RSS Feed

Even geduld…

Geplaatst op

Voor de ongeduldigen onder ons, vandaag een bewerkt fragment uit mijn nieuwe boek ‘Weg van Mobiliteit’ in De Standaard, onder de toepasselijke titel: ‘Even geduld‘. Wie na lezing zou denken dat ‘meer geduld’ mijn enige ‘oplossing’ is voor de door onze automobiliteit veroorzaakte problemen, die kan ik geruststellen. Maar om die te kennen zal u vanaf vrijdag (mijn uitgeverij heeft haar naam niet gestolen) wel wat wachtrijen moeten trotseren in de boekhandel. COVER_MOBILITEIT   De cover is een ontwerp van Mario Debaene. De illustraties binnenin, waarover later meer, zijn van de hand van mijn jonge stadsgenoot Ben Peeters.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Komt er ook een elektronische versie van het boek? Dat zou toch wat beter zijn voor de mobiliteit 🙂

    Beantwoorden
  2. Frank Reyniers

    Geachte heer Peeters,

    Ik heb uw boek niet gelezen, ik lees niet graag … Ik heb enkel soms wat kunnen luisteren vanmorgen naar radio 1. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de politici totaal niet luisteren naar anderen hun mening. Vorig jaar september was er een mobiliteitsdebat op Atv met Koen Kennis, Toon Van Wassenberg, Prof Dirk Lauwers en Danny Smagghe. Ik heb die mensen een mail gestuurd met als vb het Park en Ride systeem in Den Haag. Ik weet niet of u dat kent maar het komt hier op neer dat je op de parking in de week 4 eur betaald en 4 personen ! de hele dag gratis kunnen trammen en bussen , in het week-end is dit slechts 2 eur voor 4 personen. Kunt u dat voorstellen dat we zoiets zouden kunnen doen in Antwerpen , dan zou ik van de Park en Ride vanuit Kontich voor 1 eur met de bus in Antwerpen geraken. Geen stress en geen file. Is er dan zo’n groot verschil tussen België en Nederland betreft mobiliteit en openbaar vervoer ? Oh ja, het was enkel de Prof. die het de moeite vond om mij een antwoord te sturen …

    mvg
    Frank Reyniers

    Beantwoorden
    • De P&R in Kontich is bij mijn weten gratis, en een sms-ticket voor de lijn kost u 1.4€: u kan dat dus nu al!

      Het enige wat ik niet weet is of de frequentie van de bussen er voldoende is…

      Beantwoorden
  3. Geachte heer Reyniers,

    Een antwoordje. Kort, want ik heb niet veel tijd en u leest niet graag 😉
    En het antwoord staat al in mijn boeken, zij het misschien vooral tussen de regels. Park&Rides: mooi. Openbaar vervoer dat goedkoper is dan autogebruik: ook mooi. Maar niet zaligmakend. Park&Rides zijn er in de eerste plaats voor mensen van buiten de stad. Te veel klemtoon leggen op P&R’s houdt het risico in dat er te weinig aandacht gaat naar de duurzaamste mobiliteit van allemaal: nabijheid (lees: de stad, waar veel functies gemixt zijn en dichtbij). Nog een nuancering: zowel ruimte (bv. voor een parking) als vervoer (in casu openbaar vervoer) is schaars. Het kan dus niet (bijna) gratis worden weggegeven, want dan wordt ermee gemorst. Een goede regel is evenwel: zorg ervoor dat het gebruik van de P&R goedkoper is dan met de wagen de stad inrijden. En zorg er bij voorkeur voor dat die keuze de snelste is. P&R’s veronderstellen dus ook maatregelen om de doorstroming voor het openbaar vervoer te verbeteren én te bevoordeligen tegenover de doorstroming van concurrent auto.

    Vriendelijke groet,

    Kris

    Beantwoorden

Geef een reactie

