RSS feed

Schrikgodin


Citroën pakt op het Autosalon uit met een ‘nieuw merk’: DS. Zoals elke niet-autoanalfabeet weet is dat een verwijzing naar het legendarische strijkijzer (in Vlaanderen), de kikkerbek (in Portugal), de snoek (in Nederland) of de haai (in Duits- en Spaanstalige landen; wat zegt dit over culturen?).

In z’n oervorm ging de wagen door het leven als ‘ID’ (“Une idée? Une ID!”), waarna hij (maar eigenlijk zij) verpopte tot ‘DS’ (“La Déesse de la route”).

Vliegende DS

Hoewel ontworpen door een Italiaanse beeldhouwer (Flaminio Bertoni), weliswaar in samenwerking met de Franse luchtvaartingenieur André Lefèbvre, werd de wagen het symbool van de Franse ‘savoir vivre’ en eigenzinnigheid. De cultuursocioloog Roland Barthes had vooral dit model voor ogen toen hij, wat mij betreft geheel correct, auto’s beschreef als “de opperste schepping van een tijdperk, met passie geconstrueerd door onbekende kunstenaars en geconsumeerd als beeld én als gebruiksvoorwerp door een heel volk dat ze als puur magische objecten beschouwt.”*

Citroën DS kunst

 (erop vertrouwend dat een foto van een schilderij van een auto als een kunstwerk niet als plagiaat wordt beschouwd)

Het is maar de vraag of het nieuwe merk even legendarisch wordt als z’n illustere inspiratiebron. Die kon twee decennia lang op vlak van aërodynamica, comfort en vormgeving als ‘vooruitstrevend’ door het leven gaan. Tot ook zij door de tijd werd ingehaald, wegens te gulzig, te vervuilend, te groot, te lomp, te onvriendelijk voor voetgangers en fietsers.

Het nieuwe DS is het dus aan zichzelf verplicht om een nieuwe vooruitstrevendheid vorm te geven. En op het eerste gezicht lijkt dat, alvast met de op het Autosalon getoonde concept car, te zijn gelukt: de auto als sieraad, eerder dan als vervoermiddel, het maakt kans.

IMG_0867-001

Helaas, zoals zo vaak, is het het tweede gezicht dat het ding de das omdoet.

We hebben het maar even niet over omgaan met schaarse grondstoffen, zuinigheid of emissies.

DS

We houden het basic: ons overgedimensioneerde sieraad blijkt helemaal geen rekening te houden met een uitgesproken 21e eeuws fenomeen als fietsers. Uitstappen aan de fietspadkant lijkt zo niet een onmogelijkheid dan toch een erg onzalig idee.

Of hoe very high (haai?) tech kan falen om aan één van de basisvereisten anno 2015 te voldoen. De zelfverklaarde nieuwe godin van de weg dreigt vooral een schik- en een schrikgodin voor fietsers te zullen worden.

 

 

* Met dank aan Pieter Steinz’ magistrale boek ‘Made in Europe. De kunst die ons continent bindt’, Nieuw Amsterdam, 2014

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Is dat ook een bedrijfswagen?

    Beantwoorden
  2. De tekentafel stond wellicht naast de tafel waar de reclamefilmpjes op uitgedacht worden.
    Daarin heeft de auto ook steeds de zeer onrealistische vrijheid van het alleen zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: