RSS Feed

Twee soorten veiligheid


Er zijn zo van die beelden die een mens levenslang bijblijven. Bijvoorbeeld dat ene plaatje in het Suske&Wiske-album ‘De Zwarte Madam’ waarop ‘onze helden’ de grens met Nederland overrijden. Aan de Belgische kant bestaat het wegdek uit kinderkopjes en kuilen, aan de Nederlandse kant uit een perfect egaal asfaltvlak. Een artistieke overdrijving uit 1947 die decennia later nog altijd herkenbaar was.

Toch was het een verrassing te ontdekken dat anno 2015 de realiteit alsnog de karikatuur overtreft, zij het dan aan onze zuidelijke landgrens.

Grens

De Fransen zetten ons aan de grensovergang van Oignies-en-Thièrache aardig met de billen bloot: het fietspad houdt plots op en het biljartlaken wordt een puttendeken.

Dat het onderhoud aan Franse kant in orde is, heeft overigens een ietwat donkere verklaring. De weg maakt deel uit van een evacuatieroute voor de kerncentrale van het nabijgelegen Chooz – een gegeven dat aan de Belgische kant kennelijk nog niet is doorgedrongen.

In het licht van de nucleaire actualiteit zouden we kunnen stellen dat deze foto het beeld bevestigt van een land dat ruiterlijk uitkomt voor zijn scheurtjes versus dat van een land dat ze vooralsnog negeert.

Inzichten op vlak van verkeersveiligheid en op vlak van nucleaire veiligheid, blijkbaar dringen ze door met verschillende snelheden.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

Eén reactie »

  1. Dat is dan waarschijnlijk het enigste fietspad in Frankrijk. Tja, als je dat gebruikt is het omdat je anders toch doodgaat van de straling. Want om in Frankrijk met de fiets te rijden moet je echte doodsverachting hebben.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: