RSS Feed

Goede vaart!


Zeeman

“Waarom fotografeert u mij?,” vroeg de Nederlandse truckchauffeur mij met een vriendelijkheid die, dat kon ik voelen met mijn klompen aan, zo om kon slaan.

Ik had kunnen zeggen: “Ik fotografeer niet u, maar uw truck.” Maar wellicht had hij dat een subtiel onderscheid gevonden dat er in zijn ogen niet eens was. Zo’n trucker is z’n truck. Veel andere keuze heeft hij trouwens niet wanneer hij moet laveren in een stadscentrum met veel mensen.

Ik had, eveneens naar waarheid, kunnen zeggen: “Omdat ik het grappig vind dat een Zeeman met een vrachtwagen komt.” Maar gegarandeerd dat hij zelf de grap daar al lang niet meer van in zag. Als dat ooit al het geval was geweest.

In de plaats daarvan hadden we het over de laad- en losproblematiek in steden: te smalle straten dan wel te brede vrachtwagens en venstertijden versus geraamde aankomsttijden. Omwille van die laatste was er geen tijd om het te hebben over de just-in-time-economie, de dure last mile en de flexibele, volhoudbare alternatieven die er tegenwoordig zijn.

Misschien maar goed ook, want de Zeeman zou smalend hebben besloten dat de beste stuurlui zoals altijd aan wal staan.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Foto’s kunnen bedriegen, want anders zou men toch echt denken dat er achter die vrachtwagen (net rechts ervan) sprake is van kinderarbeid.

    Beantwoorden
  2. Aangezien het woonerf volgens het verkeersbord eindigt achter die Mercedes bestelwagen, staat die daar dan niet in overtreding geparkeerd? Ik kan het niet heel goed zien met dat reclamebord ervoor.

    Beantwoorden

Geef een reactie

