RSS feed

Tot Asse zult gij wederkeren


Asse (12)

Ik was er al eens deze zomer en morgen ben ik er opnieuw: in Asse. In augustus was ik er undercover, morgen open en bloot – als programma-onderdeel van de Autovrije Zondag in Asse. Ik begeleid er twee mobiliteitswandelingen (respectievelijk om 14u30 en om 15u30, vertrek in de buurt van het dan autovrije Gemeenteplein).

Zoals overal in Vlaanderen liggen er ook in Asse pareltjes te rapen. Bijvoorbeeld eentje dat naadloos aansluit bij mijn vorige blogbericht: een creatieve manier om openbaar domein te privatiseren. Alles wat je doen moet, is een P-bord met vermelding ‘privé’ zetten in je – o ironie: lege – etalageruimte en de parkeerplaatsen in het woonerf zijn voor jou.

Asse (117)Maar ook de wegbeheerder zelf laat zich af en toe van zijn creatiefste kant zien.

Ik waag me aan een reconstructie van het voortschrijdend inzicht dat zich in de situatie hieronder voordeed:

  • Aanleggen van de straat met een parkeerplaats ‘in’ de stoep
  • Tot het inzicht komen dat de parkeerplaats zich te dicht bij het kruispunt bevindt en daardoor veilig oversteken bemoeilijkt
  • Een verbodsbord aanbrengen, maar ontdekken dat geen automobilist zich er iets van aantrekt (niet geheel onlogisch: de plek ziet eruit als een parkeerplaats)
  • Vervolgens het parkeerverbod verduidelijken met een sjabloon op de grond en (nu de pot verf toch is bovengehaald) meteen ook maar een zebrapad aanbrengen – tot over de stoep, voor alle zekerheid
  • Tot slot vaststellen dat sjablonen en borden er zijn om genegeerd te worden en overgaan tot de ultieme defensiemaatregel: de plaatsing van paaltjes

Theoretisch zou het natuurlijk ook kunnen dat eerst de paaltjes werden geplaatst en dat pas daarna het sjabloon werd aangebracht. Maar dat automobilisten zich nog achter de paaltjes zouden wurmen, durf zelfs ik niet luidop te denken.

Asse (84)

Voila, als voorsmaakje zou het moeten volstaan. Wie weet tot morgen in Asse!

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Kan best dat die parkeerplaatsen effectief privé zijn hoor, en op eigen grond liggen.

    Er was daar eender hoe parkeerverbod door Art 24.10
    Een donker vakje betekent niets.
    De witte schim van een E1 kan enkel worden aangebracht als herhaling van een E1 – maar die staat er niet.

    En ineens is ook duidelijk waarom de “bus” parking in een eerdere post zodanig gecropt is …

    Asse is gewoon de zoveelste puinhoop inzake wegbeheer.
    En daar hebben ze dan een rij-examencentrum.
    Ideaal om te leren rijden zoals het niet hoort …

    Beantwoorden
    • Zelfs als die parkeerplaatsen op privégrond liggen, dan nog zijn ze publiek wanneer er geen duidelijke grens is tussen openbaar domein en privégrond. Daarover bestaat voldoende rechtspraak.

      Een donker vakje betekent juridisch inderdaad niets, maar laat dit nu het verschil in visie tussen ons verhelderen: verkeersgedrag (en bij uitbreiding mobiliteit) is meer dan correcte regels die correct worden toegepast.

      De busparking: de Audi stond vooraan in het vak dat is afgeboord voor de bus.

      Beantwoorden
  2. Noch DAKP, noch ik, bepalen wat “goed” of “fout” (verkeers)gedrag is.
    Daarvoor hebben we nu éénmaal wetten en reglementen – ipv fuzzy logic die iedereen naar eigen goeddunken & gemak kan tweaken.
    Als de overheden onduidelijke situaties en regelgeving blijven scheppen, zullen ze die ook moeilijk of niet kunnen handhaven.
    En laat dàt nu exact de situatie zijn waar we ons door jarenlang weg-wanbeheer in gemanoeuvreerd hebben.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: