RSS Feed

Vragen


Een vreemde advertentie was het, vanmorgen in mijn krant: een foto van een bedeesd kijkende man met een wijkende haarlijn die met hangende armen naast een vliegtuigmaquette zit. Uit de tekst eronder leren we dat de man Bernard heet en de CEO van Brussels Airlines is. Hairlines was grappiger geweest, maar het verklaart tenminste de teneergeslagen blik. Die man heeft zorgen, zoveel is duidelijk.

Gelukkig krijgt hij, via de krant, een briefje van een collega-CEO: Wim Maes, Managing Director van Volvo Car Belux. Ook een man met zorgen, maar hij kan het beter verbergen. “Hey Bernard”, zo begint hij zijn epistel en veegt daarmee alle vooroordelen over stijf gehark van tafel. CEO’s onder elkaar, ze spreken elkaar joviaal met de voornaam aan, zelfs al lezen er een paar honderdduizend mensen mee.

Volvopubliciteit

Of dat was toch de bedoeling. Eerlijk gezegd betwijfel ik of dit gelukt is. De brief is gesteld in een Nederlands waar gegarandeerd geen copywriter aan te pas is gekomen (of hij moet een kater hebben gehad). Behalve doorzetters en nieuwsgierige Aagjes zoals ik, heeft volgens mij niemand het verder dan de derde zin geschopt.

Na enig vertaalwerk meen ik te begrijpen dat de ene CEO de andere laat weten dat hij van hem een auto krijgt. Weten we meteen hoe het gaat in de wereld van die grootverdieners. Het gaat dan ook niet over zomaar een karretje. Het gaat om een Volvo XC90 First Edition, meer bepaald het duizendste exemplaar. Aha, vandaar die ‘1000’ op de foto. Ik dacht al.

Bernard wordt verzocht om 16u naar http://www.volvocars.be/volvofindsyou te surfen om daar te vernemen “waarom we nu juist dit nummer voor jullie gereserveerd hebben”. Raar, want het antwoord staat al in de paragraaf erboven: omdat Brussels Airlines van de Europese hoofdstad het centrum van de wereld probeert te maken (klopt: er zijn mensen die daar wakker van liggen) en die hoofdstad ‘1000’ als postnummer heeft. Geef toe: dat is goed gevonden.

Nu ja, zo goed gevonden nu ook weer niet. Want op de website (ik ben écht een nieuwsgierig Aagje) leer ik dat er van de nieuwe Volvo XC90 First Edition maar 1927 exemplaren zullen worden geproduceerd en dat verklaart meteen waarom er voor mij geen Volvootje is weggelegd: mijn postnummer is 2200.

Zou zo’n saaie krantenpagina ook maar één iemand overhalen om de “gloednieuwe XC90 First Edition” te kopen? Bij Volvo zelf moeten ze er ook niet helemaal gerust op zijn geweest. Luttele pagina’s later is er een al wat geiniger foto van ene Ozark Henry. Ook hij is in de prijzen gevallen, zo blijkt: hij mag nummer 1023 gaan ophalen. Waarom 1023? Het antwoord blijft hier wél onvermeld en op de website is het vruchteloos zoeken (al geef ik toe dat ik niet echt héél hard heb gezocht). Gelukkig is Ozark zo sympathiek om het ons op z’n Facebookpagina te verklappen: ’23’ is z’n geluksnummer!

Hoewel: waarom hebben ze hem dan nummer ‘1023’ gegeven, en niet ’23’?

Het is maar één vraag waarmee ik zit. Een andere is of Volvo écht denkt dat het ons de ene dag kan afdreigen met fabriekssluitingen en inleveringen en ons de volgende dag auto’s kan verkopen door ze aan bevriende CEO’s en rockartiesten weg te geven (of te doen alsof)?

En misschien nog de grootste vraag waarmee ik achterblijf, betreft heel specifiek die Volvo XC90: WHY?

Is een brandstofslurpende, CO2 en te veel fijn stof uitstotende, overgedimensioneerde, angst inboezemende tweetonner het soort voertuig waarop een op klimaatverandering en peak oil afstevenende wereld zit te wachten? Of is het voldoende dat een handvol wereldvreemde CEO’s en rockartiesten dat doen?

Als ik mijn vragen in een brief aan Wim Maes zou gieten, zou die mij dan een antwoord sturen?
Hey, Wim?

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Doen Kris, stuur Wim maar een briefje, hij zal zeker antwoorden!

    Beantwoorden
  2. Beste Kris

    Doen!
    Stuur Wim Maes maar een antwoord en zet er mijn naam maar bij.

    Vriendelijke groet
    Bart Verhaegen

    Beantwoorden
  3. Ik vind de trend van steeds grotere, zwaardere, minder aërodynamische en snellere auto’s al langer een vreemde evolutie in een wereld die nu ongeveer oliepiekt, 400 ppm co2 bevat (tegenover 315 in 1960), steeds krapper wordt (vooral in steden) en steeds meer files telt. Alsof je een terminale longkankerpatient nog enkele pakjes extra zware tabak cadeau doet. En dan durven ze er nog een eco-label op kleven: http://www.nl.ford.be/Personenwagens/ecosport-suv

    Beantwoorden
  4. Het groter (langer en hoger) worden klopt. Ondertussen – al is het maar een recent fenomeen – zou de gemiddelde wagen niet meer zwaarder worden. Dit door ander materiaalgebruik en het sterk verkleinen van bepaalde technische onderdelen (abs, …)

    Er spelen nog wel andere factoren mee die het verbruik terug doen stijgen (of minder doen afnemen): http://www.lowtechmagazine.be/2014/09/u-wilt-toch-ook-airco-in-de-auto.html

    Beantwoorden
    • Als voormalig V*lv* eigenaar kan ik begrijpen dat ze die weg moeten geven om er nog van af te geraken … 😛

      De elektronische airco verbruikte niet veel extra eens de motor op temperatuur en de passagiersruimte afgekoeld waren. Wel in de aanloopfase, maar op een tank scheelde dat zo goed als niets.
      0,02 L/100km of 0,4% volgens mijn data.

      Mijn huidig karretje met handmatige airco verbruikt bij 35+°C ongeveer de helft méér op eenzelfde “verstedelijkt” traject – maar eens er ook wat snelweg bij zit, vlakt dat weer volledig uit richting net statistisch merkbaar.
      0,08 kg/100km of 2,2% volgens mijn gegevens.

      Beantwoorden

Geef een reactie

