RSS Feed

De schat van Beersel

Geplaatst op

Wie dacht dat we klaar waren met het station van Beersel, heeft te vroeg gedacht. Want hoe klantonvriendelijk Infrabel en NMBS zich hier ook tonen, deze halteplaats in het Pajottenland zou een succesnummer kunnen zijn.

Het volstaat de blik een weinig naar links te bewegen om een parel van een toeristische bestemming in het vizier te krijgen: het kasteel van Beersel.

De schat van Beersel

Deze unieke 14e-eeuwse waterburcht ligt zelfs voor matige schutters op een boogscheut van het perron. In combinatie met pakweg een wandeling door de Zennevallei een pracht van een B-Dagtrip kunnen worden.

Op voorwaarde dat er treinen rijden natuurlijk. Want dat is vandaag alvast in de weekends niet het geval. De NMBS doet hier wat, raar maar waar, de Mobiliteitsraad Vlaanderen aanbeveelt: zich richten op het woon-werkverkeer.

Een kortzichtige en voorbijgestreefde keuze, als je het mij vraagt. Niet alleen omdat de grootste groei in het aantal verplaatsingen zich situeert in de recreatieve sfeer, maar ook omdat het apart beschouwen van woon-werk- en recreatieve verplaatsingen ervoor zorgt dat we eventuele win-win’s grandioos missen.

De schat van Beersel4

Mijns inziens ligt er hier één voor het grijpen. Een ‘verdikking’ van de reizigersstromen naar het station, in de weekends én daarbuiten, zou de treinverbindingen naar Beersel ten goede kunnen komen. Ze zouden in de toekomst minder snel het slachtoffer worden van ‘besparingen’ en door het creëren van een ‘tegenspits’ (Beerselaars rijden ’s morgens naar Brussel, recreanten maken de tegenovergestelde beweging) zou de bezetting en dus het rendement van de treinen worden verhoogd.

Bovendien zou een B-Dagtrip (werktitel: ‘De schat van Beersel’) ook de naar verluidt slabakkende toeristische aantrekkingskracht van het slot (-34% bezoekers van 2003 naar 2014) weer kunnen opvijzelen. Ben ik te creatief als ik een bezoek aan het recent gerestaureerde monument zou combineren met een Geuzeproeverij? Deze tongstrelende ervaring moeten de tot de auto veroordeelde toeristen vandaag noodgedwongen aan hun neus laten voorbijgaan.

Enfin, dat durf ik toch te hopen.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Toen ik in 1999 op vakantie was in “THE UK” in de omgeving van Dartmoor national park (toeristische trekpleister) deden we ook alles met het openbaar vervoer. Toen we in de ochtend met de bus naar het national park wilden moesten we overstappen (Gunnislake -> Tavistock -> Dartmoor NP). In Tavistock waar we moesten overstappen bekeken we de tijdstabel en bleek dat de bus die we nodig hadden 3 minuten eerder vertrok dan onze bus aankwam (en ook effectief weg was). Daarna mochten we 2 uur wachten op de volgende bus…
    Toen we ’s avonds terug wilden keren bleken we volgens de tijdstabel de laatste bus te rijden rond 18 uur. Toen we de buschauffeur daar over spraken zei die (doodgemoedereerd) dat aan de haltes een totaal verouderde tabel hing. De laatste bus reed veel later.

    Na alles wat we daar meemaakten (en week lang alles met bus-trein en heel veel te voet) bekeken we het openbaar vervoer met hele andere ogen.

    Beantwoorden
  2. Op dezelfde lijn van Halle naar Brussel ligt het station van Diesdelle. Dat is -de naam zou het niet zeggen- in Ukkel, op een boogscheut van het Ter Kamerenbos. Aan het station staan Brusselse huurfietsen. Op nog geen vijf minuten fietsen, sta je dus in de groene long van Brussel (waar trouwens een soort autoweg doorheen loopt, maar dat terzijde). Helaas, helaas, tijdens het weekend raak je er dus ook niet, want geen trein. Zo verschrikkelijk dom.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: