RSS Feed

Staat de auto al binnen?

Geplaatst op

Grasduinen in mijn archief kan leerrijk zijn. En ontmoedigend.

Kijk wat ik terugvond, een artikel van dik twintig jaar geleden in Knack (Knack Cahier, 5-11 januari 1994, blz. 16-19) over mobiliteit, van ene Peter Renard. De titel zou vandaag ook nog boven een Knackartikel kunnen staan: ‘Het perron ligt te ver.’

Aan het woord komt Hans Verbruggen, ooit de openbaar vervoer-specialist van Langzaam Verkeer. Hij presteerde het om zo wat alle dienstroosters van treinen én bussen in dit land uit het hoofd te kennen. Misschien overdrijf ik, maar niet zo heel veel.

De laatste jaren is Hans wat uit het zicht verdwenen. Dat is jammer, want hij had/heeft heel wat te vertellen, soms met een sarcastische ondertoon die me deed denken aan die andere Hans, Dorrestijn.

Lees mee wat Hans Verbruggen in 1994 vertelde over het ruimteverbruik van de auto: “Met de auto is het stedelijk vervoersprobleem niet oplosbaar. In hoeveel klassieke huizen met twee verdiepingen is de woonkamer niet geëlimineerd voor een garage? De bewoners verhuizen naar een achterkamertje of een eerste verdieping om de mooiste plaats van het huis aan hun wagen te geven.”

IMG_7586

En dan, het helaas ideale onderschrift voor deze foto: “Erger nog, maar amper zichtbaar, zijn de prachtige binnentuinen die tussen de grote woonblokken in de steden zijn verdwenen.Tuinen zo groot als een kwart stadspark zijn er vervangen door roofingdaken. Daaronder wonen auto’s. Daar is drie kwart van het groen in de stad verloren, niet in straten en op pleinen.”

Hans heeft nog altijd gelijk. Helaas.

En ik realiseer me nu waarom ze dit soort gebieden ‘binnengebieden’ zijn gaan noemen: omdat alle ‘buiten’ er ‘binnen’ is geworden.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Bewonder toch de mooie groene perkjes naast de autowoningen, afgezet met paaltjes om te verhinderen dat ook daarover zou gereden worden als twee ‘bewoners’ elkaar moeten kruisen.

    Beantwoorden
  2. Nog een geluk dat een auto niet meer vraagt dan een “slaapkamer”.
    Als je bekijkt hoeveel tijd de auto in de “slaapkamer” aan het “slapen” is zijn die huisjes wel verantwoord. Anderzijds een mens die zolang “slaapt” krijgt de stempel een luiaard te zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: