RSS Feed

Achter de schermen van Mercedes

Geplaatst op

De dingen kunnen soms een vreemde wending nemen.

Steden doen doorgaans hun best om hun onroerend erfgoed zo goed mogelijk te beschermen. Of in ere te herstellen in voorkomend geval. Dat laatste was er dan vaak de oorzaak van dat de mooiste gebouwen soms jarenlang achter stellingen en grijze doeken verdwenen – letterlijk achter de schermen. Zonde, vonden velen. En dus kwamen er doeken met een print die alvast een voorproefje gaf van wat er zou komen. Minder storend in het stadsbeeld en gewoon leuker, positiever, wervender.

Zoals hier bijvoorbeeld, waar het allereerste verkeerslicht ooit, op Potsdamer Platz in Berlijn, tijdens de restauratie een trompe l’oeil-jasje  aangemeten kreeg (wie goed kijkt ziet onder het ronde dak de drie lichten, toen nog in horizontale opstelling).

In restauratie

Marketingjongens vonden dat natuurlijk zonde: zo’n grote, zichtbare oppervlakken die monumenten vaak kunnen bieden, niet benutten voor publiciteitsdoeleinden? Tssss!

De monumentenwereld van haar kant reageerde vooral afwijzend op de oneerbare voorstellen van de moneymakers. Eerbiedwaardige, vaak symbolisch zwaar beladen monumenten reduceer je toch niet zomaar tot billboards voor vaak dubieuze producten?

Maar het moet zijn dat besparingen op restauratiebudgetten de monumentenzorgers tot wat meer pragmatisme dwingen, want kijk wat er recent op het Antwerpse Zuid verscheen:

Mercedesreclame 1

Het Museum voor Schone Kunsten (MSK) in restauratie liet zich domweg vermommen in een pitlane voor Mercedessportwagens.

Het resultaat is in meer dan één opzicht bevreemdend. Behalve het onmiskenbaar surrealistische effect, is er vooral het effect dat één van de potentieel mooiste plekken van de Scheldestad zichzelf degradeerde tot een blinde gevel met garagepoorten – zeg maar uitgerekend zo’n stadszicht dat stedelijke overheden met hun vergunningenbeleid proberen te voorkomen.

Mercedesreclame4

Maar misschien leg ik wel op te veel slakken zout.

Uiteindelijk staan er al jarenlang twee 2pk’s bovenop het dak van het museum.

En heeft daar ooit iemand over geklaagd?

Tweepk

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Bij de Mercedes-reclame staat er ‘handcrafted by racers’. Weer een verwijzing naar snelheid (en dus meer onveiligheid, vervuiling en lawaai), en dat in de filehoofdstad van Europa. Is dus weer een holle slogan die dubbel dom is. Over paarden ben ik de laatste tijd ook niet te spreken, hoe ze telkens fietspaden ondersch… en er dan een maand blijft liggen. Maar dat ligt natuurlijk aan de baasjes. Voor honden ben je verplicht om hun behoefte in een zakje mee te nemen, maar paardendrollen van 30 cm doorsnede laten liggen wordt de normaalste zaak van de wereld gevonden. Maar goed, we wijken af 🙂

    Beantwoorden
  2. Om nog even mee af te wijken: een fietspad is verboden terrein voor paarden en andere trek- of rijdieren. Het fietspad is het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden (artikel 2.7 van de wegcode). Ook bromfietsers klasse B mogen op fietspaden rijden die aangeduid zijn met een verkeersbord D7 of met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, en moeten dat zelfs doen als de toegelaten snelheid op de rijbaan hoger is dan 50 km/u (artikel 9.1.2.2° van de wegcode). Ook rijwielen met meer dan twee wielen die niet breder zijn dan 1 meter mogen het fietspad gebruiken (artikel 9.1.2.1° van de wegcode). Zelfs voortbewegingstoestellen die sneller dan stapvoets rijden moeten het fietspad volgen (artikel 7bis van de wegcode). Tenslotte mogen voetgangers en voortbewegingstoestellen die stapvoets rijden het fietspad volgen als er geen voetpad is, maar dan moeten ze voorrang geven aan de andere gebruikers.
    Maar nergens staat dat bijvoorbeeld ruiters een fietspad mogen gebruiken. Als op het fietspad een paardendrol ligt, dan is dat een onweerlegbaar bewijs van een verkeersovertreding 😉 …

    Beantwoorden
    • Inderdaad, ik lees het hier nu ook: http://www.veiligpaardrijden.be/maanden/september_weg.htm

      Verder heb ik er toch een dubbel gevoel bij dat zo’n groot en zwaar dier – dat tenslotte toch onvoorspelbaar blijft – de openbare weg mag betreden. Vorig weekend stonden er twee paarden stil op een lanbouwweg (met ruiter), ze stonden met hun achterste naar elkaar, en ik moest er met de fiets met mijn dochtertje van 3 jaar op het voorste zadeltje tussen passeren (ernaast was er geen plaats). Wat als zo’n dier schrikt en ons met zijn achterste poten stampt? Zo’n metalen hoefplaat aan 50 km/u tegen een peuter? Of is dat weer te ver gezocht?

      Beantwoorden
      • Dat is zeker niet te ver gezocht en is mij wel eens bijna overkomen. Weliswaar met een ligfiets (en nadat er al een tiental ligfietsen waren gepasseerd) en paarden hebben wel wat schrik van ligfietsen.

        Sowieso is het nuttig om tijdens het passeren van de paarden niet te trappen, de dieren (of de eigenaars) rustig aan te spreken en oog te hebben voor tekenen van nervositeit bij de paarden.

      • Als je ziet dat zelfs getrainde paradepaarden op hol kunnen slaan, is het dan nog verantwoord om paarden te laten lopen waar ook voetgangers en fietsers zich verplaatsen? Vooral omdat paardrijden op de openbare weg louter recreatief is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: