RSS feed

Winkelcentra


De middenstand in Herentals riep enkele jaren geleden haar eigen ‘onbereikbaarheid’ uit omdat er een ‘knip’ was op onze Grote Markt. Sinds de knip verdwenen is en het doorgaande verkeer weer als vanouds door het centrum kan razen (daarmee het centrum voor senioren en kinderen perfect in tweeën splijtend en échte onbereikbaarheid genererend), betreft de klaagzang het zogenaamde ontbreken van parkeerplaatsen. Intussen verrees er tien kilometer verder uit de assen van het Van De Ven Shoppingcenter (‘Stop met dolen, kom naar Olen’) een nieuw Shoppingcenter. Geen haan die ernaar kraaide. Enfin, deze haan wel. Hij kon indertijd  nog Minister Van Brempt (SP.A) overtuigen om van de projectontwikkelaar tenminste een Mober te eisen, tot grote woede van de gelijkkleurige lokale schepen. 

Intussen staarde onze lokale middenstand naar zijn navel. Hij besefte niet dat hij het qua aantal parkeerplaatsen en autobereikbaarheid altijd zou moeten afleggen tegen zo’n weidewinkelproject rondom een parkeervlakte. En hij realiseerde zich al evenmin dat z’n grote troef ligt in de gezelligheid van een écht centrum met al z’n spontane menselijke bedrijvigheid en historische wortels tot in de Middeleeuwen.

Vorige vrijdag ging ik een kijkje nemen in het nieuwe shoppingcenter. Veel auto’s, weinig mensen, geen gezelligheid, dat was het overheersende gevoel. En hoewel het project nog in volle uitbreiding is, was zelfs de autobereikbaarheid al problematisch: lang aanschuiven en gevaarlijke conflicten met auto- en fietsverkeer. Er is zo consequent gekozen voor Koning Auto dat zelfs uitgestapte automobilisten aan hun lot worden overgelaten en dat er, behalve onder de fietsen verkopende Decathlonvestiging, geen fietsenstallingen te bespeuren zijn.

Intussen blijven de winkelstraten van mijn gemeente proberen water en vuur te verzoenen, met een vis-noch-vlees-resultaat waarbij iederéén zijn portie frustratie krijgt: automobilisten, voetgangers, fietsers.

Nu ik het zo oplijst: eigenlijk groeien de twee concepten wel naar elkaar toe. Over een jaar of tien hebben we dus wellicht twéé verliezende kampen, al zal de verklaring dan vermoedelijk ‘crisis’ worden genoemd.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Geeft les aan de PXL Hasselt, afdeling Verkeerskunde

Volgende »

  1. Kris, blijkens “Copenhagenize” is het zelfs in het fietsgeoriënteerde Kopenhagen van hetzelfde: http://www.copenhagenize.com/2011/11/save-street-with-bicycles.html

    Beantwoorden
  2. Als leek, wat is een Mober ?

    Beantwoorden
    • Sorry, beroepsmisvorming. Mober is de afkorting voor: Mobiliteitseffectrapport. Je hebt er verschillende soorten. Voor de verplaatsing van een treinstation zou bijvoorbeeld een plan-Mober nodig zijn. Om maar iets te noemen 😉

      Beantwoorden
  3. Riet Beukert (bewust autoloos gezin)

    Ik heb uw boek gelezen van “de File voorbij”. Het was een eyeopener. Een kleine aanvulling: wat zijn de gevolgen van het internet voor de mobiliteit. Zelf zien mijn man en ik vrijwel iedere dag (ik woon aan een pleintje met woonhuizen) kleine vrachtauto’s rijden die ergens een ‘schoenendoosje’komen bezorgen. Ik heb de indruk dat internet de automobiliteit erg bevordert.
    Verder heb ik wel eens gelezen dat in Nederland voor iedere auto bijna 4 parkeerplaatsen nodig zijn. Kunt u daar iets meer van zeggen?
    Hoe staat u tegenover gratis bussen? Persoonlijk denk ik dat het in Nederland al gauw ten koste van het fietsgebruik zal gaan. In België is het wellicht een ander verhaal. Daar wordt toch minder gefietst.

    Beantwoorden
    • @Riet: dank voor het compliment. Wat je vragen betreft: ik hoop er later nog wel eens uitgebreider op terug te komen. Wat internet & mobiliteit betreft, vrees ik ook dat het een mythe is dat het internet het aantal verplaatsingen beperkt. Zeker niet het type verplaatsingen dat jij aanhaalt. Maar er is mij geen (onafhankelijk) onderzoek over bekend. Wat ik denk over gratis bussen? Van gratis naar gratuite (of waardeloos) is maar één stap. Het is bewezen dat het leidt tot overconsumptie van mobiliteit en nauwelijks bijdraagt tot een duurzame modal shift. Eerder integendeel: een groot deel van de reizigers die ‘gewonnen’ worden, waren voorheen fietsers. (zie ook blogbericht Moet De Lijn lijnen? eerder deze maand) Wat de parkeerplaatsen betreft ken ik het getal niet uit mijn hoofd, maar het is een feit dat voor elke auto een meervoud aan parkeerplaatsen moet worden voorzien opdat het ‘autosysteem’ kan blijven functioneren.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: