RSS Feed

Mijn vriend was dood, de dader rouwde om zijn BMW…


Andere invalshoek, zelfde conclusies. Zo hoor je het ook eens van een ander.

Preventiekronkels

Bron: nl.wikipedia.org Bron: nl.wikipedia.org

Een fait divers in De Morgen. Verwijzend naar het virale artikel in charliemag. Een aangrijpend stuk geschreven door Sophie Lodewijks. Een schrijnend persoonlijk stuk dat al meer dan 100.000 keer gelezen werd en ik iedereen aanraad om te lezen.

Ik las het voor ik in de wagen stapte. Van Antwerpen naar Leuven. In de spits. Tijd zat om na te denken dus. En daar kwam de beroepsmisvorming. Al kruipende op de Brusselse ring. Kan MUOPO een verloren leven nog zin geven?

Sophie verloor haar vriend. Alcohol doodt. Dat is haar bottom line. En ze heeft gelijk. Volgens haar artikel heeft alcohol een hand in 25% van de dodelijke verkeersongevallen. En toch, toch is er meer. Meer dan die M van Mens. Laten we er onze MUOPO even bijhalen.

Mens. Het menselijke gedrag is inderdaad fout. Alcohol drinken als je nog moet rijden gaat niet. Punt.

Uitrusting. Het…

View original post 252 woorden meer

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Uitrusting: Gordel. Of niet.
    Ik heb het Sophie vlakaf gevraagd …
    Volgens wat men haar verteld heeft, zou de gordel hoogstwaarschijnlijk geen verschil gemaakt hebben in dit (on)geval.
    Persoonlijk vind ik het àltijd een gemiste kans op beperken van de gevolgen.
    Over de gevolgen van passagiers zonder gordel op andere passagiers, ben ik maar niet begonnen…

    Product: Auto
    Het is niet omdat wen in België een snelheidsbeperking hebben , dat alle auto’s over de ganse wereld ineens ook maar aan deze snelheidsbeperking moeten voldoen.
    Het is elders perfect toegelaten sneller te rijden dan 120, en die landen zijn vaak zelfs verkeersveiliger dan België.

    En neen, ik voel me niet in het minst méé schuldig.

    Beantwoorden
    • Er zijn amper landen die geen snelheidsbeperking hebben en dat dan meestal slechts op een erg beperkt aantal wegen en in omstandigheden die bijna niet te vinden zijn in België.

      In Europa zijn dacht ik minder dan 5 landen waar men sneller dan 130 km/uur mag. Je mag altijd pogen mij uit te leggen waarom men dan auto’s op de openbare weg zou toelaten waarmee men sneller dan 130 km/uur mag rijden. En ik ben weliswaar voor veel vrijheid, maar het staat echt wel vast dat zo’n snelheidsbegrenzing veel mensenlevens zou redden. Gaat het behoud van de technische mogelijkheid om in die uitzonderlijke situaties dat men in één van die landen rijdt werkelijk boven het redden van mensenlevens?

      Beantwoorden
    • Brommers begrenzen op 25 of 45: normaal en sociaal aanvaard. Auto’s begrenzen op 120 of 130: no way! neem onze vrijheid niet af! stop met betuttelen! wat als ik gehaast ben?! etc. Zoek de logica.

      Beantwoorden
      • Dat is inderdaad bijzonder en wordt dan door sommigen verdedigd omdat men in enkele landen op enkele locaties sneller mag rijden of mensen met hun voertuig ook op een circuit willen kunnen rijden.

        Voor die extreme uitzonderingen die regelmatig in zo’n landen met een hogere snelheidslimiet rijden en/of ook op circuits rijden is er eventueel nog wel een mouw aan te passen. (B.v. een vergunning op te rijden zonder snelheidsbegrenzer die men onmiddellijk verliest als men één keer gepakt wordt vanwege een snelheidsovertreding.)
        Die uitzonderingen kunnen echter nooit een argument vormen voor het tegenhouden van een algemene maatregel die talloze levens zou kunnen redden.

  2. Ik vind dat een geval als dit op zijn minst als vrijwillige doodslag moet worden beschouwd en zodoende bestraft. Een wagen is een potentieel moordwapen en als je dan in kennelijke toestand dan ook nog eens veel te snel gaat rijden… Het is wraakroepend dat de meeste van die daders er vanaf komen met een boete, een tijdelijke rijverbod en/of voorwaardelijke gevangenisstraf. En beste politici, wanneer gaat er eens iemand de ballen aan zijn of haar lijf hebben om het rijbewijs met punten in te voeren? De laatste tijd rijd ik veel voor mijn werk, en als ik zie hoe men zich gedraagt (bumperkleven, vlak voor je neus invoegen zonder richtingaanwijzer, overdreven snelheid, afleiding door smartphone…) kan ik niet anders dan besluiten dat er bij velen een totaal gevoel van straffeloosheid heerst. Maar dan spreken we over het grote taboe: de beperking van het onaantastbare recht van elke Belg om met zijn heilige koe de baan onveilig te maken.

    Beantwoorden
    • Waarom denk je dat dat gevoel van straffeloosheid bestaat ?
      Omdat het geen gevoel maar realiteit is.
      Zolang je niet te snel rijdt op de grotendeels gekende plaatsen, en op geselecteerde plaatsen niet door rood vlamt, maak je in België bitter weinig kans om voor eender welke inbreuk een PV te krijgen.
      Er is geen correlatie tussen het exploderende aantal snelheidsPVs en verkeersslachtoffers.
      Een rijbewijs met punten verandert daar volstrekt niets aan.

      12 jaar sinds laatste effectieve alcohol-controle, en ik doe 25-30.000 km / jaar …

      Beantwoorden
      • Een rijbewijs met punten zal de veelplegers uit het verkeer filteren. Nu heb je in België nooit ‘game over’.

  3. Gisteren werd in het nieuws gesteld om met je kinderen de veiligste weg naar school (met fiets of te voet) al eens te oefenen. Het was op de VRT, blijkbaar zijn ze reeds vergeten wat ze zelf 11 maand geleden op tv toonden: hoe autobestuurders zich aan de schoolpoorten gedroegen.

    Probeer je kinderen maar eens veilig naar school te leren gaan als een ander als een olifant door een porseleinen kast raast.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: