RSS Feed

Als olie broodnodig is geworden


Hoe vaak kreeg ik het verwijt al niet te horen: ‘U bent een autohater!’

Alleen maar omdat ik er mijn missie van heb gemaakt te wijzen op de onbedoelde kwalijke neveneffecten van de auto én op het feit dat we er zo afhankelijk van zijn geworden dat het ons binnen niet al te lange tijd zuur zal opbreken. Daarvoor hoef je niet eens de wetenschappers van het International Panel on Climate Change (IPCC) te volgen. Een beetje gezond verstand volstaat. Als wij onze hele samenleving op olie bouwen en als de olievoorraad eindig is, dan loopt dat een tijdje gesmeerd (heeft u hem?), maar eerder vroeg dan laat loopt het faliekant af.

In afwachting van die tragedie zit ik met het drama dat ik geen autohater ben. Integendeel zelfs. Ik hou van auto’s. Als ik op vakantie ben en er is een automuseum in de buurt, dan ben ik niet te houden.

Erger nog. Toen ik enkele jaren geleden op een regenachtige dag in Zuid-Frankrijk naar een automuseum trok in de hoop daar enkele zeldzame Matra’s te zien, was ik oprecht teleurgesteld toen het oldtimermuseum plaats had gemaakt voor… een ecomuseum.

Nee, wat mij betreft is het duidelijk. Auto’s horen thuis in het museum (we kunnen er niet genoeg zorg voor dragen) en alles wat ‘eco’ is hoort thuis daarbuiten (om precies dezelfde reden).

IMG_2632

Ik ben geen autohater. Mijn kinderen begrijpen dat beter dan wie ook.

En dus weten ze dat ik met vaderdag als een klein jongetje blij ben met een autootje dat op boterhammen met confituur rijdt. Zero emissies, hier en daar een kruimel niet te na gesproken.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Als gezinnen zouden investeren in hun eigen energievoorziening in plaats van in een auto (of twee), dan is dat een veel betere investering waarmee je voorbereid bent op de toekomst, waarin fossiele brandstoffen steeds duurder zullen worden. De dalende tewerkstelling in de Belgische auto-industrie kan opgevangen worden door nieuwe jobs in de hernieuwbare energiesector (met weing omscholing).

    Zoals econoom Jeremy Rifkin zegt:

    “Globalisering vereist goedkope energie. Breng je kapitaal naar goedkopere arbeidsmarkten. Laat je spullen daar produceren en haal ze terug, want energie is goedkoop. Maar toen de olieprijs boven de 50 dollar per vat kwam, steeg de inflatie. Van voedselprijzen tot brandstofprijzen. Toen olie 147 dollar per vat kostte, in juli van 2008, sloeg de crisis toe. De economische motor van de globalisering liep vast bij 147 dollar per vat. De inflatie werd zo hoog dat mensen niets meer kochten. 60 dagen later sloeg de crisis toe, want die bedrieglijke op krediet gebaseerde leencultuur liep vast. Als de motor stopt, storten 60 dagen later de financiële markten in.

    Mensen moeten begrijpen dat alles is gebaseerd op fossiele brandstoffen: Onze petrochemische kunstmest en pesticiden. Bijna al onze farmaceutische producten. Praktisch al onze kleding. Energie, transport, gas, licht, alle bouwmaterialen. De hele beschaving is gebouwd op de koolstofcomposieten uit het Jura. Nu ging de olieprijs omhoog, met de gas-, kolen- en uraniumprijs in z’n kielzog. Dus die 147 dollar per vat raakte de prijzen in de hele aanvoerketen. De motor sloeg af, en de energieprijs daalde weer. Ik noem dat piekglobalisering. We kennen nu de grens van globalisering op basis van conventionele brandstoffen. Die lopen op hun eind. Niemand gelooft nog dat kolen, olie, gas en uranium de toekomst hebben. Hun infrastructuur ligt aan de beademing. En 147 dollar per vat olie vormt dus de grens van de globalisering. Die stokt als de prijs zo ver stijgt.”

    Volledig: http://youtu.be/m9wM-p8wTq4

    Beantwoorden
    • Was het maar waar dat ‘niemand nog gelooft in kolen, olie, gas en uranium’ als energiebron van de toekomst. Hoeveel mensen zijn er niet nog van overtuigd dat er wel andere oliebronnen gevonden zullen worden, dat schaliegas en fracking ons nog lang zullen helpen of dat we volle bak moeten inzetten op kernenergie?

      Beantwoorden
  2. Ik heb indertijd landbouwschool gevolgd.
    Daar heb ik geleerd dat je niet aan roofbouw mag doen.
    Wat je van het veld haalt moet je er ook weer instoppen.
    Dat is een logica die staat als een huis.
    Dus na iedere oogst moet je weer bemesten wil je je veld gezond houden en nieuwe oogsten kunnen halen. Dit is gezond boerenverstand en de jaren dat ik landbouwer was heb ik dat (met succes) ook toegepast.

    Als we naar de wereldeconomie kijken draait alles op roofbouw.
    We pompen al jaren olie uit de grond geven niets in ruil.
    En we blijven, tegen beter weten in, verder bouwen op die roofbouw.
    Het is niet of maar wanneer de hele zaak compleet in de soep gaat draaien.

    Natuurlijk zijn er veel mensen die dat niet graag horen.
    Natuurlijk zijn er veel mensen die je een autohater vinden,
    het probleem is dat er, spijtig genoeg, veel waarheid in je verhaal steekt.
    En …de waarheid kwetst…

    Beantwoorden
  3. Gilbert Embrechts
      • Gilbert Embrechts

        ok whatever, ik reageer toch, ik kan het niet laten 🙂

        Heel goeie en boeiende artikels, maar dat was mijn punt niet. Tenzij andere Kris mij iets over elektriciteit leert dat ik nog niet wist, loopt er geen olie door de elektriciteitsdraden van mijn huis (dat zou het zijn!). Sommige auto’s zijn dus niet afhankelijk van die olie.

        Kris haalt voor mij gewoon alweer het niveau van Filip Dewinter (“alle Marokkanen buiten” maar “ja, die ene geïntegreerde en werkende, ja die niet natuurlijk, die is niet echt een probleem maar dat bedoelde ik ook niet bla bla bla”). En roept dus ook dezelfde walging op, ik kan het niet helpen… En dan verwondert het hem dat ze naar hem “autohater” roepen zoals ze naar Filp “racist” roepen.

        Dat elektrische wagens het uiteindelijk niet gaan worden, is goed mogelijk, ik heb geen idee. Ik denk alleen dat vandaag niet iedereen de trein altijd op kan of de bus kan nemen, dat niet iedereen aanleg heeft om wielerterrorist te worden en dat ons wegennet nog niet klaar is voor sommige alternatieven (de site waar je naar verwijst heeft het nogal voor – elektrische – ligfietsen, ik vind die dingen nog gevaarlijker dan een troep bierbuiken op een koersfiets).

        In dat kader zou ik liever hebben dat bompie zijn 30 jaar oude Mercedes waarmee hij naar de Colruyt rijdt omruilt voor een actueler exemplaar, of waarom niet iets elektrisch. Moeten er morgen een miljoen elektrische wagens in ons land rijden? Nee, dat kan onze infrastructuur inderdaad ook niet aan. Maar misschien dat de oplossing wel organisch kan groeien, en daarmee de technologische ontwikkeling stimuleren en daarmee oplossingen aanreiken die we vandaag nog niet kunnen bedenken.

        Die oplaad- en opslagtechnologieën kunnen ook in een elektrische (lig)fiets gaan, in een elektrische bus… De vergelijking voelt een beetje wrang, maar oorlogen en wapenwedlopen hebben ons ook een hoop vooruitgang geboden die anders een pak trager zou zijn gegaan. Niet dat ik oorlogen aan wil gaan moedigen, maar dan is een “elektrische auto” toch wat minder schadelijk als “collateral damage”.

        Ik ben trouwens wel graag optimistischer dan de artikels die jij citeert. Ik zie dat een technologie die 100 jaar geen enkele aandacht heeft gekregen, toch de opslagcapaciteit 8x heeft verbeterd. Doe er nog eens 100 jaar bij (hopelijk veel minder lang) en wat we hier schrijven zal voor het nodige gegniffel en gegrinnik zorgen, in Bokrijk.

        Hetzelfde geldt trouwens voor “cradle to cradle”: als je de recyclage-evolutie bekijkt van de voorbije 20 jaar in ons land, dan kan je toch alleen maar vaststellen dat we daar aan een gigantische ommeslag bezig zijn. We zijn er allesbehalve, producenten zouden een pak beter kunnen en recyclagebedrijven zijn vandaag nog teveel omgebouwde afvalverwerkingsbedrijven. Maar ook daar ben ik zeker dat ik het nog ga meemaken dat men erover verbaasd (verontwaardigd zijn we nu al) zal zijn dat we ooit “afval” gewoon op een hoop of in de zee kieperden.

        Ik denk trouwens dat er ondertussen al zaken in ontwikkeling zijn die de problemen in de artikels proberen op te lossen. Ik zie fantastische ontwikkelingen in de solar power races elk jaar opnieuw (vooral de cruiser van het team van Eindhoven vorig jaar bijvoorbeeld maakte bij mij een gigantische indruk), en men is ernstig bezig met het “opladen tijdens het rijden of aan stoplichten”. Ik kijk ook met grote belangstelling uit naar de formule E.

        Sorry voor mijn optimisme.

Geef een reactie

