RSS Feed

Van zwaar vervoer tot zware verantwoordelijkheid


Containerschip (13)

Hier varen véél vrachtwagens.

Het is een gewoonte waar we in dit land maar niet vanaf geraken: we bekijken elk probleem apart en dus komen we tot oplossingen die alleen dat probleem oplossen. Dat die oplossingen misschien andere problemen verergeren, dat zien we dan wel wanneer we die andere problemen onder de loep nemen.

Met de invoering van het rekeningrijden voor vrachtwagens lijkt het patroon zich weer te gaan voordoen. De overheid zoekt een oplossing voor de onheuse verdeling van de kosten veroorzaakt door het vrachtvervoer over de weg en besluit tot de invoering van het rekeningrijden voor vrachtwagens. Zelfs al wordt het systeem niet ingebed in een ruimer modal shift-beleid, dan nog is dat een goede zaak. Ten eerste omdat een (grotere) internalisering van de kosten aanzet tot denken en dus tot rationalisatie. Zelfs al zal de eerste reflex wellicht zijn de kosten gewoon door te rekenen aan de consument, dan nog zal het rekeningrijden een ruggensteun zijn voor aanbieders die niet morsen met transport en voor producten met minder productkilometers. Bovendien zullen, dankzij het rekeningrijden, de lasten billijker verdeeld worden. Zoals ik een tijdje geleden al zei in De Ochtend (Radio 1): het is niet alleen een kwestie van mobiliteit, het is ook een kwestie van rechtvaardigheid.

In dat interview ging ik er nog naïef van uit dat het rekeningrijden voor vrachtwagens zou gelden voor het hele wegennet. Logisch als je éven nadenkt: geen zinnig mens wil het zwaar transport verjagen van de hoofdwegen naar het onderliggend wegennet. Dat laatste is onder verkeerskundigen een eufemisme voor ‘wegen en straten die door de dorpen lopen, langs scholen, woonwijken, speelterreinen, winkels…’

Hoewel niemand dit wil, ziet het er naar uit dat dit in 2016 toch het effect zal zijn. Het was Tom D’Hollander, directeur van de Voetgangersbeweging, die me er attent op maakte dat er misschien wel iets loos is. En ik vrees dat hij gelijk heeft. Op de overheidssite over Viapass , de ‘pas’ die vrachtwagens zal aansluiten op het Belgische rekeningrijden-systeem, staat immers letterlijk te lezen: “Viapass voor vrachtwagens zal minstens van toepassing zijn op het huidige Eurovignet-wegennet, dat bestaat uit de autosnelwegen, de ringwegen rond de belangrijkste steden, en een aantal belangrijke hoofdwegen. De Gewesten zullen als dat nodig blijkt extra wegen opnemen in dit netwerk om sluipverkeer te voorkomen.”

Ben ik van kwade wil of lees ik hier: we gaan eerst kijken wat het geeft, daarna zien we dan wel weer? Alsof transportbedrijven van gisteren zijn. Alsof er nog geen GPS bestaat die in luttele seconden de goedkoopste route uitstippelt. Alsof we niet weten dat meer vrachtwagens in woongebieden zorgen voor meer onleefbaarheid. Alsof we nog moeten ontdekken dat het mengen van zwaar vervoer met gewoon verkeer, en in het bijzonder ‘zachte’ weggebruikers, leidt tot meer en zwaardere ongevallen.*

Nee, we gaan even afwachten en “als dat nodig blijkt” bijsturen. Zat hier een mens met zwarte humor aan het toetsenbord? Eigenlijk staat er letterlijk dat we sluipverkeer pas gaan voorkomen wanneer het er al is. Hallo?

Vanaf hoeveel doden en zwaargewonden zal geoordeeld worden dat het nodig is, staat er overigens niet bij. Evenmin als wie precies hierover zal oordelen.

Laat ik dan alvast wat duidelijkheid brengen: wie vandaag beslist om het rekeningrijden voor vrachtwagens te beperken tot het hoofdwegennet, draagt een zware verantwoordelijkheid.

Ooit luidde de slogan ‘wat we zelf doen, doen we beter’. Nu Vlaanderen zélf beslist over de toepassing van het rekeningrijden, ligt hier een uitgelezen kans om te bewijzen dat dit geen holle slogan was. Hoog tijd dus om klare wijn te schenken en duidelijk te communiceren dat het rekeningrijden ook van toepassing zal zijn op het ‘onderliggend wegennet’. Bij voorkeur dan nog met een iets duurder tarief.

————————————–

*  Zie bijvoorbeeld het Themarapport van het BIVV over vrachtwagenongevallen 2000-2007:

– “Bovendien kunnen we stellen dat het risico op dodelijke ongevallen buiten de autosnelwegen ongeveer drie keer zo hoog is als op de autosnelweg.”

– “Het is belangrijk te onthouden dat zowel in Vlaanderen als in Wallonië de gemeente- en gewestwegen voor vrachtwagens veel problematischer zijn dan de snelwegen: zowel qua absolute hoogte (105 van de 154 dodelijke ongevallen vonden op lokale en gewestwegen plaats) alsook in termen van risico per gereden kilometers, dat op deze wegen anderhalf keer zo hoog is als op de autosnelwegen.”

– “De vrachtwagenongevallen op kruispunten betreffen relatief vaak fietsers. Bijna de helft (46.5%) van de dodelijke slachtoffers die bij vrachtwagenongevallen op kruispunten vielen, waren fietsers.”

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid kondigde twee weken geleden een nieuw ‘diepteonderzoek’ aan naar aanleiding van de vaststelling dat het aantal ongevallen waarbij vrachtwagens zijn betrokken opnieuw in stijgende lijn gaat…

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Frank De Bruyne

    Dit is echt hallucinant dom, wat we zelf doen is het domst blijkbaar…

    Frank De Bruyne

    Beantwoorden
  2. Bart Van de Walle

    Dat lijken wij in Brussel dan toch beter te gaan doen, als de plannen ondertussen niet gewijzigd zijn, natuurlijk. Hier wil men bij het rekeningrijden net een hogere taks invoeren op de secundaire wegen, en net lagere op de snelweg. Want als dat vrachtverkeer echt nodig is, dan liefst daar, natuurlijk.

    Beantwoorden
  3. Je vertrekt van het foute uitgangspunt dat het iets moet op lossen.
    Het moet iets op BRENGEN.

    Beantwoorden
    • Inderdaad, daar ziet het wel naar uit. In ons gezin fietsen we alle 6 (incl 4 kinderen) en we zien elke dag dat de belangen van de fietsers op de laatste plaats komen… En wat we fietsen doen we in de rook van de files.

      Beantwoorden
  4. “Nu Vlaanderen zélf beslist over de toepassing van het rekeningrijden, …”

    Vlaanderen heeft ook zélf beslist over het slimme principe van de publiek-private samenwerking. Ik zou dus precies niet te hoog inzetten…

    Beantwoorden
  5. Ik zie in de toekomst een collega op het werk wel kwaad worden.
    Nu is hij trots dat hij de files op de snelweg kan omzeilen door dwars door een dorp te rijden.
    Straks zal hij dan kwaad zijn omdat zoveel vrachtwagens ook dat dorp doorkruisen om het rekeningrijden te omzeilen.

    Beantwoorden
  6. Pingback: Bij het doodsbed van een kind | De Andere Kris Peeters

  7. Pingback: Het kind van het rekeningrijden | De Andere Kris Peeters

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: