RSS feed

Met een korreltje zout


IMG_8112

 Voorruitperspectiefje van Kristof Mollu (met dank)

Het gevaar om ingesneeuwd te geraken is in de hoofdstad van Vlaams-Brabant sowieso al niet zo groot, maar met de royale porties zout die er gisteren over de weg werden gestrooid is, is het gewoon onbestaande.

Gaat het om ontradend beleid, vanuit de redenering dat een professionele sneeuwvlok wel twee keer zal nadenken voor ze in Leuven voet aan de grond zet? Is het een Tobback-truc om ongezouten kritiek op het stadsbestuur onmogelijk te maken? Of gaat het hier om anti-autobeleid op de lange termijn, erop gericht de vijand ongemerkt weg te laten roesten?

Als je het mij vraagt is het gewoon een kwestie van iemand met een te grote klep bij de strooidiensten.

Een dure grap wel, want zout is niet alleen bij aankoop peperduur. Indirect kost het de wegbeheerder extra centen doordat het schade berokkent aan de weginfrastructuur, het grondwater doet verzilten en de bermflora schaadt dan wel wijzigt (waardoor er bijvoorbeeld langs de Antwerpse Singel planten voorkomen die normaal gesproken alleen in mariene milieus worden teruggevonden).

En alsof dat nog niet genoeg is, blijken vogels te worden aangetrokken door het zout, waardoor ze een zoutintoxicatie oplopen en ‘suf’ geworden vaker overreden worden.*

Of hoe iets wat ogenschijnlijk alleen maar de goede zaak van de verkeersveiligheid dient in realiteit toch heel wat negatieve neveneffecten heeft. Die helaas niet met een korreltje zout moeten worden genomen. 

 

* Geleerd van Luc Vanheerentals, in zijn boek ‘Leven zonder auto’ (uitgeverij Casa Littera)

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Ik betwijfel of het zo snel strooien een positief effect heeft op de verkeersveiligheid.
    Als autobestuurder kan je een vals gevoel van veiligheid krijgen en te hard gaan rijden. Of je snelheid niet of te laat aanpassen op niet bestrooide wegen.
    Ik zat vorige week ook op te kijken (vanop de fiets) toen een stuk van mijn forensroute bestrooid lag (een stuk omweg omdat de steenweg was afgesloten), ik vroeg me af of dat echt nodig was geweest (er lag wel ijs op de autoruiten, maar de weg was droog) en waarom ook zo gul moest worden gestrooid. Zeker in tijden waar op elke euro moet gelet worden.

    Beantwoorden
  2. Het ligt met andere woorden perfect in het verlengde van wat ze in België een mobiliteitsbeleid noemen: het nemen van halfslachtige maatregelen die op korte termijn alleen een tijdelijke oplossing bieden voor autobestuurders…

    Beantwoorden
  3. Ook typisch als het sneeuwt: de sneemruimers duwen de vuile sneeuw van de weg … op het fietspad. Geeft duidelijk aan wat het belangrijkste wordt gevonden.

    Beantwoorden
  4. Er bestaat trouwens een alternatief, dat wel milieuvriendelijk is. Bietensap; dat al wordt gebruikt in onder meer de VS en Canada. Je auto wordt er nog smeriger uitzien, dat kan mensen misschien twee keer doen nadenken alvorens de auto te nemen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: