http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/energy/10873477/Europe-at-risk-of-blackouts-warns-IEA.html

    Snelheid vreet energie:
    http://www.lowtechmagazine.be/2008/10/snelheid.html

    “Een auto heeft 8 keer meer vermogen nodig om 2 keer zo snel te rijden”

    De 2CV: een groene auto uit 1949:
    http://www.lowtechmagazine.be/2008/06/2cv-citroen.html

    “Helaas is alle technologische vooruitgang in energie-efficiëntie opgeslokt door meer gewicht, meer vermogen, meer snelheid, meer comfort en meer elektronica.”

    Energie-efficiëntie van verschillende voertuigen:
    http://static.wixstatic.com/media/32bd98_a7f46bfdd4b14f85a29a23227d97b1c7.jpg_srb_p_1111_803_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srb

    En dan nog wat info over lithium-batterijen:

    Lithium zou aan de huidige consumptie 1700 jaar meegaan (wat op zich al niet lang is in verhouding met het bestaan van de mensheid): “De totale wereldreserve aan lithium werd in 2008 geschat op 28,4 miljoen ton, terwijl het jaarlijkse verbruik rond de 16.000 ton ligt.”

    Maar zo lang zal het niet duren, als we na mobiele electronica ook auto’s gaan voorzien van lithium: “Today, there are 600 million vehicles worldwide; by 2050, statistics show there may be up to 2.5 billion vehicles.” (elders lees ik 4 miljard)

    Recycleren zit er ook niet in:

    Recycling lithium-ion batteries is an incredibly complex and expensive undertaking that includes:
    -Collection and reception of batteries;
    -Burning of flammable electrolytes;
    -Neutralization of hazardous internal chemistry;
    -Smelting of metallic components;
    -Refining & purification of recovered high value metals; and
    -Disposal of non-recoverable waste metals like lithium and aluminum.

    The process is economic when a ton of batteries contains up to 600 pounds of recoverable cobalt that’s worth $40 a pound. The instant you take the cobalt out of the equation, the process becomes hopelessly uneconomic. Products that cannot be economically recycled can only end up in one place, your friendly neighborhood landfill.

    Voor de werkgelegenheid kan er een verschuiving komen van auto’s naar hernieuwbare energie: “Tot 30.000 banen in groene energie”:
    http://www.demorgen.be/economie/tot-30-000-banen-in-groene-energie-a1525215/

    “Als we volop de groene kaart trekken, kunnen we tot 30.000 banen creëren in de sector van de hernieuwbare energie. Dat stelt Agoria, de sectorfederatie van de technische industrie. Voor een arbeider uit de auto-industrie vergt dat geen grote omscholing.

    Like

    Beantwoorden
  4. Dit is op Lowimpactman’s Weblog herblogden reageerde:
    Opnieuw een zeer lezenswaardig stuk van de andere Kris Peeters (ook goed voor de aanhangers van de nieuwe religie der ecomodernisten)

    Like

    Beantwoorden
  5. Een goed stukje. Precies zo als ik er ook over denk. Maar om je gedachten ook onder woorden te brengen is een vak apart.

    Like

    Beantwoorden
  6. Ik moest ook denken aan de boeken van Taleb. De VW-historie past er gewoon helemaal in: Een beslissing om enkele kB’s aan softwarecode te gebruiken is voldoende om een megabedrijf op het randje van de afgrond te brengen. Hoe zwak kan je zijn?

    Auto’s zijn fragiel en uiteindelijk zullen ze ten onder gaan. Het is alvast mijn overtuiging dat er langer zal gefietst worden dan dat er met de auto zal gereden worden.

    Alleen bijzonder jammer dat er ondertussen zoveel slachtoffers gemaakt worden.

    Like

    Beantwoorden
    • Ha, altijd blij met mensen die ook Taleb hebben gelezen…

      Like

      Beantwoorden
      • De fiets bestaat al langer dan de auto en zal misschien ook langer blijven bestaan? Als we in 2100 met 11 miljard zijn? Waarvan 80% in steden zal wonen? Als de grondstofprijzen de hoogte inschieten? Als er eindelijk eens een goede klimaattop komt? Als de goedkope olie opgebrand is? Als de huidige energiecrisis nog wat doorzet? Velen denken dat de elektrische auto alles zal oplossen, maar dat is niet zo vanzelfsprekend, zeker niet als het wagenpark in 2030 twee miljard voertuigen zal tellen (zie mijn andere reply).

        Vanop Zeronaut: “De fiets is sinds de uitvinding ervan met grote voorsprong het meest volwaardige vervoersmiddel dat er bestaat. Het is meer dan volwaardig. Geniaal zelfs. Dankzij de uitvinding van de fiets ging de mens voor dezelfde inspanning ineens vier tot vijf keer sneller en verder dan op twee voeten. De fiets vroeg bovendien geen haver, en de eigenaar ervan hoefde zijn stront niet op te kuisen. Dankzij dat beetje staal, een ketting en twee wielen werd de fietsende mens meteen ook het meest efficiënt bewegende dier op aarde. Drie keer efficiënter dan een paard. Vier keer efficiënter dan een trekvogel.

        Geen “moderner” transportmiddel zou ooit volwaardiger zijn dan de fiets. Ook de auto niet. Zelfs na miljarden euro’s, dollars, yen of roebels technologische investeringen in de auto, blijft de fiets op mechanisch gebied stukken efficiënter presteren. Met de energie die nodig is om vijf kilometer te fietsen, krijg je een auto geen honderd meter ver. En in tegenstelling tot de auto halen fietsers hun energie sinds jaar en dag uit hernieuwbare bronnen.”

        Ik geloof dat de auto toekomst heeft, maar dan op een andere manier en op veel kleinere schaal:
        -met zelfrijdende auto’s: geen alcohol, geen overdreven snelheid, geen afleiding door gsm, geen agressie, automatisch voetgangers en fietsers opmerken en ontwijken,…
        -die alleen op bestelling rijden – een soort taxi-systeem, zodat ze geen 95% van de tijd verdoen op parkings of in garages, zou het autogebruik beter spreiden
        -en op maat: voor 1 persoon komt er bvb. een Renault Twizy voor je deur, voor 6 personen een minibusje, etc.

        Dus niet zoals je nu bvb. een BMW X5 van 2 ton hebt, die 1 persoon en zijn laptop naar het werk brengt, die dan 8 uur ongebruikt op de bedrijfsparking staat, en na de avondfile nog wat tijd proberen inhalen door in de bebouwde kom wat sneller te rijden of nog net rakelings die fietser proberen inhalen: https://youtu.be/n7miP4hOoBM

        Like

      • Ps: deze reactie was op Mathias 🙂

        Like

      • @ David,

        toch een kleine nuancering. De eerste fietsen waren helemaal niet zo efficiënt, zeker niet op het slechte wegdek (waar meestal toch nog prima op te wandelen viel). Bij efficiënt fietsen hoort dus ook een goed wegdek en hoewel de fiets bijzonder efficiënt blijft (zeker t.o.v. de wagen die eveneens meestal een relatief goed wegdek vereist) is de winst t.o.v. te voet gaan (als alles in rekening wordt gebracht) volgens mij minder groot dan vaak gesteld.

        Met de opkomst van de elektrische fiets zal het plaatje nog wat minder rooskleurig worden al is het autovervangende potentieel van de elektrische fiets gigantisch. (En daarom is het wel een goede zaak.)

        Er zit trouwens ook vanuit ecologisch oogpunt een belangrijk addertje onder het gras van de zelfrijdende wagen. Als men niet meer hoeft te sturen kan men werken, slapen, ontspannen, … in de wagen. Het is niet uit te sluiten dat het gevolg zal zijn dat de gemiddelde woon-werkafstand verder zal toenemen. De tijd in de wagen wordt dan immers niet langer verloren tijd (voor de bestuurder).

        En als de zelfrijdende wagens niet voor een aanzienlijk deel deelauto’s zijn, dan zal het effect ook zijn dat veel van die wagens vaak zonder passagier zullen rijden (op zoek naar een parking of onderweg naar hun eigenaar). Het zou er toe kunnen leiden dat de huidige reeds lage gemiddelde bezettingsgraad van auto’s (nu reeds onder de 1,5) nog verder zakt.

        Renaat

        Like

  7. @ David… Maar in Vlaanderen zal het nog een tijdje duren hoor voor je iedereen vrijwillig zo op de fiets krijgt. Of afstand laat nemen van hun privé autogebruik. In Vlaanderen houden de mensen ervan van het idee van vrijheid dat de auto hen geeft en wat het ook in vele gevallen doet.

    Vandaag was ik aan het praten met mijn ouders omdat ik voor 2 maanden naar België kom om te werken. Het is nu zonder auto, heb mijn auto van de hand gedaan omdat ik het nut niet meer inzie om een auto te bezitten. Het is beter denk ik om een transportmiddel kiezen naargelang ik dat type transportmiddel nodig heb.

    Ze vroegen zich af hoe ik me in hemelsnaam zou verplaatsen in België? Hoe kan je zonder auto? Het lijkt hen een groot mysterie…
    Ze waren blijkbaar totaal vergeten dat die auto daar vorige winter gewoon meestal stilstond.

    Waarom zou ik ’s morgens naar mijn werk iedere dag 50 min in zwaar verkeer rijden aan ieder kruispunt bijna stilstaan. Als ik een fietsautostrade heb naar het station,dan de krant kan lezen op de trein en nog enkel 10 min moet wandelen. Of als het verder was neem ik gewoon een blue bike? Het duurt wel 1h tot 1h15 maar het klopt nog altijd dat zwaar verkeer. Maar op mijn werk vonden ze dat gedrag ook wat vreemd maar klaagden ze iedere dag over de file. Op het werk merkte ik ook dat ik ’s morgens veel frisser was en veel meer goesting om eraan te beginnen had.

    Voor weekendtrips heb je ook de trein en heb je die blue bike en geraak je ook overal en cambio is ook een optie. We hebben dat allemaal niet in Finland hoor.

    Maar het is niet enkel mijn ouders en collega’s maar ook mijn vrienden die ecologisch ingesteld zijn en vb lid van natuurpunt, maar die ook niet zo vlug afstand zullen doen van hun privé autogebruik hoor. Ik herinner me vorig jaar toen de voorzitter van de Finse fietsvereniging op bezoek kwam en mijn vrienden wat uitdaagde (ik begin er al niet meer aan) en zich afvroeg waarom ze zo veel met de auto reden en zei het hem leek dat je dat totaal niet nodig hebt in dit land. Manman die zaten op hun paard… En hoe moet ik dit en dat en op 1 dag naar hier en naar daar en naar ginder. En je kan geen werk vinden (ik combineerde 2 halftijdse jobs op dat moment en liet mijn auto gewoon op de parking staan) zonder auto.
    Het probleem is ook vb in Finland als je in een stad woont speelt alles zich af in deze stad en als je naar ergens anders moet ga je naar ergens anders. Vlaanderen heeft het nadeel van het te klein zijn. Je woont vb in Kortrijk en gaat werken in Brugge met de auto en ’s avonds ga je dan nog eens met de auto naar Gent naar een concert zien omdat het mogelijk is. En de mensen zijn gewend aan dit idee…

    Kinderen transporteren naar hobby’s en school is natuurlijk ook een groot probleem, vooral als iemand ver weg woon van het centrum, maar dat los je niet op met taxi systemen en bakfietsen/fietsen . Of het taxisysteem zou al zeer geavanceerd moeten zijn.

    Maar dat is eerder een probleem van ruimtelijke ordening dan van iets anders. Maar nu mensen en staat/overheid alles organiseren rond de auto kun je ook moeilijk verwachten dat ze daar zo vlug en vrijwillig afstand van zullen doen

    Like

    Beantwoorden
    • “Maar in Vlaanderen zal het nog een tijdje duren hoor voor je iedereen vrijwillig zo op de fiets krijgt.”

      De vraag is of dat ‘vrijwillig’ moet gebeuren. Al hangt dat misschien van de definitie ‘vrijwillig’ af.

      Als je autoluwe zones maakt in stedelijke en gemeentelijk centra (helemaal niets bijzonders in veel landen), de salariswagen afschaft, rekeningrijden invoert (met bepaalde vormen van sociale correctie), de verkeersregels minder autogericht maakt, nog veel meer aan de fiets aangepaste infrastructuur aanlegt (ik schrijf heel bewust niet ‘nog meer fietspaden aanlegt’), … dan zullen veel mensen wel ‘vrijwillig’ overstappen/zich er toe gedwongen voelen.

      Overigens blijkt het laten proeven van de alternatieven in veel gevallen een goede manier om mensen (die sterk gestuurd worden door gewoontegedrag en vooroordelen) over de streep te trekken. Het kan dus zeker geen kwaad om op allerlei manier (zowel honing als azijn-maatregelen) de mensen over de streep te trekken.

      Like

      Beantwoorden
    • Hoewel dat slechte ruimtelijke ordening, voor sterke verbetering vatbaar openbaar vervoer, … zeker een belangrijke rol spelen in de drempel voor het verminderen van autogebruik wordt deze factoren ook veel te vaak als drogreden gebruik om het eigen (of andermans) gedrag vooral niet in vraag te stellen. De realiteit is dat het op het vlak van files, milieuvervuiling, verkeersveiligheid, … al een gigantisch verschil zou maken als de mensen waar het menselijk mogelijk is voor duurzamere modi zouden kiezen. Want laten we niet vergeten dat nog een gigantisch aandeel van de korte verplaatsingen toch met de wagen gebeuren. Veel mensen (dus ook veel autogebruikers) zijn gewoontedieren die slechts om één belangrijke reden steeds maar weer voor de auto kiezen, namelijk omdat ze dat zo gewoon zijn.

      Like

      Beantwoorden
      • Je hebt natuurlijk gelijk en blijkbaar volgens de ‘ter zake’ reportage over fijn stof kan er ook in dorpscentra behoorlijk veel klein stof zijn dus bijgevolg is het beter om centra autoluw te maken.
        Maar hoe dan ook zal er enorm veel weerstand zijn… Als ik zie hoeveel geld sommige mensen uitgeven aan hun( elektrische) fiets maar nog steeds in hun auto springen om 1 of 2 km verder naar de fitnes te gaan, om een brood te halen omdat ze het brood van de bakker in de straat niet goed vinden, een vriend te bezoeken. Terwijl het zelfs niet eens vlugger gaat: auto uithalen, rijden, parking zoeken, wandelen,… En weersomstandigheden zijn ook al een excuus alhoewel veel mensen een fortuin uitgeven aan goede regenkledij. Ik verblijf in een kleine West Vlaamse gemeente in de winter en als je ziet hoeveel ongeloof er is dat ik bereid ben om me ‘door dat weer te jagen’ met mijn fietske of gewoon ergens naartoe wandel. Het is alsof ik een arme sukkelaar ben 🙂 Je kan toch niet ergens toekomen in je natte regenkledij? Wat moeten de mensen wel niet van jou denken? 🙂 En zelfs het drinken van alcohol en het risico op ongevallen (boetes) lijkt de mensen niet echt tegen te houden….
        Ik ben zo gewoon geraakt om zonder auto te leven, mijn omgeving in het buitenland ook. Ken in Finland veel mensen die echt te midden de bossen leven ver weg van de supermarkt en compleet hun plan trekken zonder auto met zelfs kinderen of een bedrijf die ze runnen.
        De auto is zo veel voor veel Vlamingen: vrijheid, status, gemak, bescherming tegen het weer.Geen enkele beleidsmaker zal hier maar durven aan raken.
        Uiteindelijk zal dit duren tot we ergens met onze kop tegen de muur lopen vb 1 of ander conflict, ramp of iets anders waardoor er tijdelijk een tekort aan olie is en we een ‘crash course’ autoloosheid zullen hebben.

        Like

  8. Wat de elektrische auto betreft: het heeft ook allemaal te maken met de coolfactor als reden om een voertuig aan te schaffen. Het heeft een tijdje geduurd maar uiteindelijk heeft de automarketing de elektrische auto toch sexy gekregen dmv tesla, mclaren, porsche, en al de rest volgt op korte afstanden. Niemand wil een prius maar het idee van acceleratie en 800pk onder de motorkap(voor 10 min) verkoopt blijkbaar wel.

    De fietsbranche zal hier ook meer aan moeten werken vrees ik. Mensen kopen geen zaken enkel omdat het nuttig is. Het moet nuttig én supercool zijn.

    Zelf rij ik bijvoorbeeld met een Bullitt cargofiets voor het werk, toch al meer dan twee jaar en nog altijd meermaals per week babbeling aan de verkeerslichten over de fiets, mensen die wijzen, kinderen die roepen, …

    Like

    Beantwoorden
    • Een Bullitt is inderdaad een mooi fietsje.
      Zeker in de steden is de laatste jaren ook meer een meer sprake van een fietscultuur waarin men niet enkel de standaard stadsfiets, mountainbike en koersfiets meer verkoopt (en ziet rondfietsen) maar er meer en meer plaats is voor andere soorten fietsen met een eigen cultuur, liefhebbers, …

      Like

      Beantwoorden
    • “het idee van acceleratie en 800pk onder de motorkap(voor 10 min) verkoopt blijkbaar wel.” Dat idee is nog absurder als je bedenkt dat de gemiddelde snelheid van een auto in een stad ongeveer 35 km/u bedraagt (lichten, voorrang, overstekende voetgangers), dat de snelheidslimiet meestal op 30/50/70 ligt (en in dalende lijn) en dat er zo veel files zijn of plaatsen waar men met de auto traag moet aanschuiven. De meeste auto’s zijn qua vermogen en gewicht totaal overkill, zelfs op een autosnelweg.

      Like

      Beantwoorden
    • Inderdaad interessant. Ook de reacties, ik maak mij na het lezen ervan volgende bedenking: wie zal er happig zijn om zijn volkswagen effectief te laten ‘downgraden’ door de garage? Minder fun, meer verbruik? Wie zal daar op in gaan en het niet op een akkoordje gooien met de eigen garage om vooral van de software af te blijven en te laten zoals het is?

      Like

      Beantwoorden
      • Het is trouwens ook vreemd dat er op elektrische fietsen een ondersteuningsbeperking geldt, dat er ook een snelheidsbeperking van toepassing is voor voortbewegingstoestellen en bromfietsen klasse A en klasse B en natuurlijk ook voor vrachtwagen, bussen, … maar dat voor de voertuigen die het snelste mogen rijden (wagens) opeens geen enkele ingebouwde snelheidsbeperking meer van toepassing is.

        Like

    • Ik ben het helemaal eens met dit pleidooi. Graag ga ik nog even in op het milieu-aspect. Net doordat men geen beperking stelt aan het vermogen en de potentiële snelheid krijgen we zware voertuigen die bijzonder inefficiënt met energie omgaan. Als alle wagens zouden ontworpen worden snelheden van maximaal 120 km/uur dan zouden wagens gemiddeld veel lichter worden uitgevoerd en zou men het rendement kunnen optimaliseren.

      Like

      Beantwoorden
  9. 1. met een subsidie van 5000EUR (per elektrische outo (dat’m out is)) kan iedereen gewoon een velomobiel krijgen !
    2. ik hou mijn hart vast mocht een snoodaard een meetinstrument in de uitlaat van een rijdende vrachtwagen of tractor durven stoppen … (hoewel, er werkt veel volk voor DAF trucks)

    Like

    Beantwoorden
  10. Pfff…. Fijn stof en verkeersdoden. De gemiddelde weet dat en aanvaardt dat. Het is collateral damage voor het grotere belang : de auto, mijn vrijheid. Dé achillespees van de automobiliteit is de vergoddelijking van de economie in ons denken. Verkeersexperten, fietsersbonden, zoveel mogelijk mensen moeten herhalen en herhalen dat automobilitiet kosten-inefficiënt is (zie “de file voorbij” ; 3000 € netto kost per wagen). In een verziekte media-wereld die voortdurend de mensen hersenspoelt met de logica van “de markten” versus de zogezegde verspilzucht van de overheid, is dit de beste aanpak.

    Like

    Beantwoorden
  11. En daarbij moet natuurlijk met de nodig miljarden Euro’s gegooid worden, en deze afzetten tegen de pietluttige besparingen van onze “regering”. 3000 € * 7 miljoen wagens, dat is veel geld hé.

    Like

    Beantwoorden
    • De fiets lijkt telkens weer één van de minst gesubsidieerde verplaatsingsmodi te zijn. Bizar gezien het op ecologisch, sociaal, economisch, gezondheids-oogpunt ook één van de meest interessante is.

      Ik krijg weliswaar een mooi belastingsvrije kilometervergoeding voor verplaatsing naar mijn werk, maar heb nog nooit van enige vorm van belastingsvoordeel of korting kunnen genieten bij de aanschaf van een fiets. Ik hoef overigens natuurlijk geen bedrag te krijgen waarmee ik een velomobiel kan aanschaffen, met enkele honderden euro’s ben ik al tevreden 😉

      Like

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.