RSS feed

Sleutels in de moduskeuze


Onze NMBS heeft van de vakantieperiode gebruikt om haar dienstverlening wat verder uit te kleden. Per 1 augustus werden her en der loketten gesloten. De motivering? Besparingen – al moeten we die informatie uit de media vernemen en worden we er als klant niet over ingelicht.

De tekst op de affiche, onder de cynische kop ‘dienstverlening’, klinkt laconiek: “Vanaf 1 augustus zal het loket van het station definitief worden gesloten.” Van een motivering geen spoor.

Vreemd, want blijkens de volgende (geruststellend bedoelde, maar eerder verontrustende) regel vindt ook onze spoorwegmaatschappij zelf dat het station niet van haar alleen is: “De sluiting van het loket in uw station heeft geen enkele invloed op het treinaanbod.” Als het ook ons station is, waarom worden we dan niet geïnformeerd over het belang van de beslissing?

Als het ook ons station is, zou het dan ook niet logisch zijn geweest dat de reizigers bij de besluitvorming werden betrokken?

AsseNMBS (1)

Zo’n reiziger had onze NMBS attent kunnen maken op consequenties van de sluiting waarop ze, vervreemd als ze is van haar klanten, zelf nooit zal komen.

Bijvoorbeeld deze consequentie:AsseNMBS (2)

Wie voortaan in Asse de trein neemt, wordt op spoor 1 niet alleen compleet overgeleverd aan de weerselementen (blakerende zon, striemende regen, snijdende wind, al naargelang van het seizoen), hij of zij kan niet eens meer gebruik maken van een elementaire ‘dienst’ als een publiek toilet. Vertel ik iets nieuws als ik zeg dat zo’n ‘detail’ voor pakweg oudere reizigers of reizigers met kleine kinderen beslissend kan zijn voor de keuze tussen de trein en de auto?

Blijkbaar wel…

AsseNMBS (3)

De concurrentie heeft z’n kans al geroken en wenkt al aan de overzijde. De potentiële Nissanklant zal door een mens van vlees en bloed met open armen ontvangen worden in een airco-showroom. Er zal gratis koffie of frisdrank zijn en een toilet waarvoor je niet eens om een sleutel moet gaan bedelen. En dat alles niet alleen bij het bezoek voor aankoop van de wagen, maar ook bij alle volgende bezoeken.

De minister van overheidsbedrijven Galant vindt NMBS-stations met een eigen architectuur maar niks. Ze vindt dat ze er allemaal hetzelfde zouden moeten uitzien, “zoals bij automerken”. Een mens vraagt zich dan af: waarom trekt ze die vergelijking dan niet héél eventjes verder door?

Omdat ze het niet kan? Of omdat ze het niet wil? En wat is het ergste?

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. De NMBS dient zichzelf, de vakbonden, en de politiek – niet de klanten.
    Klanten zijn een ongewenst maar helaas noodzakelijk kwaad.
    En eigenlijk moet de prijs van een kaartje nog x 2,5 …

    Beantwoorden
  2. Is het dat wat men bedoelt met “minimale dienstverlening”?

    Beantwoorden
  3. De spoorwegen zijn een bedrijf dat door de overheid betaald wordt om treinen te laten rijden van A naar B. Tegen betaling mogen ook pakketjes en passagiers eventueel mee reizen. Maar of de spoorwegen een onderscheid maken tussen het een en het ander is een goede vraag. Zo te vernemen niet echt.

    Beantwoorden
  4. Dat is blijkbaar geen taboe voor de huidige regering (itt bedrijfsauto’s). Treinen zijn dan ook nooit heilige koeien geweest.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: