RSS Feed

Advertentie met een lookadem


IMG_1363

Ik geef toe: het verschil tussen de redactionele en de commerciële bijdragen over auto’s is dezer dagen niet altijd even gemakkelijk te maken. Autojournalisten zouden in een ander tijdperk hagiografen zijn geweest. Maar het is niet over deze positief ingestelde mensen dat ik het nu wil hebben.

Wel over hun partners in crime, de marketingjongens (m/v) die graag de grenzen verkennen van het bruin bakken. Raar maar waar: eigenlijk doen ze dat op een subtielere manier dan de zogenaamde journalisten die hun idolatrie tot steeds waanzinnigere hoogten stuwen met hun onuitputtelijke voorraad superlatieven.

Wat te denken van bovenstaand huzarenstukje van Ford, dat sympathieke bedrijf dat de Vlaamse Regering zo lang aan het subsidielijntje hield om dan uiteindelijk toch maar te besluiten de deuren te sluiten en de bedrijfsterreinen te verkopen voor één symbolische euro (waarbij wijselijk wordt gezwegen over de meer dan honderd miljoen die de sanering zal kosten)?

Op het eerste gezicht is er geen vuiltje aan de lucht. (Dat is er trouwens nooit in autoreclames, let daar maar eens op.) We zien twee auto’s die toevallig naast elkaar geparkeerd staan, toevallig op een strand met uitzicht op de oneindige einder. Auto’s? Toevallig? Bij nader inzien niet echt. De ene auto is eigenlijk geen auto. Het is een racemachine die niet op de openbare weg mag rijden. En trouwens ook niet op een strand. Dat mag die auto ernaast trouwens ook niet. Maar die staat daar niet toevallig natuurlijk. Wat de bedenkers beoogden was immers een sterk beeld – niet zo maar een foto van twee vierwielers.

Het sterk beeld suggereert meer dan het laat zien: schone lucht, ruimte, oneindigheid, grenzeloosheid en vrijheid (geen regels, en al helemaal geen verkeersregels), sportiviteit (want kijk, er is daar ook nog een dame die net terug komt van het surfen) en nog meer sportiviteit (want racen is een sport, toch?) en, last but not least, snelheid.

Het opschrift fungeert als bindtekst: “Zelfde motor. Andere look.” Waarmee wij allemaal begrijpen: het rechter exemplaar is even performant als het linker. Dat staat niet op de regels, maar ertussen. En op het beeld natuurlijk, dat meer zegt dan 100.000 woorden.

Goed gevonden, vind ik. En ook wel: knap gedaan. En: subtiel gespeeld.

Maar mijn mening doet er natuurlijk niet toe. Wel die van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame en meer bepaald die van Febiac, de sectororganisatie die sinds 1 september 2008 over een eigen ‘Code inzake reclame voor motorrijtuigen, hun onderdelen en toebehoren’ beschikt.

De invoerders die deze gedragscode ondertekenen (waaronder Ford) “beschouwen de code als een bijdrage vanwege de sector van de motorrijtuigen tot het actieve streven naar een betere veiligheid van alle weggebruikers en het beschermen van het leefmilieu.” Da’s mooi: een betere veiligheid van alle weggebruikers en milieubescherming, zijn we daar niet allemaal voor?

Daarvoor hebben de heren (m/v) een aantal regeltjes opgesteld:

Bijvoorbeeld Artikel 1: “Reclame mag snelheid, in het bijzonder de topsnelheid, niet als argument gebruiken of haar verleidelijkheid suggereren. Hetzelfde geldt voor de kracht, het acceleratievermogen, de remkracht of elke andere eigenschap van een voertuig als zij verwijzen naar snelheid.”

Doet deze reclame dat, snelheid als argument gebruiken of haar verleidelijkheid suggereren? Mwa. Niet expliciet.

Maar Artikel 1 gaat verder: “De verbintenis slaat op elk onderdeel van de reclameboodschap: tekst of gesproken boodschap, visuele uitdrukking (foto- of filmbeeld).” Het impliciete telt dus ook mee.

Artikel 3 is ook interessant om lezen: “Beelden van of zinspelingen op wedstrijden, rallyes, enz. zijn toegestaan op voorwaarde dat het gebruik ervan ondubbelzinnig is. Voertuigen en onderdelen of toebehoren moeten getoond worden zoals zij gebruikt en zichtbaar zijn tijdens de race. Er moet er uitdrukkelijk op worden gewezen dat gewone seriewagens niet ontworpen zijn om in het dagelijkse verkeer als wedstrijd- of rallyewagens te worden gebruikt.”

Doet deze reclame dat? Mwa. Niet expliciet. Er wordt een link gelegd tussen een gewone seriewagen en een racewagen: ze hebben meer gemeen dan je denkt, zegt de tekst.  Niks verkeerds mee gezegd, toch?

Artikel 4 dan: “Reclame mag niet aansporen tot buitensporig gedrag dat schadelijk is voor het milieu. Reclame mag een plaats, die duidelijk niet tot het wegennet behoort, afbeelden om eigenschappen van een voertuig, een onderdeel of een toebehoren voor te stellen of te beschrijven, op voorwaarde dat hetzij door de tekst, hetzij door het visueel:

– het privé-karakter van de plaats ondubbelzinnig naar voor komt, of dat

– de plaats duidelijk ontoegankelijk is voor gewone weggebruikers, of dat

– het voorgestelde gebruik op de aangegeven plaats duidelijk toegelaten is.”

Is dat hier het geval? Dit lijkt me een duidelijke geval. Behoudens hier en daar een uitzondering (die dan uitvoerig aan bod komt in de reisboekjes), zijn auto’s op stranden niet toegelaten. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat het hier zo’n randgeval betreft: zo’n parking aan de rand van. Maar dan had een P-bord wel een nuttige aanwijzing geweest om alleszins in de geest, maar eigenlijk ook in de letter (derde puntje) van Artikel 4 te blijven. Quod non. Trouwens: als het inderdaad een parking is, dan is het een openbare weg, en dan zou is de racewagen daar niet op zijn plaats.

Over naar Artikel 6: “Reclame mag in tekst, beeld of geluid geen gedrag beschrijven of weergeven op de openbare weg waarbij de verkeersregels of de veiligheidsvoorschriften worden overtreden. Zij mag ook niet tot zo’n gedrag aansporen.”

Het moet dus wel zijn dat hier niet foutgeparkeerd wordt. Misschien gaat het om een privéparking aan een privéstrand. Dan valt het toch nog tegen met die oneindigheid, ruimte en grenzeloosheid.

Maar zoals gezegd: wie ben ik? Ik heb de advertentie dus even voorgelegd aan de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame en die heeft me binnen de week gerustgesteld: er is hier geen vuiltje aan de lucht.

Maar had ik dat zelf ook al niet gezegd?

 

——————————

Het letterlijke antwoord van de JEP:

 

“De Jury heeft kennis genomen van de advertentie in kwestie. Zij is van mening dat deze snelheid niet als argument gebruikt en evenmin verwijzingen naar snelheid bevat.

 

De Jury is derhalve van oordeel dat de advertentie geen inbreuk uitmaakt op artikel 1 van de Febiac-code.

 

Wat artikel 3 van de Febiac-code betreft, is de Jury van mening dat deze advertentie geen wedstrijd of rally uitbeeldt of oproept en zij derhalve geen inbreuk uitmaakt op artikel 3 van de Febiac-code.

 

De Jury is eveneens van oordeel dat deze advertentie in overeenstemming is met de bepalingen van artikel 4 van de Febiac-code die het afbeelden van een plaats die niet tot het wegennet behoort reglementeren.”

 

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

 

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Wordt het niet hoogtijd om de advertentie ruimte voor auto’s voor, op zijn minst, een derde laten innemen door een tekst (ofwel visueel: krant, tv, ofwel gesproken: radio) “autorijden schaadt de algemene wereldgezondheid”.

    Beantwoorden
  2. En kijk, het gaat om de EcoBoost. Dus eigenlijk doe je het milieu nog een plezier door daarmee kilometers te gaan malen.

    Toch?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: