RSS Feed

Met de Franse slag

Geplaatst op

 

 

In het dankwoord van ‘Weg van mobiliteit’ bedankte ik mijn vrienden en kennissen die steevast van vakantie terugkeren met de boodschap dat ze aan mij hebben gedacht.

Meestal was de aanleiding dan één of andere gekke verkeerssituatie. Blijkbaar word ik daar op een of andere manier mee geassocieerd – ik weet ook niet waarom.

Sommige vrienden beweren niet alleen dat ze aan mij gedacht hebben, ze bewijzen het ook. Met foto’s en in dit geval de begeleidende boodschap: “Ik heb jouw bril nog eens opgezet.”

Blijkt dat ook bij onze zuiderburen de creativiteit om het openbaar domein de facto te privatiseren groot is. Of zie ik ten onrechte slechte bedoeling en vullen die Fransen het concept ‘garagepoort’ alleen maar ruim in?

‘Prière de ne pas stationner / Garage’ staat er op de deur van de school. Allicht gaat het om een rijschool waar de kunst van het parkeren tot het uiterste is verfijnd.

Parkeerverbod op deur

Foto Veerle De Maeyer

Of gaat het eerder om parkeren met de Franse slag?

Niet echt, want in de Antwerpse Kempen vond ik dit broertje, al wordt hier nog wijselijk in het midden gelaten of het een auto dan wel een kruiwagen betreft:

IMG_3361

Om in de sfeer van de Wereldbeker Voetbal te blijven: Frankrijk-Kempen 1-1.

Maar dat was buiten de verlengingen gerekend. Want mijn studiegenote scoorde op de valreep nog dit kiekje waarvan ik tot op heden niet terug heb:

???????????????????????????????

‘Sortie de voitures’ – let op het meervoud. Slim trouwens om de luiken te sluiten, zodat het onmogelijk is de bewering op haar waarheidsgehalte te controleren.

Slotverdict: Frankrijk-Kempen: 2-1

Maar het is natuurlijk niet uitgesloten dat er nog een terugmatch komt.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

Geef een reactie

