RSS feed

Oversteekinstallatie

Geplaatst op

 

 

De gemiddelde snelheid van een voetganger is een kleine 5 kilometer per uur. Een afstand van 7 meter, de gemiddelde breedte van een rijweg, kan hij dus overbruggen in ongeveer 5 seconden.

In theorie dan toch. Want in de praktijk blijkt dat soms tegen te vallen. Het vanzelfsprekende en eenvoudige blijkt dan soms heel ingewikkeld te worden. Zodat het niet langer voor iedereen is weggelegd.

Barrière (4)-001

 

Oversteekinstallatie: uitgerust met bord, verfstrepen, gemachtigd opzichter, schuilhuisje.

Bekijken we even bovenstaand tafereel, geplukt uit zomaar ergens een dorp in Vlaanderen.

Er is een tijd geweest dat oversteken iets was wat je zonder nadenken kon doen. Het was vanzelfsprekend en iedereen kon het doen, op gelijk welke plaats en op gelijk welk moment, zo traag of zo snel als hij of zij zelf kon of wou.

Door de komst van de Auto is diezelfde activiteit een hele onderneming geworden waarbij aardig wat denkwerk te pas komt.

Om te beginnen mag er niet meer zomaar overal worden overgestoken. Een zebra mag dan vriendelijk lijken voor voetgangers, in de feiten zorgt hij ervoor dat een zone van 60 meter (30 meter voor en 30 meter na de zebrastrepen) een no go-area is voor deze categorie weggebruikers. Ze mogen alleen nog op de streepjes stappen. Het maakt dat de voor de voetganger te overbruggen afstand kan oplopen van 7 meter tot 37 meter (15+ 7 +15). De initieel benodigde vijf seconden worden er dan opeens vijfentwintig. Zelfs als de voetganger dus niet moet wachten tot auto’s hem voorrang verlenen, wordt de tijdswinst van het autoverkeer dus betaald met tijdverlies voor de voetganger. Naar analogie met ‘fileleed’ zouden we kunnen spreken over ‘oversteekleed’. De kostprijs daarvan voor de economie is merkwaardig genoeg nog nooit berekend.

Overigens heeft men er hier kennelijk weinig vertrouwen in dat automobilisten altijd keurig voorrang verlenen. Anders had men niet de moeite genomen om een ‘klaarover’  of ‘gemachtigd opzichter’  in te schakelen. Haar aanwezigheid geeft aan dat wat ooit letterlijk ‘kinderspel’ was, nu een complexe verkeerstaak is geworden die kinderen en ouderen niet meer aankunnen zonder begeleiding. De vrijheid van de automobilist wordt hier dus betaald door een grotere onvrijheid en afhankelijkheid voor andere weggebruikers.

De gemachtigd opzichter (m/v) is door de politie opgeleid om mensen te helpen zich van A naar B te begeven (of van B naar A, dat is dezelfde cursus). Zij is daarvoor beëdigd, uitgedost (in fluo) en uitgerust (met een bordje). Soms wordt zij daarvoor betaald (gemeenschapsgeld), soms doet ze het gewoon vrijwillig en voor niks (gemeenschapsdienst). In ieder geval is hier al het besef doorgedrongen dat we zuinig moeten zijn op zo’n mensen die een zware verantwoordelijkheid dragen in ondankbare omstandigheden. Men is dan ook zo attentvol geweest om ook in een schuilhuisje te voorzien.

 

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Ik vind het nog erger dan het op het eerste zicht lijkt: een oversteekplaats voor voetgangers aangelegd in een straat zonder voetpaden. De voetgangers moeten de afstand tot de oversteekplaats maar afleggen op het fietspad of door de grassige berm. Heel het straatbeeld ademt autodenken uit.
    Fietsers mogen al blij zijn dat het schuilhuisje niet op het fietspad werd geplaatst.

    Beantwoorden
  2. Nog niet zo lang geleden was een mens te voet de normaalste zaak van de wereld, we lopen al tienduizenden jaren zo rond. Nu is het een ‘voetganger’ geworden, iemand die zich nog op eigen voeten voortbeweegt. Nu is het samen met een fietser een ‘zwakker weggebruiker’ geworden, terwijl zij zich wel op eigen kracht en door weer en wind voortbewegen, wie is er dan eigenlijk de zwakke? Nu zijn het vervelende obstakels geworden, waarvoor automobielen moeten vertragen tot 30 km/u, of zelfs even helemaal moeten stoppen. Zo’n bord van overstekende voetgangers doet me soms denken aan borden van overstekend wild. Overstekend wild is er nog amper, die zijn nu vervangen door ‘voetgangers’. Roofdieren zijn vervangen door snel bewegende stalen gevaartes. En de bull-bars op sommige SUV’s dienen nu om de auto tegen dat nieuwe overstekende wild te beschermen. Het is ook een vorm van onnatuurlijke selectie, een kleine oude dame kan nu zomaar een jonge fitte man van de kaart vegen, alleen maar door in zo’n auto een pedaal wat dieper in te duwen.

    Beantwoorden
    • Een mens zou gaan verlangen naar de invoering van een ‘Red Flag Act’ zoals deze ooit bestond in Groot-Brittannië. (De verplichting om niet door paarden, ossen, mensen, …getrokken voertuigen te laten voorafgaan door iemand met een rode vlag om andere weggebruikers voor het ‘aanstormende’* gevaarte te verwittigen. (Waarbij ‘aanstormend’ natuurlijk zeer relatief was gezien er iemand voor moest lopen.)

      Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: