RSS feed

Wie heb ik aan De Lijn?


“Hoe kan je van mensen verwachten dat ze het openbaar vervoer nemen als je ze laat wachten in een omgekeerde septische put?” Die quote noteerde ik ooit tijdens een college van professor Willy Miermans. Ik moest er weer aan denken toen De Morgen deze week uitpakte met het door minister Crevits bestelde verplaatsingsonderzoek.

Maar the times they’re a’changin’, want tegenwoordig is de wachtaccommodatie niet meer de grootste zorg van de reizigers. Want wachten op de bus is in vele gevallen wachten op Godot geworden.

Ik was van de week op een debat in Begijnendijk en daar meldde iemand dat hij met de trein uit Leuven komende gestrand was in Aarschot, omdat de laatste bus naar zijn dorp om 18u20 vertrekt. Openbaar vervoer-reizigers worden tegenwoordig verondersteld vroeg naar huis te komen en zich te onthouden van sociale en culturele activiteiten buiten de eigen dorpsgrenzen.

De klacht werd onthaald op veel instemmend gegrom in de zaal en één van de aanwezige lijsttrekkers voegde er zelfs aan toe dat het tegenwoordig schering en inslag is dat schoolkinderen verweesd achterblijven op de stoep wegens te weinig bussen. Hij had een brief geschreven aan De Lijn, “maar nog geen antwoord gekregen”.

Tja. Misschien had hij beter een brief geschreven aan de verantwoordelijke minister, dezelfde minister die zo onaangenaam verrast was door het abominabele verplaatsingsgedrag van haar landgenoten.  Het is immers die minister die De Lijn verplichtte om te lijnen. Vreemd dat dààr nooit dieetboeken over verschijnen.

Overigens kan het op papier best nog wel een verantwoorde operatie lijken. In de praktijk echter blijkt steeds meer dat ze diep snijdt in de bewegingsvrijheid van velen.

Gedupeerde reizigers wordt nu vrolijk meegedeeld dat ze dan maar de Belbus moeten nemen. Maar die moet je wel vooraf reserveren en je moet dan maar hopen dat de Belbus nog niet haar quotum aan kilometers heeft gereden. Alvast twee weken geleden liepen alleen al de wachttijden aan de Belbustelefoon dusdanig op dat sommigen zich achteraf de bedenking maakten dat ze voor de prijs van die telefoon ook een taxi hadden kunnen nemen.

Begin deze week, ironisch genoeg de Week van de Mobiliteit, kregen twee van mijn kinderen een brief mee van hun school met een vriendelijk verzoek aan de ouders om alstublieft hun beklag te doen bij de openbaar vervoersmaatschappij.

Ik ben geneigd eraan toe te voegen: zet de minister meteen even in copy, dan heeft ze bij de volgende begrotingsronde wat munitie om haar zaakje beter te verdedigen. En dan ziet haar volgende verplaatsingsonderzoek er dan misschien een beetje ‘duurzamer’ uit.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. We hebben laatst actie gevoerd daarrond, dat zal je wel gezien hebben op mijn facebook vermoed ik.
    Zoals gewoonlijk weer de nagel op de kop en ik blijf je humor sterk en fantastisch vinden 🙂

    Beantwoorden
  2. Niet dat ik de besparingen bij De Lijn wil verdedigen, goed openbaar vervoer is nu eenmaal ecologisch en sociaal belangrijk. en ik ben niet van mening dat er te veel in openbaar vervoer wordt (of werd) geïnvesteerd. Bovendien zijn de kosten ook relatief, als men al de externe kosten van het autovervoer zou doorrekenen aan de automobilist, dan zou pas blijken hoe zwaar ‘gesubsidieerd’ het autogebruik al jaren is.

    Echter – en dat is de andere kant van het verhaal – is het ook heel kostelijk om in de puinhoop die de ruimtelijke ordening in België is, iedereen openbaar vervoer aan te bieden. En is het maar de vraag of mensen die ergens afgelegen (tussen het groen) willen gaan wonen, mogen verwachten dat de maatschappij daar ook (‘onbetaalbaar’) openbaar vervoer voor moeten organiseren. Bij de huidige regels over basismobiliteit zijn mijn inziens dus wel vragen te stellen. (En ik meen mij uit een college van professor Willy Miermans te herinneren, dat hij er ook zo over denkt ;-)) (Maar als ik mij vergis, leest hij dit hopelijk niet 🙂 )

    Is het overigens zo dat minister Crevits zelf wilde besparen op het openbaar vervoer, of dat ze daartoe verplicht werd door de regering waar ze deel van uitmaakt? Dat lijkt me toch een niet onbelangrijk verschil.

    (Zo, ben ik het schijnbaar toch eens oneens met De Andere Kris Peeters.)

    Beantwoorden
    • Renaat,
      Ik denk dat we het ook op dit punt eens zijn (en Willy met ons): basismobiliteit zoals opgevat door Stevaert heb ik vroeger al bestempeld als ‘busje komt zo’-beleid. Maar er is natuurlijk nog een hemelsbreed verschil tussen het totaal niet meer bedienen van dorpen of een bus sturen naar elke pijpenkopverkaveling diep in het platteland.

      Beantwoorden
      • Daar zijn we het over eens. Waar de grens ligt is natuurlijk voor discussie vatbaar. Blijft de vraag open wie er werkelijk verantwoordelijk is voor de besparingen bij De Lijn.

      • @Renaat: de Vlaamse regering bestaat uit drie partijen: CD&V, SP.A en N-VA. Men kan bezwaarlijk de volledige verantwoordelijkheid hiervoor bij de minister van begroting of diens partij leggen. De N-VA is tot nader order in de Vlaamse regering de kleinste partij.

      • Dat klopt, maar men kan toch ook moeilijk de volledig verantwoordelijkheid bij de minister Crevits zelf leggen?

      • @Renaat: Dat deed ik dan ook niet.

      • Zo interpreteerde ik: “Het is immers die minister die De Lijn verplichtte om te lijnen. ” wel.

      • En dat blijft natuurlijk overeind. Hilde Crevits draagt de eindverantwoordelijkheid voor de keuze om wel te besparen op het aanbod van De Lijn en niet op wegeninfrastructuur.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: