RSS feed

In een klein stationnetje…

Geplaatst op

NMBSBeersel

‘Welkom’ zegt deze flashy infozuil van onze NMBS in het station van Beersel. Maar te letterlijk moet dat niet genomen worden. Het woord ‘welkom’ bedoel ik. Al geldt voor de term ‘station’ eigenlijk hetzelfde.

Dat er geen fietsen staan in de stalling, komt niet doordat er geen enkele reiziger de fiets gebruikt voor zijn voor- en natraject. Het komt doordat er geen treinen zijn. Toch niet op zon- en feestdagen. Dan mag je de mensen nog zo enthousiast welkom heten, de kans dat ze blijven komen is eerder klein.

Natuurlijk zijn er altijd vreemde sujets die desondanks toch eens de klim naar boven wagen. Ondergetekende bijvoorbeeld. Gewoon, om poolshoogte te nemen. Het moet niet altijd de trein zijn.

Bovengekomen, op perron 1, kan je alleen maar bewonderend tussen de tanden fluiten: hier werd bijzonder efficiënt omgesprongen met de schaarse middelen van onze overheid. Er is niks te veel. Alles is sober en eenvoudig. Geen overbodige tierelantijntjes zoals je die wel eens ziet op halteplaatsen van minder efficiënte modi, genre tankstations voor automobielen.

Nee, hier is alles functioneel, praktisch en teruggebracht tot de essentie. Less is more, zoals Mies van der Rohe en andere verlichte geesten bijna een eeuw geleden al wisten.

We hebben in de aanbieding: een schuilhok voor dieren dat in geval van nood ook voor reizigers kan dienen, een vuilbak, een lamp. En een geluidsinstallatie waarmee de reizigers vanop veilige afstand ontijdige onheilsboodschappen kunnen worden overgemaakt: ‘De trein van X u naar Brussel is afgeschaft’.

NMBSBeersel (2)

Maar je kunt het efficiëntiedenken ook te ver drijven, zo blijkt. Want waar kan de brave reiziger een ticket kopen op een halteplaats als deze?

Het antwoord is dichterbij dan eerst gedacht:

NMBSBeersel (5)

Aan de overkant, op perron 2, staat hij te lonken, de Automaat. Wie zich al eens afvroeg waarom sommige mensen niettegenstaande alle vermaningen en sensibiliseringscampagnes zich op de sporen wagen, heeft hier een verklaring bij de kraag.

De tien meter die de reiziger van de Automaat lijken te scheiden, zijn er in werkelijkheid 2 à 300. In dit geval: een afdaling naar de begane grond (waar de infozuil je zonder verpinken welkom zal blijven heten), dan door een somber spoortunneltje en vervolgens een stevige klim naar perron 2. En dan weer terug natuurlijk. Voor wie goed ter been is: 5 minuten. Voor wie minder geluk heeft (of kleine kinderen): veel meer.

Niet dat het veel uitmaakt. In beide gevallen zal de beoogde trein vermoedelijk al gepasseerd zijn. Dan heb je een uur de tijd om te genieten van het prachtige uitzicht. En om je af te vragen waarom onze NMBS het informatiebord niet meteen aan de ingang beneden heeft gezet. Een gokje: omdat het inlevingsvermogen tegenover haar klanten vereist.

NMBSBeersel (6)

De informatie op het bord zorgt trouwens ook voor wat tijdverdrijf. Blijkbaar wordt er rekening mee gehouden dat de toeslag die vandaag extra aangerekend wordt aan boord in de toekomst verandert. Er wordt alleen gewaagd van ‘duurder’.

De verwijzing naar de mogelijkheid om een biljet te kopen aan ‘de loketten’ is vermoedelijk dan weer als grap bedoeld. Er zijn hier namelijk geen loketten. En ‘automaten’, nou ja, eigenlijk is ook dat een practical joke van de informatiedienst. Die tweede automaat bestaat niet. Maar het helpt wel om de tijd te doden.

Overigens kunnen smartphonelozen het bord ook lezen als een nauwelijks verholen verwijt dat ze de hightech-revolutie gemist hebben. Maar het volstaat dan om eens rond te kijken om je te realiseren: het is de pot die de ketel verwijt.

Dat troost.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. De kwalitatieve inrichting van de Nederlandse stations blijft me steeds verbazen als ik deze vergelijk met de Belgische stations. (Met andere buitenlandse stations heb ik onvoldoende ervaring om te vergelijken.) De voorzieningen in zelf een klein Nederlands station is beter dan de voorzieningen bij ons in de middelgroot station. Als er Nederlandse stations zijn zonder verharding, degelijke (glazen) schuilhut, duidelijke bewegwijzering, … dan moet ik die nog vinden en is het in ieder geval een kleine minderheid.
    Volgens mij is in Nederland ook in alle stations elk perron er via liften of geschikte hellingen zelfstandig bereikbaar voor rolstoelgebruiker (en fietsers).

    Bij ons zijn enkel enkele grote stations behoorlijk voorzien. Maar er zijn zelf grote stations te vinden waar zelf basisvoorzieningen ontbreken. Neem nu Berchem station waar rolstoelgebruikers niet terecht kunnen. De NMBS is van mening dat deze perfect terecht kunnen in het 2 km verder gelegen Centraal Station.
    En een station als dat van Vilvoorde heeft het ‘charmante’ uiterlijk van een station dat al decennia buiten gebruik is.

    Beantwoorden
  2. Maar zeg nu zelf we hebben toch stationnetjes van 437 miljoen Euro ook. Het mooiste van Europa en het staat niet eens in de hoofdstad van Wallonie. Oorspronkelijk gegund voor 150 miljoen Euro. Begrijp je waarom ze er zoveel naast zaten? Als men al dat geld eens had gebruikt om voor alle stations eens een standaard service package uit te bouwen. Maar dat kan niet door de politiek en de vakbonden. Over Van delanote zijn rol zullen we naar zwijgen.

    Beantwoorden
    • Het is misschien maar een kleine troost (of helemaal geen), maar uit onderzoek blijkt dat – op extreme uitzonderingen na – bijna alle grote werken later starten dan gepland, langer duren dan gepland en aanzienlijk meer kosten dan gepland. En dat is niet enkel in België het geval maar ook in talloze andere (ook Europese) landen.

      Beantwoorden
  3. Ruud Martens

    Het probleem dat er maar één ticketautomaat is en je ver om moet om aan die ene ticketautomaat te geraken, is er niet alleen in Beersel. Waarschijnlijk is het op meerdere plaatsen. Alleszins in Ekeren zoals een ATV-reportage toonde: http://atv.be/nieuws/2015-01-25/ticketautomaat-aan-verkeerde-kant/#.VUaZr_ntmko. Het antwoord van de NMBS na deze reportage: http://atv.be/korte-berichten/ticketautomaat-in-ekeren-blijft-staan1598/#.VUaalfntmko.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: