RSS Feed

Burgercreativiteit


Een speciaal voor jou gereserveerde parkeerplaats, welke automobilist droomt er niet van?

Je hebt zo van die gelukzoekers die er niet alleen van dromen, maar er ook nog eens alles aan doen om ze te krijgen.

Het proberen waardZelfs al betekent het dat ze de wet heel ruim interpreteren.

Door een gewone deur de functie van een garagepoort toe te kennen bijvoorbeeld (en vervolgens te hopen dat alle andere automobilisten brave idioten zijn).

Het proberen waard (2)

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Inritdefensie hé 😉
    Nederlandse nummerplaat ?

    Maar de “Bent_u_ook_een_parkeerbord_met_te_veel_onderborden”-paal rechts is duidelijk een Belgische anomalie …

    Beantwoorden
    • Is inderdaad creatieve vorm van autoparkeerplekdefensie, een nieuwe variant op inritdefensie 🙂

      Is inderdaad een geldige Nederlandse nummerplaat.
      Wel hebben ze op hun deur de nummerplaat in Belgische kentekenkleuren geplaatst.

      Wat mij direct opviel zijn de toevallige 2 keer 2 lettercombinaties die ook engelstalige afkortingen zijn 🙂 Iemand van 1958 is wel nog geen 65+ , maar misschien is de nummerplaat gewoon een vorm van zelfkennis 😉

      Beantwoorden
    • Vervang “wagen” door “(bak)fiets”.
      Nog altijd akkoord ?

      Voor die “wagen” wordt (naast de helft van de brandstofkosten) zelfs nog een inschrijvings- en wegenbelasting geheven ter belasting van bezit en gebruik.
      Voor de fiets niets .
      Of misschien toch: een (snelle) suikertaks …

      Beantwoorden
      • Een fiets mag je ook niet zomaar op de rijbaan achterlaten, zoals dat voor een auto wel mag. Je mag ze wel achterlaten op het trottoir, als er genoeg plaats overblijft voor voetgangers, maar dat valt meestal tegen aangezien het voetpad al volgens de minimumbreedte (of minder) aangelegd is zodat alle vrije plaats ingenomen kan worden door autoparkeerplaatsen. In veel gemeentes is dat parkeren op het trottoir waar het veilig kan dan nog op veel plaatsen beperkt, gewoon omdat men het lelijk vindt, en veel appartementsgebouwen hebben een reglement dat fietsen stallen voor de gevel niet toelaat, terwijl auto’s stallen voor de gevel geen probleem is.

        Een beetje vreemd dus dat je dit argument aanhaalt. Voor fietsers geldt er juist nu al een hele waslijst aan reglementen om te vermijden dat mensen hun fiets zomaar op de openbare weg stallen. De wegcode laat het in principe toe, maar wegen worden zo aangelegd dat het niet mag, en waar het wel zou mogen worden reglementen in het leven geroepen om het alsnog te verbieden. Dat is juist de benadering die men hier vraagt voor auto’s: een auto aan de kant van de rijbaan parkeren mag in de wegcode onder dezelfde voorwaarden als nu toegelaten blijven (want niemand heeft denk ik een probleem met even aan de kant van een landelijke weg gaan staan om vrienden te bezoeken), maar niet elke weg moet worden aangelegd zodat die voldoet aan die voorwaarden en er auto’s mogen parkeren, zeker niet in de stad. En de overheid moet niet in elke straat zorgen voor evenveel parkeerplaatsen op de rijbaan als er bewoners zijn, net zoals er niet evenveel fietsenstallingen als bewoners zijn, en net zoals het niet aanvaard zou worden als elke bewoner zijn fiets op het trottoir zou achterlaten.

      • Als ik onderweg ben met mijn fietskar (voor 2 kinderen, dus een grote), dan parkeer ik ook op “auto”-parkeerplaatsen hoor. Het alternatief zou zijn om het gevaarte op de stoep te zetten en zo alles te blokkeren voor voetgangers. Voor de aardigheid neem ik wel zo’n gratis ticket voor 15 minuten als dat van toepassing is. Het komt me geregeld op primitieve reacties van primitieve automobilisten te staan – ah ja, ik pik “hun” plekje in – maar dat neem ik er dan maar bij. Dat laatste toont aan dat het parkeren van fietskarren en bakfietsen alsof het auto’s zijn, zeldzaam is…

      • Dan spreken we nog niet over auto’s die op het voetpad geparkeerd staan, voor de garagepoort. Ook dat lijkt overal ‘toegelaten’.

  2. Het kan nog erger hoor. Mijn buurman heeft 3 (!) personenwagens, een camper en een moto. Er staan altijd minstens 3 van die tuigen op straat, liefst vlak voor zijn deur. Helaas ligt onze straat net niet in de blauwe zone…

    Beantwoorden
    • Bewoners krijgen doorgaans een uitzondering op de blauwe zone reglementering, dus dat zou weinig helpen.

      Beantwoorden
      • Aantal bewonerskaarten kan worden gelimiteerd. Of duurder gemaakt met elke bijkomende kaart.

      • Onze stad werkt met bewonerskaarten, en die zijn gelimiteerd tot 2 per gezin. De eerste kost €60 en de tweede €300 per jaar. Om het nog een beetje bizarrer te maken: buurman heeft toestemming om achter het huis van de overburen te parkeren, daar is een grote (en lelijke) betonvlakte waar hij overigens 2 garages huurt. Maar dat is blijkbaar te ver stappen. Ofwel vindt hij dat op die manier de mensen niet zien hoeveel auto’s hij zich kan permitteren… Strange world we live in.

      • We leven nu eenmaal in een land waar je bij aankoop van een auto gratis een stukje openbaar domein krijgt. Als dat voor de eerste auto geldt, lijkt mij dat niet onlogisch dat dat voor de tweede en derde auto ook het geval is. Het lijkt mij natuuriljk wel logischer om de openbare ruimte eerlijk te verdelen onder personen, en niet onder voertuigen, maar dan moet je dus ook een stukje grond voorzien voor niet-autobezitters. En pas op, dat moet niet per se voor de deur zijn voor mij hoor. Een privebankje ergens in een park is voor mij even goed.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: