RSS Feed

La


Ronald Snijders en Fedor Van Eldijk schreven een heerlijk boekje: De Alfabetweter* (Uitgeverij De Harmonie). Ondertitel: “1000 nieuwe woorden die het niet gaan redden”. Wie nog nooit een woordenboek van a tot z gelezen heeft: hier ligt een gouden kans, want het zal geen opgave zijn.

Een boekje dat begint met een legende waarin verduidelijkt wordt dat ‘afkortin’ staat voor ‘afkorting’, het moet al gek lopen voor dat helemaal niks blijkt te zijn. Maar het maakt de gecreëerde verwachting helemaal waar. Het is lachen geblazen en daar kan het feit dat het af en toe iets te ‘Hollands’ is (wat leidt tot soms vreemde toekenningen van geslachten aan de nieuwe woorden) weinig aan afdoen.

Enkele mooie voorbeeldjes die aansluiten bij ons thema:

antibleem: oplossing.

misschienist: (spoorjargon), iemand die wellicht de trein gaat besturen

sneltreinvaart: hoge snelheid waarmee men op weg is naar het volgende oponthoud

En om te bewijzen dat het boekje inspirerend is, doe ik vandaag een suggestie voor een nieuw woord, of beter een nieuwe betekenis voor een bestaand woord waarvan we mogen hopen dat ze het niet hoeft te redden.

IMG_2576

La: (v) -‘s, laan die gehalveerd is door verwijdering van de bomen aan één zijde

 

* Met dank aan mijn oudste broer om het boekje aan mij cadeau te doen.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Dat lijkt me nou erg leuk! Zodra ik weer wat geld heb ga ik meteen dat boekje kopen, ik zet het bovenaan mijn lijstje 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

