RSS feed

De juiste richting?

Geplaatst op

Fietsmetrichtingaanwijzer1

 

Eén van de nieuwigheden die ik zag op het Velocitycongres in Wenen: de ‘Blinkergrips’ oftewel richtingaanwijzers voor de fiets. “Beter voor de zichtbaarheid bij duisternis”, zei de verkoper, “en je hoeft je stuur niet los te laten om een richtingverandering aan te geven.”

Klinkt goed, maar ik ben niet overtuigd. Over het energieverbruik (verwaarloosbaar, maar het zijn wel weer batterijen die uiteindelijk op de afvalberg terecht komen) wil ik nog wel heen stappen.

Fundamenteler is de vraag of het geen nieuwe valstrik van de risicohomeostase is: als automobilisten op termijn verwachten dat alle fietsers keurig hun richtingaanwijzers gebruiken vooraleer ze afslaan, zullen ze (nog) minder rekening houden met iemand die uitwijkt. Dat was destijds precies de motivering van minister Dehaene om het verplichte ‘arm uitsteken’ af te schaffen.

Bovendien: is het wel zo verstandig om iets wat we met ons eigen lichaam kunnen doen te gaan delegeren aan de techniek? Wordt fietsen, waarbij het kunnen communiceren van mens tot mens één van de grote troeven is, op deze manier niet een beetje ontmenselijkt?

En hebben we niet eerder nood aan de omgekeerde evolutie: dat auto’s wat ‘menselijker’ worden en dus iets meer gaan lijken op fietsen?

Fiets met richtingaanwijzers

Zou een omgekeerde

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Het wordt gewoon tijd dat we onze auto’s downsizen – en nog belangrijker – vertragen. Auto’s zijn vanuit veiligheidsoverwegingen steeds zwaarder geworden. Een middenklasser woog vroeger 900 kg nu 1400 kg. Als we de snelheid van wagens zouden beperken (tot 60 of 70 km/h) zouden we die voertuigen perfect veilig kunnen maken met véél minder gewicht.

    Beantwoorden
  2. Ik ben zelfs niet zeker of richtingaanwijzers op rijwielen eigenlijk wel toegelaten zijn door onze wegcode. In artikel 29 staat immers:

    Artikel 29. Gebruik van de lichten: algemene regel
    Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto’s of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.

    “dit reglement” = de wegcode, en in artikel 30 staat:

    Artikel 30. Gebruik van de lichten: voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen
    Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt
    1° bereden rijwielen:
    vooraan, een wit of geel licht;
    achteraan, een rood licht.

    Deze verlichting wordt nog wat meer gedetailleerd in de artikels 82.1.1 en 82.1.2, maar nergens in de wegcode worden richtingaanwijzers voor rijwielen voorgeschreven noch voorzien. Dus … ?

    Beantwoorden
  3. Het wettelijk argument klopt dan wel, maar jammer genoeg worden -als het over deze materie gaat- wetten naar mijn aanvoelen sneller aangepast dan de auto’s.

    Ik vrees ook voor wat blijkbaar zo mooi ‘risicohomeostase’ heet. Voor mij hoeft dit absoluut niet…

    Beantwoorden
  4. Ik weet niet of richtingaanwijzers op een fiets echt gaan helpen.
    Daar ik reeds verschillende malen heb ervaren dat de arm uitsteken niet belette dat auto’s me toch nog inhaalden. Soms zelfs al toeterend om me te verwittigen dat ik nog ff moest wachten met afslaan??? Alsof die paar seconden voor hun van levensbelang zijn (of meer waard dan het leven van een fietser).

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: