RSS Feed

Inritdefensie

Geplaatst op

In de oorlog die nu al een eeuw op onze straten woedt, is in- en uitritdefensie een specialisatie apart. De vraag hoe de eigen vluchtweg te vrijwaren houdt menig automobilist uit de slaap te houden. Hier en daar zijn er berichten van mensen die hun garage niet meer durven te verlaten, uit schrik niet meer terug te kunnen.

In de loop der jaren zijn er dan ook verschillende verdedigingsmechanismes ontwikkeld. Het ene al wat onbeholpener dan het andere.

Wat dacht u van dit voorbeeldje, waar de garagegebruiker zich er blijkbaar niet van bewust is hoeveel strijdige signalen de wereld worden ingestuurd: “Welkom, wie hier parkeert wordt weggesleept, tenzij hij deze nummerplaat heeft. En er zijn dan wel parkeervakken, maar maak er alstublieft geen gebruik van.”

Het is een voorbeeld van keuze-architectuur die zich niet van zichzelf bewust is en dus alle kanten opstuitert.

 

Inritvrijwaring (2)

Het voorbeeld illustreert ook treffend hoe zo’n eenvoudige garagepoort of inrit het openbaar domein feitelijk privatiseert: de ruimte ervoor kan voor niets anders meer worden gebruikt. Ze wordt gehypothekeerd door en geclaimd voor privégebruik.

Sommigen gaan daarin nog een stapje verder en breiden de verdedigingslinies uit naar de straat – al dan niet met medewerking van de wegbeheerder. De duur betaalde betonstraatstenen op het openbaar domein worden dan verfraaid met witte verf:

Inritvrijwaring

Waar dat niet kan, helpen alleen de grove middelen. Zoals hier, waar de eigenaar van de garage er van uitgaat dat veel auto’s bestuurd worden door slechtzienden:

Niet parkeren voor de inrit-001

 

Waarmee niet gezegd wil zijn dat een gebrek aan subtiliteit per definitie de originaliteit in de weg moet staan, zoals hier wordt bewezen:

Never Ever

Het mag een wonderlijke mengeling zijn van dreigementen (‘Never ever park here’) en beleefdheid (‘Please, thank you’), dat het geen wonderrecept is blijkt uit het voor alle zekerheid toegevoegde verbodsbordje aan het venster.

Of het helpt, kan worden betwijfeld. ‘Uitrit vrijlaten’ staat er, maar door de toevoeging van een rode rand is dat eigenlijk ‘verboden uitrit vrij te laten’ geworden.

Ben ik nu van slechte wil? Dat is geen excuus. Want uitgerekend de mensen van slechte wil zijn het doelpubliek van de fascinerende discipline van de inritdefensie.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Pingback: Voor alle duidelijkheid | De Andere Kris Peeters

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: