RSS feed

Muurflora

Geplaatst op



Citroënreclame

Had iemand nog een bewijs nodig van mijn menselijkheid? Zo ja, hier is er één: hoe zeer ik mij ook erger aan de dikke laag van oppervlakkigheid die onze maatschappij bedekt en die zichzelf publiciteit noemt, zo vertederd raak ik wanneer de stad weer eens vervelt en zo’n oude reclame onverhoeds tevoorschijn komt. Ontroerend hoe die dan meteen opnieuw probeert te overtuigen van de zegeningen van een bepaald product – alsof de wereld al die tijd heeft stilgestaan.

Nu, dat heeft hij niet. Muuradvertenties worden er vandaag de dag niet meer gemaakt en dat mag symptomatisch heten voor de snelheid van onze tijd. Publiciteit vandaag is per definitie vluchtig, want gedoemd om de tredmolen van de vernieuwing te blijven volgen. De nieuwe Golf, is dat de Golf VI, de VII of waren we al aan de VIII? Het voorbeeld is gekozen met mededogen: de Golf is één van de schaarse auto’s die al 40 jaar hetzelfde heten.

Het fenomeen van de muuradvertenties is nauw vervlochten met de opkomst van de moderne verplaatsingsmiddelen. Eerst van de trein, die de reclame voor afspanningen en hotels in de buurt van stations tot een vertrouwd verschijnsel maakte (voor een voorbeeldje, zie mijn eerdere blogje Intelligent). Daarna van de automobiel, waardoor reclame voor olie- en benzinemerken, dan voor banden en auto’s, daarna voor aperitieven, chocolade en koekjes en ten slotte voor ongeveer alles, uitgesmeerd werd over het hele land. Want die automobiel, die kwam letterlijk overal. En dus kwam ook de reclame overal.

Was het ooit de kunst om blinde gevels te ontdekken en die in te palmen voor het eigen merk (op het uitgestrekte Franse platteland leidde dat tot een ware strijd tussen de muurschilders, de ‘pignonistes’, vertelt Kees van Kooten in zijn heerlijke boek ‘Hartstochtjes’ (De Bezige Bij, 2012)), vandaag zijn we op het punt gekomen dat adverteerders schaamteloos gevels blind màken in naam van de reclame. (zie het eerdere bericht  Blinde gevel ) Ideaal zijn dan digitale reclameschermen, want die zijn als enige in staat de ingebouwde veroudering van de hedendaagse producten bij te houden.

Toch mooi hoe zelfs stomme, blinde muren ons veel kunnen vertellen over onze maatschappij.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: