RSS Feed

Breed

Geplaatst op

Officieel is dit de uitrit van de fietsenstalling aan het station van Herentals. In de feiten spreken we beter van een doorgangetje. Want dat is wat twee foutparkerende individuen enkele honderden fietsers nog gunden – al was dat dan misschien eerder bij toeval.

03062014752

Het is mooi én wrang hoe twee werelden elkaar hier ontmoeten. Aan de ene kant van de afsluiting de autowereld, waar bijna alles door de vingers wordt gezien (anders zijn politie en parketten overbelast).

04062014753

Aan de andere kant de wereld van de fietsers, waar bordjes de fietser erop attent maken dat foutgeparkeerde rijtuigen onverbiddelijk zullen worden verwijderd (en dat is géén bluf).

Waarbij foutgeparkeerd in dit geval breed mag worden geïnterpreteerd.

Ook fietsers mogen het soms breed hebben, nietwaar?

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Richard Severijns

    Het is mij al jaren geleden opgevallen (vooral in Brussel) dat wanneer het niet fysiek onmogelijk is gemaakt iedere plek waar een auto kan staan een parkeerplaats is. En ook ik zie het iedere dag dat automobilisten iedere plek die daar niet voor bedoeld is gebruiken om te parkeren. Of om te laden en lossen. Snel even flappen tappen? Auto op het fietspad of het voetpad. Want dan staat de auto niet in de weg van de andere automobilisten. Dat die dan wel in de weg staat van de fietsers en de voetgangers… pfff, die fietsers en voetgangers moeten niet zeiken.
    Oplossing voor dit probleem: zet nog een paar paaltjes aan de rand van de straat zodat daar niet meer kan worden geparkeerd en je hebt de brede doorgang die de bedoeling was.

    Beantwoorden
      • Richard Severijns (verkeerskundig ingenieur met Nederlands fietsbloed in de aderen)

        Renaat,

        Ik ken die publicaties van Fietsberaad (heb ze in 2011 gedownload) en de recente houding van de Nederlanders om eens kritisch naar alle paaltjes te kijken. De Vlaamse fietsambtenaar heeft tijdens een excursie naar Den Bosch zelf het gevaar van een paaltje aan den lijve ondervonden. Hij reed ertegenaan en is gevallen. we hebben toen een demonstratie gekregen hoe gevaarlijk die paaltjes kunnen zijn.

        Paaltjes bijlven obstakels waar ook de fietser en de voetganger last van kunnen hebben maar soms zijn ze een noodzakelijk kwaad om erger (lees: ongeoorloofd gebruik van fiets- en voetpad door auto’s) te voorkomen. Natuurlijk moeten die paaltjes dan wel aan eisen voldoen zoals duidelijk zichtbaar en goed aangekondigd.

        Als je echt wilt dat infrastructuur die niet bedoeld is voor auto’s (om erop te rijden of te parkeren) dan kun je niet anders dan dat ongewenste gebruik fysiek onmogelijk te maken en dat kan onder andere door paaltjes te plaatsen. Een verbods- of gebodsbord plaatsen kan natuurlijk ook maar dat zal je moeten handhaven om misbruik tegen te gaan. Een fysieke oplossing handhaaft zichzelf omdat die het misbruik gewoon onmogelijk maakt. En helaas brengt die fysieke oplossing soms oom wat ongemak met zich mee voor de fietser en de voetganger.

        PS. Ik heb helaas nog geen slimme gsm anders had ik al vele “mooie” foto’s kunnen nemen over misbruik van voet- en fietspaden…

      • Richard,

        ik begrijp dat het soms ‘niet anders kan’. Maar dan nog lijkt me het voorstel: “zet nog een paar paaltjes aan de rand van de straat ” niet juist. Dan zou ik pleiten voor het verplaatsen van de paaltjes die er nu staan naar de rand van de weg.

        Al ben ik er van overtuigd dat een systematisch controle en bestraffingsbeleid voor zo’n handelingen wel efficiënt is. Als mensen zouden ervaren dat foutparkeren in Herentals bijna altijd beboet wordt, dan zal dat gedrag snel veranderen. Dat er in veel steden en gemeenten systematisch foutgeparkeerd wordt heeft ook te maken met het gevoel dat men dat onbestraft kan doen.

    • Je neemt me de woorden uit de mond: “op plaatsen waar auto’s kúnnen komen, zúllen ze komen”. Idem voor een mooi smal wandel/fietspad in gravel hier in de buurt: daar heb ik al enkele keren een jongen met zijn liefje in de auto gezien. Kwestie van privacy opzoeken zeker. Dat de ondergrond van die paden niet gemaakt is om het gewicht van een auto te dragen, daar houden ze geen rekening mee. Als iedereen dat zou doen, zouden ze zichzelf en elkaar compleet vast rijden. En als ze een wandelaar of fietser tegen komen zal die nog moeten wijken ook, want de ene kant is er een afsluiting en de andere kant een gracht.

      Beantwoorden
  2. Waar ik doorkan daar rij ik door.
    Waar ik niet doorkan, daar parkeer ik voor.

    Zondagmiddag nog, plaats zat langs de straat, maar mevrouw moest de auto toch maar ff voor de in-, uitrit van het (gescheiden) fietspad plaatsen.

    Beantwoorden
  3. Mochten ze nu eens nagedacht hebben over de positie van de paaltjes, dan zou foutparkeren op die plaats (bijna) onmogelijk worden.

    Beantwoorden
  4. Het blijft een permanente bron van ergernis, dat wildparkeren

    Beantwoorden
  5. Ik heb ooit één agent een boete zien uitschrijven voor een bestelwagen op het fietspad. De agent reed met de fiets. Dat is meteen ook de enige keer dat ik het heb gezien, zolang de politie de auto als enige transportmiddel ziet, gaat er heus niets veranderen.
    Zeker in niet strikt stedelijk gebied, ben je als fietser gewoon vogelvrij. De politie beschermt je niet, maar je kan ook overal aan ontsnappen vermits je onachtervolgbaar bent.

    @Richard: paaltjes+fietskar+hoge snelheid = niet leuk!

    Beantwoorden
    • Richard Severijns (verkeerskundig ingenieur met Nederlands fietsbloed in de aderen)

      paaltjes+fietskar+hoge snelheid = niet leuk!

      Dat kan ik begrijpen want een paaltje blijft een obstakel waar je liever niet mee in aanraking komt (vraag maar aan de Vlaamse Fietsambtenaar). En hoe hoger je snelheid hoe meer schrikruimte je rondom je fiets nodig hebt. Hard in je remmen moeten knijpen omdat je alleen maar langszaam lang het paaltje kunt gaan om een aanrijding te voorkomen is ook niet leuk.

      De ruimte naast een obstakel (ook lantarenpalen en palen met verkeersborden) zal voldoende moeten zijn om op een comfortabele en veilige manier erlangs er kunnen rijden. Dat is in Vlaanderen nog onvoldoende doorgedrongen bij die zogenaamde ingenieurs (ze hebben waarschijnlijk niet meer dan een diploma kleuterschool) die fietspaden ontwerpen. Er zijn er zelfs die de lantarenpalen IN het fietspad laten plaatsen (Brussel; fietspad langs NAVO-tunnel)!!

      Met dit soort ontwerpblunders zouden we constant het meldpunt fietspaden moeten bombarderen. Totdat die “ingenieurs” eindelijk eens begrijpen hoe het wel moet.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: