RSS Feed

Tijdslijn

Geplaatst op

IMG_4486

De wereld is verdeeld in tijdzones. Dat weet het kleinste kind. Maar waar eindigt de ene tijdzone en waar begint de volgende? Dat is een ander paar mouwen.

Slechts heel af en toe worden de grenzen tussen tijdzones zichtbaar. Vandaag bijvoorbeeld was dat het geval. Links van het fietspad is het al 15 juni, rechts is het nog 14 juni.

Hoe ik dat zo weet? Eenvoudig: volgens het bermdecreet is het in Vlaanderen verboden om voor 15 juni bermen te maaien. Dat is belangrijk voor de kwaliteit van de bermen en de biodiversiteit. Twintig jaar geleden wisten ze dat al. En nu de bijenpopulaties met uitsterven bedreigd zijn, weten wij helemààl zeker dat het een regel is die ertoe doet.

Vermits geen weldenkend mens het vandaag dus nog in zijn hoofd krijgt de bermen eerder te maaien dan half juni, kan het niet anders of rechts van het fietspad is het al 15 juni.

Voila.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Marc Vervaeke

    Let vooral op het rechtse “putje”.

    Beantwoorden
  2. Hier rond het Gentse blijkt het op veel plaatsen al sinds ergens eind mei 15 juni te zijn.

    Beantwoorden
    • Dat is ongetwijfeld omdat de bermbegroeiing een gevaar betekende. Dan mag het weer wel. Let wel: wat voor de ene een gevaar betekent, is voor een ander mooi groen langs de kant van het fietspad. Dat hangt vermoedelijk vooral af van hoeveel respect er heerst voor het bermdecreet bij de wegbeheerder.

      Beantwoorden
      • Het veiligheidsmaaien wordt inderdaad vaak als drogreden gebruikt om vroegtijdig te maaien. Dit terwijl in veel gevallen hoge bermbegroeiing net voor een visuele wegversmalling zorgt en daarmee voor lagere snelheid. Die lagere snelheid werkt dan weer net snelheidsverhogend. In situaties dat de begroeiing niet over voetpaden of fietspaden komt maar over een weg met gemengde functie, zou veiligheidsmaaien eigenlijk enkel in de binnenbocht (en mogelijk in de buurt van kruispunten) moeten toegepast worden. Op stukken rechte weg is het erg aannemelijk dat het een tegengesteld effect heeft.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: