RSS Feed

Van dodo naar dood (1)


Veiligheid is één ding. Comfort een ander – al liggen beide aspecten voor voetgangers vaak akelig dicht bij elkaar. Vraag het maar aan mensen die aangewezen zijn op het gebruik van een rolstoel of een rollator of aan alle moeders en vaders die hun kroost wel eens verplaatsen met een buggy. Ooit bracht ik als kersverse vader alle stoepen in mijn eigen gemeente in kaart door ze allemaal met de kinderwagen uit te testen. Het hilarische filmpje dat mijn vader ervan maakte – met als soundtrack ‘Baby Elephant Walk’ van  Henry Mancini – opende vele ogen en leidde ertoe dat er een heus ‘stoepenplan’ werd goedgekeurd in de gemeenteraad.

En al leidde dat tot een aantal verbeteringen, ik vrees dat een herhaling van de ‘stunt’ nog even relevant zal zijn na de komst van mijn eerste kleinkind. Wat voetgangerscomfort betreft, gaat het voortschrijdend inzicht tergend langzaam.

Toegankelijkheid2

Comfort wordt dikwijls samengevat als ‘toegankelijkheid’, in de literatuur geconcretiseerd tot wat ik het DODO-principe noem: Drempels-Oppervlakte-Doorgangen-Omloopfactor.

Het letterwoord zou voor zichzelf moeten spreken: geen of makkelijk te nemen drempels, aangename loopvlakken die voor grip zorgen, voldoende brede doorgangen, geen omwegen (en liefst een verkorting van de afstand voor voetgangers, bijvoorbeeld met doorsteekjes).

Ik verklap geen geheim als ik zeg dat er tegen het DODO-principe vaker wél dan niet wordt gezondigd. Ook na duizenden jaren voetgangerservaring blijkt het voor ontwerpers en uitvoerders nog steeds niet vanzelfsprekend om wandelverbindingen te realiseren die én veilig én comfortabel zijn.

Zelfs als we daar wel in slaagden, waren we er trouwens nog niet.

Omgevingen die perfect aan het principe voldoen, zijn niet zelden slaapverwekkend tot zelfs doodvervelend. Van ‘dodo’ naar ‘dood’, soms is het in de mobiliteit maar een kwestie van een volgorde van letters.

Meestal moet je niet ver zoeken naar de oorzaak: als het autoverkeer rakelings voorbijscheert, de lucht niet te ademen is en het verkeerslawaai oorverdovend, welk zinnig mens zal zich dan vrijwillig op straat begeven, laat staan er langer verwijlen dan strikt noodzakelijk is voor de (strikt noodzakelijke) verplaatsingen?

Of anders gezegd: een beleid dat wil dat we meer te voet gaan, kan er niet omheen dat er ook keuzes zullen moeten worden gemaakt in het beleid voor autoverkeer. Ook dat is het STOP-principe: de ‘S’ kan maar floreren als de ‘P’ wordt aangepakt.

Sorry voor wie dit maar een ongemakkelijke waarheid vindt.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Er wordt bij ons momenteel sterk geïnvesteerd in nieuwe voetpaden, maar de achterstand is dusdanig groot dat je dit niet op 1-2-3 weggewerkt krijgt.

    Ik ben sinds bijna een jaar ook vader geworden en de baby elephant walk is mij geen onbekend gegeven. Maar een dergelijke video maken is fijn om het probleem aan te kaarten, maar brengt geen extra centen in de stadskas helaas. Daar ligt het echte probleem: steden en gemeenten moeten besparen, terwijl er belangrijke investeringen moeten gebeuren. Het is dus kiezen voor wat er binnen het budget mogelijk is, maar het dekt de noden helaas niet.

    Beantwoorden
    • Ik zou het erg prettig vinden als ik kon geloven dat budget echt het probleem was/is. Maar dat geloof ik dus niet meer. Natuurlijk is het budget beperkt en is niet alles mogelijk. Maar ook als iets nieuws wordt aangelegd blijkt het vaak nog verre van ideaal voor fietsers en voetgangers. En in veel gevallen heeft dat te maken met de keuzes die men maakt en/of met het gebrek aan kennis van degelijke fiets- en voetgangersinfrastructuur en/of met het gebrek aan aandacht voor de vaak zo belangrijke details en heeft het dus niet te maken met een gebrek aan geld.

      Op dit ogenblik is er niet zo ver van mijn woonplaats (Hoboken) weer een perfect voorbeeld te vinden. Een straat die helemaal heraangelegd wordt (een dure heraanleg vanwege de gigantische rioleringswerken), maar nog voor het af is voorspel ik conflicten tussen de fietsers en voetgangers die enkel te maken hebben met het slechte ontwerp.

      Beantwoorden
      • Er wordt bij ons bij de vernieuwing van voetpaden samengewerkt met drie verschillende diensten: openbare werken, mobiliteit en groenbeleid. Daarbij wordt vanuit elke dienst gekeken naar zaken die voor hen belangrijk zijn: toegankelijkheid, obstakelvrije ruimte, overgangen, onderhoud, waterdoorlatendheid, toegangspoorten tot een wijk of straat, oversteekbarheid, parkeerregime (afschaffen beurtelings parkeren), wijkcirculatie, bushaltes, enz. We merken dat we hierdoor een kwalitatief sterker eindproduct kunnen afleveren. Het is nog niet altijd perfect, maar we groeien hierin.

  2. Het is één groot complot van de autolobby: door het ontmoedigen van voetgangers en fietsers wordt iedereen aangezet om meer auto’s te kopen en vooral te gebruiken. Ook de petroleumlobby zit hierachter, net als de betonbaronnen.

    Beantwoorden
  3. En hier hebben we het alleen maar over de vaste obstakels. Bij een perfect voetpad heb je regelmatig ook nog mobiele obstakels (meestal auto’s). Stel je voor dat hier een moeder met kinderwagen moest uitwijken voor de terreinwagen op het voetpad, ik werd ook bijna van de baan gereden door een verblinde automobilist: https://youtu.be/DgxmmK3BM7I

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: