RSS Feed

Car-Fou


IMG_8451

Een supermarkt in het centrum van het dorp en niet op een invalsweg? Super! Zo versterkt de winkel de centrumfunctie van het dorp, wordt hij makkelijk bereikbaar voor fietsers en voetgangers en zorgt hij voor levendigheid op straat.

In theorie dan toch. Want zelfs wanneer de locatie goed zit, kan zo’n supermarktketen er toch nog in slagen die verdiensten teniet te doen.

 

Een beknopte handleiding:

Stap 1: maak de gevel blind met smalle, ondoorzichtige ramen, barricadeer de vitrine met automaten en kleef de overblijvende ruiten dicht met folie.  Zo wordt elk contact tussen binnen en buiten vakkundig verbannen. Weg ‘ogen’ op de straat, weg dus ook elke sociale controle.

Stap 2: barricadeer ook de voordeur met een bloembak die de voetgangers hindert en hevel de ingang over naar de achterkant. Maak met een grote pijl duidelijk dat de klanten vriendelijk verzocht worden het blokje om te lopen. Verwijs naar een parking en verraad daarmee dat je verwacht dat alle klanten met de auto komen.

Stap 3: zet een bord met de tekst ‘de directie is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen’ op de parking achteraan.

Klaar is Kees. Je zorgt nu voor extra aantrekking van autoverkeer en dus verkeershinder in het dorp. Je hebt nabijheid omgezet in afstand en potentiële levendigheid in een doods gat op het marktplein.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Het STOP-principe, toegepast door Carrefour(t) …

    Beantwoorden
  2. Als de winkel al naar een kruispunt genoemd is … 😉

    Beantwoorden
  3. ongelooflijk, echt niet gephotoshopped ?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: