RSS feed

Hasselt Helemaal Om


Tijdens de voorbije verkiezingscampagne werd er door kandidaten van ongeveer alle partijen getoeterd over velostrades, fietssnelwegen en – o gruwel – fiets-o-strades. Weinigen schenen te beseffen dat die dingen er op veel plaatsen al decennia liggen, namelijk onder de vorm van jaagpaden.

Integendeel. Terwijl in de folders geschermd werd met indrukwekkende voornemens om het de fietsers meer naar de zin te maken, werden haast tegelijkertijd maatregelen genomen die net het tegenovergestelde effect hadden.

Hasselt is zo’n voorbeeld. Wie er langs het Albertkanaal over het jaagpad fietst, wordt er sinds kort de weg versperd door een stevig hekwerk dat de fietsers letterlijk en figuurlijk met de twee voeten op de grond zet. Het maakt op onaangename wijze duidelijk bij wie de prioriteiten van het beleid liggen: bij de schaarse gebruikers van de lokale jachthaven, niet bij de talrijke fietsers (wandelaars, joggers).

Die worden gesommeerd om een omweg te maken (waarbij het wegwijzertje ‘Dwars door Hasselt’ ongewild cynisch klinkt). Dat betekent dat fietsers zich nu over een afstand van enkele honderden meter gebruik moeten maken van het ‘gewone’ wegennet. Dat betekent concreet: een kruispunt waar fietsers en automobilisten plots oog in oog komen te staan en daarna een woonstraat waar menging op z’n plaats zou zijn geweest maar fietspaden werden geïmproviseerd, deels ten koste van de voetgangers.

Behalve voor meer ongemak, zorgt één en ander dus ook en vooral voor meer verkeersonveiligheid. Zeker voor (school)kinderen is het traject op deze manier van het ene moment op het andere een stuk minder aantrekkelijk en veilig geworden.

De conclusie is duidelijk: als het Hasselt menens is om het fietsen te stimuleren, dat moet het ervoor zorgen dat de poorten van de jachthaven zo snel mogelijk worden opengezet om de fietsers vrij baan te geven.

Mits een andere interne organisatie van de jachthaven hoeft dat niet eens ten koste te gaan van de veiligheid van de (overigens vandaag nog afwezige!) bootjes.

PS. In de schoot van het Fietsteam Vlaanderen werd er recent een werkgroep ‘Fietsen langs jaagpaden’ opgericht. Het heeft meteen iets om z’n tanden in te zetten…

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

Eén reactie »

  1. In Gent blokkeert W&Z al decennialang een potentiële fietsas… omdat men er ooit wil starten met een jachthaven.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: