RSS feed

Van Stockholm naar Lima en terug

Geplaatst op

Kent u het Stockholmsyndroom? Daarbij ontwikkelen gijzelaars affectie voor hun gijzelnemers. In de mobiliteitsbranche komt het syndroom geregeld voor. Denk bijvoorbeeld aan mensen die geen auto bezitten, maar bij een bevraging over de nieuwe straatinrichting zich toch zorgen maken over een mogelijk tekort aan parkeerplaatsen. Of over het curieuze bewonerstype dat in programma’s als ‘Iedereen Beroemd’ ten tonele wordt gevoerd en ’s morgens vergenoegd de rolluiken optrekt om van het permanent voorbijrazende verkeer te ‘genieten’. Altijd indrukwekkend, die lenigheid van de menselijke geest!

Minder bekend is dat ook het ‘omgekeerde Stockholmsyndroom’ bestaat: het psychologische verschijnsel dat de gijzelnemer affectie ontwikkelt voor de gegijzelde. Ook daar bestaat een naam voor, of wat had u gedacht? Het limasyndroom, genoemd naar (leer ik van Wikipedia) een gijzeling in de Japanse ambassade in de Peruviaanse hoofdstad (van 17 december 1996 tot 22 april 1997) waarbij de gijzelnemers sympathie kregen voor de wil en de behoeften van hun gijzelaars.

Nostalgie

Een auto(mobilist) met een sarcastisch aandoende nostalgie naar wat hij en zijn modusgenoten systematisch vernietigen, kan wat mij betreft beschouwd worden als een duidelijk geval van het syndroom van Lima.

Wat ik mij nu afvraag: als ik nu beken dat ik daar op een bepaalde manier wel van houd, lijd ik dan aan het Stockholmsyndroom?

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. En dan de auto’s en suv’s met een eco-logo. Het greenwashing-syndroom. Ik doe tenminste écht aan greenwashing: achteraan mijn fiets hangt de stelling ‘BURN FAT, NOT OIL’. https://ngepit.files.wordpress.com/2009/07/burn_fat.jpg

    Beantwoorden

Geef een reactie

