RSS Feed

Over trein-, media- en politiek verzuim

Geplaatst op

Stationstunnel Aarschot

Gaan we even terug naar donderdag, één van die bijzondere dagen in het jaar wanneer de werkelijkheid een metafoor wordt voor zichzelf.

Het was stakingsdag bij de Belgische spoorwegen en dus de aanleiding voor veel gehannes over het stakingsrecht (Open VLD lanceert een voorstel over minimumdienstverlening), de rechten van de reizigers (Testaankoop dient bij de NMBS een claim in voor een schade vergoeding), de toekomst van het spoorwegbedrijf (CEO Jo Cornu pakt uit met de resultaten van een studie die nog maar enkele weken geleden werd aangekondigd, met als rode draad ‘verspilling’ en ‘malversatie’) en niet te vergeten het verschil in arbeidsethos in Wallonië en Vlaanderen. Van een visie op mobiliteit en een wenselijk mobiliteitsbeleid: geen spoor (pun intended).

Op de radio werden, conform de traditie op stakingsdagen, reizigers in verschillende gradaties van gelatenheid en begrip voor de actievoerders geïnterviewd. Maar voorts bleef de informatie beperkt tot de mededeling dat in Vlaanderen tweederde van de treinen reed en de aanbeveling aan de reizigers om de website van de NMBS te consulteren.

Voor de rest was het business as usual. Trouw werden de files opgenoemd die er andere dagen ook staan (hoogstens vandaag wat langer door treinreizigers die noodgedwongen hun perrongeluk voor fileleed verwisselden), zonder dat de automobilisten werden afgescheept met de boodschap naar één van de 3 (drie!) websites van het Vlaams Gewest te surfen – laat staan dat iemand een kanttekening maakte bij de ‘efficiency’ van het bestaan van drie zo’n websites*. Enfin, de twee maten en twee gewichten  die in het mobiliteitsbeleid worden gehanteerd werden perfect mediatiek vertaald.

Het lag dus in de lijn der verwachting dat ik niet via de radio maar via een medereiziger vernam dat er op ‘onze’ lijn geen treinen reden. De oorzaak? Niet een gebrek aan werkwillige machinisten. Wel een stroompanne.

Een stroompanne, zoals er de dag ervoor ook één was geweest in Zaventem, pardon Brussel Nationaal. Niettegenstaande Belgocontrol met verstomming was geslagen, hadden we die van minuut tot minuut kunnen volgen met een empathie die zelfs van mensen die nog nooit hadden gevlogen voor één dag gestrande vliegtuigpassagiers maakte. Naar schatting “wel 11.000 reizigers” waren door de panne getroffen en minister Galant had niet eens een onderzoek nodig om te verklaren dat zoiets ontoelaatbaar was.

Dat het op onze lijn over ongeveer evenveel getroffen reizigers ging, was duidelijk geen argument om op even veel media-aandacht te mogen rekenen. Zoals er een wisselkoers bestaat voor Belgische en buitenlandse slachtoffers van natuurrampen, epidemies en aanslagen, zo bestaat er kennelijk ook één voor spoor- en andere reizigers. Met dien verstande dat Belgische slachtoffers een hoge koers laten noteren en spoorreizigers een lage.

Pas later op de dag, toen het maar door bleef gaan over stakingen en hun gevolgen en de stroompanne niet één keer ter sprake kwam, daagde het me dat er ook voor oorzaken van ‘treinverzuim’ zo’n wisselkoers bestaat: ‘stakingen’ zijn een sterke valuta, ‘technische pannes’ een zwakke.

De gevolgen zijn er dan ook naar. Zo hard er geroepen wordt dat de politiek paal en perk moet stellen aan de stakingsacties, zo oorverdovend stil blijft het als de link moet worden gelegd tussen reizigershinder en de staat van het materieel. Dat dit vaak verouderd is en door intensief gebruik versleten, zoals minister Inge Vervotte vijf jaar geleden al aangaf, blijkbaar is het geen element in het debat dat momenteel over het spoorbedrijf gevoerd wordt. Zo blijft consequent onzichtbaar dat technische pannes eigenlijk veeleer politieke pannes zijn, want het gevolg van politieke keuzes. Zo krijgen de managers ruim baan om onder het mom van efficiëntie en goed management een politieke agenda uit te voeren.

De huidige investeringsplannen moeten dan ook in dit licht worden gelezen: niet meer investeren in stations en rollend materieel, wel in ticketautomaten. Voor wie het niet zou zien: daar zit een evenwicht in.

Enerzijds staken ticketautomaten zelden, anderzijds hebben ze weinig last van reizigers die klagen.

 

* Te weten: http://www.verkeerscentrum.be, http://www.wegenenverkeer.be en http://www.wegenwerken.be

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Eigenlijk zijn het er maar twee. De twee laatste links brengen je naar dezelfde website.

    Ook opvallend, als er werken zijn die één dagje hinder veroorzaken op een gewestweg of autosnelweg dan wordt dat op die sites vermeld. Zijn er werken die maandenlang hinder opleveren voor fietsers maar het gemotoriseerde verkeer geen haarbreed in de weg leggen of enkel wat hinderlijke fietsers op de rijbaan brengt (denk b.v. aan de heraanleg van een jaagpad) dan blijven deze werken onvermeld.

    En eveneens hallucinant zijn de tips om verkeershinder te vermijden:
    http://www.verkeerscentrum.be/verkeersinfo/nieuwsitems/2011/hinder-110829-advies
    Geen woord over mogelijk andere vervoerswijzen. Alternatieve routes of het rijden op anderen tijdstippen, dat wil men nog wel adviseren. Maar het advies om de niet de auto te nemen?

    Beantwoorden
  2. Hoe wil je het over een mobiliteitsbeleid hebben, of wat wil je adviseren om openbaar vervoer te gebruiken, als die om de haverklap staken en ondanks de massa’s subsidies dus absoluut géén betrouwbaar alternatief opleveren ?

    Zolang de uitbouw en ondersteuning van OV de syndicale organisaties dient ipv de gebruiker, zullen we géén mobiliteit beleid hebben.

    Maandag 1/6 de volgende staking bij De Lijn in VL Brabant …

    Beantwoorden
    • Bedrijfswagens krijgen even veel subsidies als openbaar vervoer. Op openbaar vervoer wil men grondig besparen, aan bedrijfswagens en tankkaarten wil men niet raken, terwij laatstegenoemde een veel grotere maatschappelijke kost veroorzaken. Steek het geld van bedrijfswagens in een fijnmazig, efficiënt en performant openbaar vervoer, meer fietsinfrastructuur en bedrijfsfietsen, en we zullen allemaal veel minder stilstaan.

      Beantwoorden
      • We zullen dan nog vaker stil staan omdat er gewoon geen fijnmazig, efficient en performant openbaar vervoer zal zijn.
        Het zal immers interessanter en efficienter zijn voor vakbonden om met een minimum aan stakers een maximum aan werkwilligen te verhinderen te gaan werken.

        Bovendien hebben de massale extra subsidies in OV en de investering in OV-infrastructuur (BOB en voorbehouden rijstroken) niet tot een proportionele stijging van het reizigersaantal geleid – aantallen die uitgerekend begonnen te dalen toen De Lijn nauwkeuriger moest beginnen tellen ipv met de natte vinger te schatten …

  3. De verkeersinfo was beter al veel langer van de radio gegooid. De meest saaie en herhaalde soap ooit. Ik vraag me trouwens af hoeveel bestuurders daar daadwerkelijk naar luisteren.
    Ik heb het idee dat er meer mensen thuis en op het werk het moeten aanhoren dan deze op de weg. En als je met de auto “in” de file staat, wat heb je er dan nog aan? Dat de file “waarin” je staat op de radio komt?
    En de hints naar “alternatieve” routes? Van een verstopte weg naar een (over)verzadigde weg gestuurd worden is toch gewoon van de regen naar de drop trekken en alleen maar ellende vergrotend.
    Vragen om van vervoersmiddel te veranderen zit er niet in, zelfs maar vragen om er eens over na te denken kan nog niet.
    Dat journalistiek en kritisch zijn niet echt (meer) rijmen heb ik al langer ontdekt. In het nieuws al meer dan eens 2 totaal tegenstrijdige berichten na elkaar “verhaald” zien worden zonder dat er blijkbaar iemand graten in zag. Of mensen zowat opgehemeld zien worden, dat terwijl ze het totaal verkeerde voorbeeld geven. Het verwondert wellicht niemand dat ik het nieuws zeer graag aan mijn laat passeren. Het lijkt ook een soap geworden: in het volgende nieuws hebben we het over…

    Beantwoorden
    • Je neemt me de woorden uit de mond. Welk nut heeft het om elke dag opnieuw, om het half uur, minuten aan een stuk, steeds dezelfde structurele files te herhalen, terwijl men er niets uit leert en het de dag erna toch weer hetzelfde is? En vlak na de filemeldingen reclame voor auto’s, over hoe hip en vrij je bent met dit of dat model… En waarom heeft men het over ‘verkeersinfo’? Fietsen, trams en treinen zijn ook verkeer. In Nederland heeft men het naast autofiles ook over treinvertragingen. Soms denk ik dat het alleen nut heeft als therapeutisch effect: “je bent niet alleen, iedereen staat net zoals jij en net zoals gisteren weer in de file”. En als zo veel werknemers een auto met tankkaart kunnen leasen, dan hebben ze daarvoor natuurlijk een grote pendelafstand en heel wat ‘fileleed’ over. Ze zitten dan wel vast in de file, maar dan wel met het idee dat ze hun hele carrière bijna gratis en ongelimiteerd kunnen rondtuffen.

      Beantwoorden
  4. Download de App van Touring Mobilis, en rij naar een andere file 😉

    Beantwoorden
  5. Quote van Rutten: “Met een slechte dienstverlening en treinen die te laat komen, is het niet verwonderlijk dat mensen de auto nemen in plaats van de trein.” Je kan ook zeggen: “Als filehoofdstad van Europa is het niet verwonderlijk dat mensen de trein nemen in plaats van de auto.” Want het aantal treinreizigers is de voorbije tien jaar sterk gestegen.

    Beantwoorden
  6. Dat stoort mij ook enorm aan die campagne “files vermijden, via wegenenverkeer.be rijden” – ik vermoed dat deze met geld van een of andere overheid betaald wordt? Men had toch minstens kunnen toevoegen “of niet met de wagen rijden” kunnen toevoegen…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: