RSS Feed

En de winnaar is…


De concurrentie is scherp op dit kruispunt in de dorpskom van Betekom.

Er is de dodelijke combinatie van een rotonde met fietspaden die de indruk wekken dat fietsers altijd rechtsaf slaan.

Er zijn de rechtstreekse aansluitingen van verharde voortuinstroken die de hele rotonde promoveren tot één lange aaneenschakeling van conflictzones.

En er is het typisch Vlaamse  bos van aanwijzingsborden (met hier een wel erg bijzonder exemplaar voor een rotonde), wegwijzers, reclameboodschappen en doe-het-zelf-gelegenheidsbordjes op een punt waar weggebruikers al hun aandacht nodig hebben voor het verkeer.

Maar na ampel beraad heeft de jury toch beslist om de prijs toe te kennen aan de innovatieve schilder van de zebrapaden. Het laten kruisen van twee zebrapaden is voorwaar geen sinecure (en misschien een verklaring waarom het, niettegenstaande de onmiskenbare esthetische kwaliteiten, zo weinig voorkomt), maar ook het loutere feit dàt ze er zijn kon op waardering rekenen: het komt niet alle dagen voor dat zebrapaden worden aangebracht op een voetgangerszone.

Kennelijk was het vertrouwen in het parkeerverbod en de handhaving daarvan pal voor een school zo gering dat beslist werd om het meteen heel ‘duidelijk’ te maken. Met als prettig neveneffect dat voetgangers nu voorrang hebben op hun eigen ‘stoep’.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Fantastisch toch? Minstens even mooi als de zebrapaden in Lubbeek-city die als verdrijvingsstrook bedoeld waren en nu ‘flarden zebra’ vormen. Zou je daar voorrang op hebben?

    Beantwoorden
  2. Bij tweede doorscrollen zag ik dat u nog een mooie vergeten bent: de zebra’s zijn niet doorgetrokken over het fietspad heen. Zodat de voetganger op het autovak moet blijven staan om de fietser voorrang te geven.
    Waarlijk, u heeft hier een mooi exemplaar te pakken. Al twijfel ik nog. Misschien was de rotonde aan Vilvoorde station ook wel een kanshebber. AWV beloofde na grondige studie om een pot verf te laten aanrukken om de grootste fouten weg te werken. Benieuwd wanneer de werkdruk daar een gaatje toelaten zal.

    Beantwoorden
  3. Wilfried De Broeck

    Oké, de rotende in Betekom is slecht aangelegd. Maar dat is geen reden om het nut van rotondes in twijfel te trekken. Waarom worden de Franse kruispunten veiliger gemaakt met rotondes en is ons, Belgen, dat niet gegund? Als ik voorbij een groen licht rijd, hoe zeker ben ik dat er van links of rechts een ander voertuig niet (met hoge snelheid) het rood licht negeert en mij volop in de flank raakt? Op een rotonde gaat het er steeds kalmer aan toe. Blikschade is altijd mogelijk maar daar blijft het dan ook meestal bij.
    Rotondes dragen ook nog op een andere manier bij aan de veiligheid. Auto’s die vanuit een zijstraat, of vanop een winkelparking linksaf een drukke straat willen oprijden moeten steeds een risico nemen. Even rechtsaf mee met het verkeer rijden en aan de volgende rotonde veilig 180° terugkeren, kan het nog veiliger?
    Ik ben honderd procent pro goed aangelegde rotondes en honderd procent tegen verkeerslichten. En niet omdat ik ongeduldig ben of er stress door krijg!

    Beantwoorden
    • Rotondes mogen veiliger zijn voor auto’s, ze zijn het niet voor fietsers. In Frankrijk zijn er meer rotondes en minder fietsers. Het ene is (mede) het gevolg van het andere. Wat de nadelen van verkeerslichten betreft: in De Standaard van vandaag 15/2/2017 heb ik het toevallig over het door u aangehaalde grotere gevaar bij roodlichtnegatie.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: